סיכום הקורס - לגדול עם הטלוויזיה
מוסד לימוד | האוניברסיטה הפתוחה |
סוג העבודה | סיכום |
מקצוע | חינוך |
קורס | לגדול עם הטלוויזיה והאינטרנט: המסכים בחייהם של ילדים ובני נוער |
מילות מפתח | לגדול עם הטלוויזיה |
שנת הגשה | 2008 |
מספר מילים | 11206 |
מספר מקורות | 2 |
תקציר העבודה
קורס לגדול עם הטלוויזיה 10631
מבנה הקורס:
יחידה 1 – טלוויזיה בהקשר המשפחתי (צפייה עם כל המשפחה לסוגייה בטלוויזיה).
יחידה 2 – טלוויזיה והתפתחות קוגנטיבית ( איך ילדים מושפעים שכלית מהטלוויזיה).
יחידה 3 – טלוויזיה והשפעות התנהגותיות (אלימות , התנהגות מינית וכיו"ב).
יחידה 4 – הבניית מציאות (איך הילדים בונים את המציאות לפי מה שראו).
יחידה 5 – למידה דרך טלוויזיה ( טלוויזיה חינוכית).
יחידה 6 – מדיניות תקשורת (התנהגות התקשורת).
* לקרוא מבוא
– מחקר על ילדים (השוואת הילד למבוגר) – עם הכוונה.
– מחקר על ילדים – התייחסות לילד כילד – ללא הכוונה.
ניל פוסטמן – אבדן הילדות – טששוט הגבולות בין עולם הילדים לעולם המבוגרים, ערעור על מעמד המבוגרים הצגה שגוייה של דמויות – ילדות חשופות, רצח, פשע וכיו"ב בפני ילדים שמפנימים זאת.
בקינגהאם – אין לשפוט תשובה מיידית של ילד ואין להגבילו אלא יש לנתח מה עומד מאחורי דעתו, בהקשר המשפחתי, מגדרי, חברתי, סוציואקונומי וכיו"ב.
שיחה עם רכזת ההוראה יש לדעת מחקר מכל פרק (פרק = 1.1.1.1, 1,2,3,4 , 1,3,2,1) יש לדעת 3 מחקרי חובה :
1. WWF – דפנה למיש
2 . SPICE GIRLS – דפנה למיש
3 . גרבנר וגרוס יח' 3 – 4.
רצוי לדעת את המחקר על רחוב סומסום.
ניתוח מחקר :
– יש לדעת את שם החוקר/חוקרים, אם לא זוכרים את כולם אז את הראשון.
– יש לדעת את שנת/ עשור פרסום המחקר.
– יש לזכור את מטרת המחקר.
– כלי המחקר.
– יש לזכור את ממצאי המחקר.
– יש לזכור את מסכנות המחקר.
סה"כ 4 – 5 שורות למחקר.
35 מחקרים בסה"כ הרצאה ראשונה- טלוויזיה בהקשר המשפחתי (צפייה עם כל המשפחה לסוגייה בטלוויזיה).
יחידה 1 :
חדירתה של ה – TV למערך המשפחתי – בשנות ה- 50 חדרה ה- TV לבתי האנשים ועד שנות ה- 60 היו ב – 90% מהבתים TV בשנות ה- 80 ממוצע הצפייה היה 7 שעות צפייה לאדם ביום.
בשנות ה- 90 – 2000 ממצוע הצפייה עמד על 4 שעות צפייה יומיות לאדם.
ברוב המקרים ה-TV בסלון, יש מגוון רחב של ערוצים ותכניות בשנות ה- 90 – 2000 וכמו כן השיקו דגמי TV קטנים כך שיוכלו לשווק יותר מTV אחת לבית ובשביל שאנשים יצפו בTV גם בחדריהם ולא יהיו כבולים לסלון.
מחקר ראשון – גבי ויימן (1995 – 1996) מטרה : השוואה בין הצפייה בTV לפני חדירת הכבלים ואחריה.
כלי מחקר : בדיקה וניתוח של קבצת מחקר וקבוצת ביקורת.
ממצאי המחקר : הצופים הכבדים בTV לפי מחקר זה הינם גברים מגילאי 16 – 65.
מסכנות המחקר: נשים הצופות באופרות סבון יראו עוד אופרות סבון ולא תכניות מדע וספורט, גברים שראו ספורט יראו יותר ספורט.
מקומה של ה – TV במערך המשפחתי .
משפחה – הרכב משפחתי המונה יותר מגורם אחד (אב, אם / אב , אם, ילד וכו'), חלק גדול מתקציב המשפחה נכון להיום מוקצב לילדים.
*גיימס לאל – גישה אמריקאית *דוויד מורלי – גישה בריטית – לימודי תרבות .
הם כברו מגישות כמותיות לגישות לא כמותיות, במקום לבדוק ולדגום כמות גדולה של ילדים הם בדקו מספר קטן של ילדים בשיטה אתנוגרפית – לקחו 200 משפחות אליהן צורפו סטודנטים – אחד לכל משפחה, ובמשך שבוע בדק אותן סטודנט/ית את התגובות לצפייה בTV איך נבנים היחסים החברתיים במשפחה ומה רמת הצריכה של הTV מחקר זה נשען על תיאוריית השימושים והסיפוקים – אדם צופה בטלוויזיה ע"מ להפיק שימוש מסויים ממנה (ידע, רגש, בריחה מהמציאות, יחידות חברתיות וכיו"ב).
ג'יימס לאל (שנות ה- 70) – יוצא מתוך גישה אמריקאית 2 שימושים :
1.
שימושים מבניים : איך המשפחה משתמש בTV בכדי לנהל את עצמה.
– משאב סביבתי – הTV מצוייה כרעש רקע (מצוי בשטח).
– גורם מווסת התנהגות – (אם לא תאכל אין TV) – הTV מכתיבה לו"ז.
2.
שימושים יחסיים : איך הTV נכנסת בהקשר של אינטראקציות חברתיות.
– מסייעי תקשורת – הTV מסייעת לתקשורת המשפחתית (תלמד מהדמות!!!), הבעת דעות ,רגשות, מהווה מקור לשיחה.
– השתייכות/הימנעות – צפייה משותפת ושיוך למשפחה/ שימוש בTV כאמצעי להימנעות משיחה.
– למידה חברתית – למידה על העולם (מסע עולמי) דפוסי משפחה (משפ' קוסבי).
– מיומנות / שליטה – הצגת מיומנויות ידע (החולייה החלשה) – התשובה תיאמר ע"י הצופה בע"פ, הפגנת ידע לגבי לוח השידורים וכיו"ב. שליטה – מי שולט על השלט.
דוויד מורלי (1986) – חוקר בריטי שחקר מחקר דומה לזה של גיימס לאל אך נעזר בראיונות עומק ככלי המחקר שלו וחקר 18 משפ' כאשר הוא יצא נשען על גישה המתבססת על לימודי התרבות.יחסי הכוחות,המשפחה והדרכים שה- TV משקפת.
הוא מצא שיש מגדר (הבדל מיני), בין צפייה של גבר לצפייה של אישה.
– בחירת תכניות עפ"י מגדר (הבדל מיני), נשים וגברים רואים TV אחרת.
– סגנון צפייה – נשים לדוגמא רואות TV ומבצעות עוד % פעילויות בוא זמנית, גברים מאידך רואים TV ויחסית לא מבצעים שום דבר תוך כדי (ואם מוסחת דעתם לטובת פעילות אחרת הם לא יבצעו גם אותה אלא יברו בה או בצפייה.
– צפייה מתוכננת / לא מתוכננת – (מתוכננת – שעה קבועה וידועה שיש תכנון להתנתק מהפעילות השגרתית באותה שעה לטובת אותה הצפייה).
צפייה לא מתוכננת- אופיינית יותר לנשים, למעט מקרים מיוחדים כמו אופרות סבון או סרטים מסויימים, גברים יותר מתוכננים בתחום הTV.
– כמות הצפייה – גברים צופים יותר.
– שיחה אחרי – נשים מדבררות יותר תוך כדי הצפייה ויוזמות את השיחה בסיום הצפייה וכמו כן מנהלות אותה.
– שימוש בוידאו, גברים משתמשים יותר בוידאו ( בורות טכנולוגית – נשים פחות מבינות טכנולוגיה) – העדפת תכניות וערוצים – מי –