הטרדה מינית בצה"ל -היקפי ומאפייני הטרדה מינית בצה"ל בקרב חיילות ודרכי התמודדות של צה"ל עם תופעת ההטרדה המינית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 11206
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

תוכן עיניינים
1 .       מבוא -…3-4
2 .       פרק תיאורטי –.5-10
3 .       צה"ל-כארגון –11-13
4 .       הטרדה מינית בצה"ל –ממצאים 14-22
4 .1   תיאור אוכלוסית המחקר –..14
4 .2   מטרת המחקר –..14
4 .3   היקפי הטרדה מינית בצה"ל -.
14-16
4 .4   ניתוח דמוגרפי –…16
4 .4.1          תיאור אוכלוסית במוטרדות -16
4 .4.2          תיאור אוכלוסת המטרידים -16
4 .5   מאפיינים סביבתיים ..16-17
4 .6   הפעילות למניעת הטרדה מינית בצה"ל  (הסברה,אכיפה,ענישה) . 17-21
4 .6.1          שכיחות התופעה -.17
4 .6.2          דרכי פעולה של צה"ל 17-18
4 .6.3          דרכי הפעולה בהן נוקטות המוטרדות -…18
4 .6.4          התייחסות המוטרדות לפתרונות המוצעים על-ידי צה"ל–18-20
4 .6.5          תפיסת החיילות את התמודדות הצבא עם הטרדה מינית–.21
4 .7   ההיבט המשפטי של הטרדה מינית בצה"ל -21-22
5.       דיון והמלצות –…23-26
6 .       סיכום –27-28
7.       ביבליוגרפיה .29-30 "זכותם של כל חייל וחיילת לשמור על כבודם, ליהנות מסביבת שירות בטוחה ומכבדת המאפשרת לשרת עם חברים ועמיתים ללא חשש ורתיעה " (יוהלן,2007)  תופעת ההטרדה המינית הינה תופעה הפוגעת בחיילות רבות במהלך שרותן הצבאי (ומספר מצומצם של גברים)  ציטוט זה הלקוח מדו"ח יוהל"ן(יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים) שפורסם בשנת 2007, משקף את האידיאל, אליו שואף צה"ל.  צהל" הינו הצבא היחידי בעולם בו נשים מגויסות אליו מכוח חוק . עצם קיומו של החוק משרה אווירה שיוויונית אך אל לנו לטעות, צה"ל כמשקף או כבונה של החברה הישראלית הינו ארגון גברי – היררכי . צה"ל נגוע גם הוא בתופעת ההטרדה המינית אך אם זאת הוא מחויב למיגור התופעה. מחויבות זו מצאה את ביטויה עוד בפקודת מטכ"ל 1979 (טרם פורסם החוק במדינת ישראל) וכיום עודכנה פקודת מטכ"ל בהתאם לחוק למניעת הטרדה מינית הנוכחי שאושר ב1989.(יוהל"ן2002).
 חשוב לזכור כי גם כיום טרם התגבשה הגדרה להטרדה מינית שמספקת את כל ההוגים המשויכים למדעי המדינה ולמשפט. עם זאת, ישנו מכנה משותף לכל הדעות הטרדה מינית מוגדרת כהתנהגות בלתי נאותה בעלת אופי מיני. ההסתייגויות וההתלבטויות הן רבות, לדוגמא: האם ישנה חובה כי יהיה הבדל בסטאטוס או במעמד בין המוטרד/ת למטריד/ה ? האם התנהגות סקסיסטית נכללת כהטרדה מינית? האם הקורבן חייב להרגיש כי הוטרד מינית על מנת שההתנהגות של האחר תיחשב כהטרדה מינית וכדומה.  שאלות אלו ואי הסכמה על הגדרה מדויקת משפיעות גם על  מחקרים הבאים לבדוק את היקף התופעה, מאפייניה דרכי התמודדות וכו'.(שם). מטרת העובדה היא לעלות על פני השטח את תופעת ההטרדה המינית להכיר את מאפיינה, גבולותיה והיקפיה במסגרת צה"ל .
ברצוני לבדוק כיצד צה"ל המהווה חלק אינטגראלי מחייו של כל אדם בישראל מתמודד עם התופעה, האם צה"ל מכיר בתופעת ההטרדה המינית?  האם הוא בנה לעצמו כלים כארגון על מנת למגר תופעה זו מקרבו? כיצד מתמודדות החיילות המוטרדות עם המערכת הצבאית ?
בפרק הראשון אתן רקע לפמיניזם העזר בתיאוריות פמיניסטיות שמתייחסות ליחסי מרות ושליטה , ואפרט כל החוק למניעת הטרדה מינית במפשט האזרחי  ובצה"ל . בפרק  הבא אתן רקע
כללי על צה"ל ועל ייחודו כארגון טוטאלי. הפרק העיקרי בעבודה יהיה פרק הממצאים בו יוצגו ממצאים שעלו ממחקר שביצעה יוהל"ן בשבת 2006 ופורסם ב2007 . לבסוף אנסה לגעת בנקודות מרכזיות שעלו מהמחקר ולזהות נקודות רגישות בהתמודדות הצבא עם הטרדות מיניות .
שאלות מחקר
1 .       מהם מימדי תופעת ההטרדה המינית בצה"ל, בקרב חיילות ?
2.       האם צה"ל מכיר בתופעה של הטרדה מינית ובהיקפיה?
3.       האם צה"ל בנה כלים להתמודדות והאם הכלים הללו  אכן מתאימים?
השערות המחקר
1 .       שיעור ההטרדות המיניות בצה"ל יהיה גבוה ביחס לשיעור ההטרדות המיניות  בארגונים אזרחיים זאת בשל האינטימיות שנוצרת בין החיילים לחיילות ,בעקבות אופי העבודה המצריך עבודה משותפת ,אינטנסיבית ובשעות לא קונבנציונליות
2 .       צה"ל כארגון אולי הבולט ביותר כיום במדינת ישראל יכיר בתופעת ההטרדה המינית ויתיימר למגר אותה מתוכו על ידי הסברה ,אכיפה וענישה בכל הנוגע להטרדה מינית ,לכל  המשרתים תחת שורותיו ללא הבדל מין ,מעמד,דרגה,דת,לאום.

3 .       צה"ל כארגון היררכי יכול להתמודד עם ביית ההטרדה המינית בצורה טובה יותר מכל ארגון אזרחי אחר וזאת בשל אופי כארגון טוטאלי. בפועל בשל בעיות בירוקרטיות במקרים אחדים וחוסר תשומת לב במקים אחרים יתקל בבעיות רבות