ביטחון סוציאלי : השפעת הקצבאות הסלקטיביות לעומת האוניברסאליות על עוני בקרב ילדים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 6422
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

תוכן עיניינים מבוא –3
גישה האוניברסאלית מול גישה הסלקטיבית 4
תהליך היסטורי של התפתחות הקצבאות בישראל -.8
סכום הקצבה ושעור הזכאות לקצבאות הילדים במדינת ישראל 22
השפעתן של הקצבאות על רמת העוני של הילדים -.
5 דיון ומסקנות –27
מקורות ביבליוגרפיים 29
תכליתו של ביטחון סוציאלי להבטיח קיום בכבוד אנושי וכלכלי כאחד. ביטחון סוציאלי מגן על מצבים המסכנים את הבטחת קיומו של האדם בכבוד ובא לשמור עליו מפני הרעה בתנאי החיים שלו בשל הגדלה ניכרת בהוצאותיו. הרחבת המשפחה ולידת הילדים, מגדילה את הוצאות המשפחתיות ובכך היא עשויה לסכן את קיומם בכבוד של הורים ושל ילדים במשפחה זו.
ביטחון סוציאלי אינו ערב להורים בלבד אלא ערב גם למצבם ותנאי המחייתם של הילדים במשפחה והינו מחויב להגן על תנאים הללו עבור הילדים.
משתנים משפחתיים וסביבתיים רבים משפיעים על תנאי חייו של הילד ועל גדילתו: גודל משפחתו של הילד, סוג משפחה בה הילד חי, סוגי הכנסות העיקריים במשפחה (משכר או מדמי אבטלה או מדמי מזונות), האם משפחה מקבלת הבטחת הכנסה ואם היא נמצאת במצוקה כלכלית. משתנים רבים הללו ואחרים קובעים במידה רבה את איכות חייו של הילד בהווה כמו גם את עתידו.
ממחקרים שונים שנעשו בעולם בנושא העוני עולה, כי בעוד שהעוני היה באופן מסורתי בעיה שהשליכה על אוכלוסיה בוגרת בלבד, הרי שכיום היא הופכת יותר ויותר לבעייתה של אוכלוסיית הילדים. הפיכותו של נושא הילדים העניים לנושא בעל חשיבות רבה, ישנן סיבות רבות ושונות. ראשית ילדים הם נתח גדול מאוד מאוכלוסיה הענייה. שנית ילדים נתפסים כקורבונותיה החפים מפשע של חרפת העוני, יותר מכפי שהנראים העניים המבוגרים.
לרוב רואים במבוגרים את אלו שגורמים לעוני בקרב אוכלוסיית הילדים. לכן ילדים הינם קורבנות בלבד. שלישית ילדים הם עתיד החברה, והם אילו שיצתרכו לשאת בעול קידומה של החברה בשנים הבאות.