בין ציון לציונות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 2645
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

ממן 14
בין ציון לציונות תשובה לשאלה 1
מספר צורות התיישבות נוצרו על ידי אנשי העלייה הראשונה והשנייה על פי מקראה מאמרה? של מרגלית שילה, "מתפיסה מושבתית לתפיסה יישובית כללית" למעשה המאמר של מרגלית שילה עוסק בהשוואה בין העלייה הראשונה לעליה השנייה מנקודת ראיה צרה של צורות ההתיישבות. צורות התיישבות בעליה ראשונה: צורת התיישבות אחת- מושבה – קרקע פרטית נרכשו על ידי אנשים פרטיים , כל אדם רכש נחלה /חלקה על פי יכולתו הכספית, היו אלה אנשים שעסקו בחקלאות לכל אדם נחלתו הפרטית שרכש דרך אגודה שיתופית אך ההתנהלות הייתה – חקלאית שיתופית. דגם זה מאפיין את עליה הראשונה. אנשי העלייה הראשונה היו חסרי חזון, לא הציגו תוכנית התיישבות כוללת להתיישבות ארצית.
כל קבוצה הייתה ממוקדת במושבה בודדת . המסקנה מתוך מאמרה של מרגלית שילה כי העלייה הראשונה לא נועדה להקים מדינה מטרת אנשי העלייה הייתה לממש את עצמם מבחינה כלכלית.                                                                עליה שנייה:
מושב – כל משפחה מקבלת נחלה אך את התוצרת החקלאית עליהם  להוביל ולהעביר דרך האגודה השיתופית. הקרקע הייתה בבעלות של התנועה הלאומית ציונית.
קבוצה –מזכיר צורה התיישבותית כשל קיבוץ, מידת שיתוף הפעולה מוא מקסימאלי כמו בקיבוץ שהמשק מורכב מהרבה ענפים וכולם עובדים בכל ומתחלקים ברווחים.
קולקטיב – סוג של קבוצה כמו קיבוץ,  שכוללת אנשים רווקים צעירים ובראשם מנהל עבודה שכיר.
קואופרציה – שיתוף בין פרטי לקולקטיבי. הקופאציה הפכה להיות עם הימים כמו קיבוץ . הסבר – האדם עובד עם כולם אך אלו שעובדים הרבה או קשה יותר – המטרה הייתה לקבל יותר תמורה משאר העובדים.