מיסוי מוניטין

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2008
מספר מילים 11490
מספר מקורות 34

תקציר העבודה

תוכן עניינים
עמוד 2  …  מבוא.
עמוד 5 – 3  …  מיסוי המוניטין.
עמוד 7 – 6 …  מכירת המוניטין.
עמוד 8  …  דרכי הוכחה של העברת מוניטין.
עמוד 11 – 9  …  חישוב ערך המוניטין.
עמוד 17 – 12  …  פרשת שרון.
עמוד  21- 18  …  פרשת נאנס.
עמוד 22  …  אבחנה בין תחזוקת מוניטין לבין יצירת מוניטין.
עמוד 23  …  מכירת מוניטין שנדחתה כתאונת מס. עמוד 24  …  סיכום.
עמוד  26 –
5   …  בבילוגרפיה.
מבוא
בעבודה זו אסקור את נושא מיסוי המוניטין בדין הישראלי, אנו נהיה עדים לשינויים שהתפתחו במרוצת הזמן בכל הנוגע לשיעורי המס שחלים במכר מוניטין הן מצד המוכר והן מצד הקונה, וזאת בשל החיכוכים הבלתי פוסקים בין עמדת הנישומים לעמדת פקידי השומה (להלן – פ"ש). נראה שאף כיום לאחר תיקונה של פקודת מס הכנסה ולאחר שינוי שיטת מיסוי המוניטין, תימצא חשיבות לא מבוטלת לשאלת הגדרת המוניטין ועבירותם מהמוכר לרוכש. הוכחת מכירתם עשויה להתברר, ולו בחלק מהמקרים כמביאה ליתרונות פיסקאליים לא מבוטלים למוכר.
במשך מספר שנים לא מבוטל התמודדו הנישומים ונציבות מס הכנסה בשאלת מיסוי מכירתם של מוניטין שלא שולם בעד רכישתם, אותם מוניטין הצומחים  במהלך הפעילות השוטפת, ועתים, אף, ללא כל השקעה מיוחדת. תחילה נציין כי המונח מוניטין היה בראשיתו מטבע של מלך – מוניטה והפך עם הזמן, למונח שעניינו שם טוב, פרסום וזאת בעקבות ההתפתחות הלשונית.
השופט Scrutton דימה התנהגות לקוחות של עסק להתנהגותם של חתולים, כלבים ועכברים: החתולים מעדיפים את המקום על פני הבעלים ויישארו בו גם לאחר שהבעלים יעזבו, הכלבים יעדיפו את הבעלים, גם אם יעזבו את המקום ואילו עכברים אינם נאמנים לא לבעלים ולא למקום .
על מוניטין אמר הלורד אלדון עוד בשנת 1810 – "מוניטין שנמכרו אינן אלא הסתברות שלקוחות ישנים יחזרו למקום הישן". אמרה ידועה נוספת בהקשר המוניטין  שייכת ללורד מקנטן – very difficult to define” “What is goodwill? It is a thing very easy to describe עפ"י מקנטן מוניטין הן לשד העסק וחייו ובלעדיהן אין לו תשואה, הן שמה הטוב של הפירמה ומכלול קשריה, שנבנו בשנות עבודה כנה או שהושגו בהשקעה רחבה. כמו כן הוא מציין כי מוניטין הינם קלים לתיאור אך קשים לאיפיון.
גם בחוק הישראלי אין בנמצא הגדרה ממצה למונח "מוניטין". בפס"ד שרון ביהמ"ש העליון פירש בהרחבה  מונח זה באומרו כי גרעין המוניטין מצוי בקיומה של סבירות כי הלקוחות ישובו, מסיבה זו או אחרת, למקום העסק.  כפי שמסביר פרופ' י' ויסמן – מוניטין של עסק הכוונה לכוח המשיכה של עסק הגורם לבואם של לקוחות.
המוניטין מבטא את מכלול היתרונות שנצברו לעסק בשל תכונותיו מיקומו, שמו הטוב, איכות השירותים שהוא מציע ואיכות המוצרים שהוא מספק. בעל העסק משמר את הרגלם של לקוחותיו לחזור אליו, מדובר בנכס שאינו מוחשי.
פרופ' פרידמן מגדיר את המוניטין כ"שם, שם מסחרי בתדמית של עסק או אדם, שהודות להכרה שקנה לעצמו קיים ציבור לקוחות שיש לו עניין לרכוש ממנו שירותים ומוצרים".
גינת סבור כי ניתן "לראות במוניטין את הרגלם של הצרכנים לשוב ולקנות באותו בית עסק, או אותם טובין. לא ניתן לנתק בין העסק לבין המוניטין ויש בהם כדי לציין יתרון מסוים של בעל מוניטין על מתחריו. אין מניעה, שהמוניטין יתמכו באלמנט בודד". המוניטין ניתנים להערכה כספית, אפשר למוכרם להורישם ולמשכנם ומתייחסים אליהם כאל נכס.