סמינריון - חוק גיל פרישה והשפעתו על זכויות עובדים

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 7731
מספר מקורות 35

תקציר העבודה

חוק גיל הפרישה והשפעתו על זכויות העובדים. תוכן עניינים
פרק נושא תתי נושאים מבוא
פרק א אפליה מחמת גיל א.סקירה על מגמות באוכלוסיית "המבוגרים" ב.משמעות הגיל בשוקי העבודה השונים ג הדין בנוגע לאפליה מחמת גיל פרק ב חובת הפרישה במישור המשפט הבינלאומי והמשפט המשווה א.הדין במשפט הבינלאומי בנוגע לגיל הפרישה.
ב.הדין בארה"ב בנוגע לגיל הפרישה.
ג. הדין באיחוד האירופי בנוגע לגיל הפרישה.
ד.מדינות נוספות.
פרק ג תזות נוספות להתמודדות עם גיל הפרישה א.פרישה תפקודית.
ב.הפרדה בין מעגל עבודה שניוני למעגל עבודה ראשוני בנוע לכפיית הפרישה.
ג.פרישה מדורגת.
ד.העלאת גיל הפרישה.
אחרית דבר בביוגרפיה                                                  מבוא
אתגר מרכזי שעל מדינות העולם להתמודד עמם הוא התבגרות האוכלוסייה משנה לשנה.בשנים הבאות צפויה עליה ניכרת בשיעור המבוגרים באוכלוסיה ועמה ירידה תלולה בשיעור ההשתתפות של אוכלוסיה זאת בעבודה.
הזדקנות האוכלוסייה מהווה אחת מהתופעות המאפיינות את המדינות המתועשות, שינוי דמוגרפי זה הינו תוצאה של ירידה בשיעור הילודה ושל העלאת תוחלת החיים, התהליך הוא עקבי וברור, דבר ההופך את קבוצת העובדים בגיל המתקדם לקבוצת העובדים הגדולה באוכלוסיה. לשינויים אילו ישנם השלכות מרחיקות לכת הן בהיבט הכלכלי והן בהיבט הפוליטי -החברתי, יכולת העבודה של העובדים משתנה עם הגיל:לצד הניסיון ,הנאמנות לארגון והבגרות האישית המאפיינים את העובדים המבוגרים פוחתת יכולתם לעבוד ימים ארוכים בעבודה מאומצת.מחד חיובם של העובדים לפרוש מהעבודה בהגיעם לגיל פרישה הנקוב בהסכמים קיבוציים וחקיקה ומאידך העומס על כלכלת המדינה לדאוג לביטחון הסוציאלי של אותה אוכלוסיה שפורשת מביא אותנו לדרך של הגמשת חובת הפרישה בדרכים שונות, כגון: העלאת גיל הפרישה, פרישה חלקית ומדורגת, מעבר לפרישת תפקודית ולא דווקא בגיל הפרישה הביולוגי. מבחינה פורמאלית מוגדרת הזקנה עפ"י גיל , זוהי הגדרה חברתית שבישראל נקבעה לגברים בגיל 67 ולנשים בגיל 62 וזאת משתי סיבות: האחת – מכוח הסכמי עבודה רבים הפרישה מהעבודה היא בגילאים אלו (כאשר ישנן מערכות בהן מוגדר גיל פרישה שונה כגון צה"ל , משטרה ). השנייה – בגיל זה זכאים הפורשים מעבודה לגמלת זקנה מהמוסד לביטוח לאומי. בישראל גברים יוצאים לגמלאות בגיל 67 ונשים בגיל 62, ואז הם נחשבים לזקנים שבחוק הרשאים לפרוש, ושניתן לחייבם לפרוש. אך האם שתי עובדות אלו מצדיקות את המסקנה, שככלל,עובדים לאחר גיל 67
פורשים מרצונם החופשי או שלאחר גיל67 העובדים חדלים להשתכר לפרנסתם והקביעה כי מגיל זה, ולעתים אף כמה שנים לפניו, העובדים הינם "זקנים" מדי להמשיך לעבוד ולכן ניתן לחייבם לפרוש? הדיון בעבודה ייסוב סביב שאלה זו תוך התמקדות במשמעות חובת גיל הפרישה על אוכלוסיית הפורשים ועל זכויותיהם המושפעים מהדין הקיים, בעבודה זו אבחן את סוגיית חובת גיל הפרישה ממספר נקודות מבט. את משמעותה של הפלייה מחמת גיל בדין הישראלי, האם גיל פרישה כפוי הוא הבחנה מותרת על בסיס גיל או שמדובר בהפליה פסולה ,נבחן את הדין במשפט הבינלאומי תוך מתן דגש לארצות האיחוד האירופי וארה"ב תוך בחינת מודל השוויון התעסוקתי במשפט הבינלאומי והמשפט המשווה ולבסוף נבדוק תזות נוספות להתמודד עם סוגיית גיל הפרישה תוך שמירה על אינטרס העובד והמעביד כאחד.