הדילמה המוסרית בניטור עובדים, עבודה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
ציון 90
שנת הגשה 2010
מספר מילים 11206
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

יותר מידי מעסיקים מחזיקים בטענה:
"באלוהים אנו בוטחים, את האחרים אנו מנטרים" עבודה זו תעסוק בקונפליקט המוסרי הקיים בין הצורך של המעסיק להיות בעל שליטה על התנהגות עובדיו ועיסוקיהם במסגרת שעות יום העבודה, תוך כדי ניסיון להגעה ליעילות וניצול מרבי של שעות עבודה אלו ובין הזכות לפרטיותו של העובד גם אם במסגרת עבודתו. כיום, כאשר העבודה היא חלק כה מרכזי מחיינו, ואנשים רבים מבלים את רוב שעות היום בעבודה, ובמשרד לעיתים רבות הם מנהלים גם את חייהם הפרטיים, במובנים מסוימים, בעבודה. אך היכן נמתח הקו המבחין בין שיחת טלפון פרטית דחופה וחשובה בזמן העבודה לבין ניצול של קו הטלפון הזמין לשיחה חברותית שאין לה קשר כלל לענייני העבודה? מתי השיטוט באינטרנט, כתיבה ברשתות חברתיות ושליחת מיילים הופכת חריגה ומסיטה מתכני העבודה?
והאם ניטור ומעקב אחר עובדים, בכדי למנוע מצבים של ניצול שעות העבודה והמשאבים למטרות אישיות הוא הכרח עבור מיקסום רווח או שמא הפרה של הזכות לפרטיות?
בעבודה זו אנסה לתת מענה על הדילמה המוסרית הקיימת בניטור ומעקב אחרי עובדים ע"י מעסיקיהם, תוך התמקדות בניטור דואר אלקטרוני.
השערת המחקר שלי היא שאין תשובה חד-משמעית לשאלה המוסרית הנ"ל. וכי ניסיון לתת מענה חד משמעי הוא חסר טעם.
אני מקווה כי במהלך עבודתי, תוך העמקה בנושא והבנה טובה יותר של הנושא אוכל להציג מתווה, סכימה מסוימת אשר יכולה להגדיר את הקווים האדומים הברורים והבוטים, למזער את השטחים האפורים ולהגיע למסקנה האם ניטור דוא"ל של עובדים הוא מעשה ראוי ומוסרי.
בפרק הראשון- ניטור דוא"ל של עובדים; התופעה. אבצע סקירה על תופעת הניטור בכלל תוך התמקדות בהשלכות עולם העסקים המודרני, הטכנולוגי והדיגיטאלי על הצורך בניטור ואופיו. בפרק זה אציג את צידוקי המעסיק בצורך לניטור עובדים.
בפרק השני- הזכות לפרטיות במקום העבודה, אנסה לתת מענה על ההגדרה של הזכות לפרטיות בכלל, והאם הציפייה לזכות הפרטיות במקום העבודה היא לגיטימית. בפרק זה אתמקד בצידוקי העובדים בדרישה לפרטיות והן בהשלכות אפשריות של פגיעה בפרטיות עובדים במקום העבודה.
בפרק השלישי-  הדילמה המוסרית ודיון במציאת פתרון, אנסה למצוא פתרון לדילמה המוצגת תוך שימוש בשני עקרונות המוסר: תועלתנות וחובות וזכויות , סקירת מערכת הריסון החיצוני בהקשר לדילמה המובאת והן הצורך במערכת ריסון פנימית, איכותית.
בפרק הרביעי- סיכום ומסקנות, אנסה לבצע הסקה על תשובה לשאלת המחקר, תוך הצגת הממצאים הרלוונטיים שהושגו בפרק השלישי. בנוסף, אדגים ניפוץ שני מיתוסים מעולם העסקים: מיתוס העסקים כמשחק ומיתוס הרווח.
כלי המחקר בעבודה זו הוא סקירה ספרותית המושתתת על מאמרים אקדמיים אשר בחנו את הדילמה המוסרית בה עוסקת העבודה, והן חומר הלימוד בקורס מוסר ועסקים.
פרה סמינריון בקורס מוסר ועסקים 10523
תוכן עניינים- מבוא .2
פרק ראשון- ניטור דוא"ל של עובדים; התופעה 3-6
פרק שני- פרטיות במקום העבודה -7-9
פרק שלישי- הדילמה המוסרית ודיון במציאת פתרון -.10-15
·          פרק רביעי- סיכום ומסקנות –.16-17
·          ביבליוגרפיה -.18