אלימות בבית הספר

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 11206
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

תקציר עבודה סמינריונית בקורס "הוראה – מקצוע אמנות, אומנות"?
אוניברסיטה הפתוחה השאלה שעולה בעבודה האם בית הספר הוא מקור לאלימות?
תפיסה רווחת כי לעיני מערכת החינוך הבית ספרית מטרה בסיסית – סטאטוס יוקרה והישגים. על כתפי מורים מוטלת חובה למצות תוכנית לימודים על פי אג'נדה מוגדרת מראש  ולהגיע לרמת הישגים גבוהים. הטמעת מידע בלבד, עמידה בלוח הזמנים מהווה קרקע
לניתוק או התפוררות קשרים, חוסר תשומת לב למצוקת התלמידים ואי מתן תמיכה לתלמידים, נתונים אלה  מניבים ניכור בין מורים לתלמידים הגורמים  להתפרצות אלימות בבית הספר.
ניכור ותלישות מהמציאות היום יומית של התלמיד יצירת מרחק חוסר תקשורת בין אישית בין מערכת בית ספרית לתלמיד מהווה אלמנט משמעותי כמניע לאלימות. האלימות  בכל אופניה מסמלת פעמון אזעקה המהווה איתות מצד התלמיד – "אני קיים". עם זאת קיימים אלמנטים נוספים המניעים לאלימות על פי גרסאות אנשי המחקר על כן לא ניתן לקבוע חד משמעי כי בית הספר הוא הגורם היחידי. בנוסף האלימות בבית הספר אינה ביטוי לתגובת התלמיד בלבד אלא גם לצוות החינוכי, הקהילה והמשפחה. העבודה כוללת מבוא וחמישה פרקים הסובבים את העבודה: הגדרות ותיאוריות אלימות, גורמים ומניעים לאלימות, הויכוח סביב נושא האלימות והצגת דוגמאות לאלימות,  תוכניות למיגור התופעה, מסקנות וסיכום.
להלן חלק מההגדרות לאלימות הנכללות בעבודה:
הגדרות לאלימות אלירם  (1982) מציג הבחנה בסוגי אלימות, הראשון אלימות תגובתית  "המאפיינת התנהגות אלימה של כאלה שאינם בהכרח אלימים באישיותם אולם הסיטואציה שבה נמצאו עוררה בהם תגובה אלימה". הסוג השני "האלימות האינסטרומנטאלית, כאשר האלימות משמשת כלי לסיפוק-. אורן לאלו (2002) מציג את עמדתו של בוס Buss))  משנת 1961 המציין שלוש זוויות לאלימות היוצרים שמונה טיפוסי התנהגות. שלושת האספקטים: אלימות פיזית-מילולית, אלימות אקטיבית-פסיבית ואלימות ישירה וביליתי ישירה. שלושה אספקטים אלה מניבים  "התנהגות:-.
תוכן עניינים
       ×          מבוא          עמ'    
3 -5          ×          פרק ראשון: הגדרות ותיאוריות לאלימות בבית הספר —       עמ'   
6 -9         ×          פרק שני: גורמים ומניעים לאלימות בית ספרית           עמ'    10-15
       ×          פרק שלישי:  הויכוח המרכזי סביב האלימות בבית הספר                                                     דוגמאות לאלימות         עמ'     16-21              ×          פרק רביעי: תוכניות ורעיונות לצמצום האלימות        עמ'    22-
5        ×          פרק חמישי:  סיכום ומסקנות —        עמ'   
2 6-28
       ×         ביבליוגרפיה: –         עמ'    29-30