הוראה יחידנית-יחידה 8 עיצוב סביבת לומד

מוסד לימוד
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2010
מספר מילים 2749

תקציר העבודה

יחידה 8-עיצוב סביבת הלימוד בית ספר קונוונציונאלי
1 . מרבית בתי הספר בישראל ובעולם בנויים במתכונת זו-מושתת על התפיסה שלפיה מקבצים קבוצה גדולה של תלמידים בני אותו גיל בכיתות אחידות המסודרות זו בצד זו.
2. כיתות הלימוד הן בד"כ בעלות צורה מלבנית, נבנות זו לצד זו לאורך פרוזדור משותף המשמש בעקר למעבר תלמידים מן הכיתה ומחוצה לה-מבנה חד סטרי.
3. בבית ספר זה מצויים, בנוסף לכיתות הלימוד, כמה חדרים נוספים:אולם התעמלות, ספרייה, חדר אומנות, חדרי מנהלה, חדר מורים, מזכירות ועוד.
4. בית ספר יכול להופיע בוואריאציות שונות מבחינת מס' הכיתות המצויות בו, גודל המגרש המקיף אותו, מס' קומותיו, גודלו הפיסי והחדרים הנוספים מלבד כיתות הלימוד.
5. באופן בסיסי מתוכנן עפ"י העיקרון שלפיו מקבצים
3 0-40 תלמידים בני אותו גיל בכיתות מלבניות אחידות, שבהן "שטח המחייה" לתלמיד נע בין 1-1.5 מ"ר –שטח מחייה מצומצם המשקף את הגישה הפרונטאלית.
6. התלמידים יושבים בד"כ בטורים, בזה אחר זה, פניהם מופנים כלפי המורה, המרכז את פעילויות ההוראה-למידה, ובד"כ מדבר ומרצה מרבית השיעור.
אין קשר הכרחי בין מבנה קונוונציונאלי לבין בית ספר, המתנהל עפ"י שיטות לימוד מסורתיות.
גם במבנים קונוונציונאליים , שנבנו עפ"י תפיסות לימוד מסורתיות-פרונטאליות, ניתן לחדש את הפונקציה החינוכית שלהם, ולהתאימם לתפיסות לימוד חדישות-הגישה היחידנית.
חלק משינוי התפקוד המבני אפשר לעשות באמצעות שיפוץ, שינוי הארגון בחלל הכיתה, הרחבה, תוספת או שינוי הארגון של חלקים פיסיים בבית הספר.
בית ספר מקיף
1 . גרסה מורחבת של בית הספר הקונוונציונאלי. ייחודו המרכזי מבחינה פיסית בא לידי ביטוי בגודלו.
2. שתי מטרות חינוך מרכזיות מנחות את תכנונו:
אינטגרציה חברתית תכנון הבניין של בית הספר מצריך סיפוק נקודות מפגש בין תלמידים הלומדים במסלולים השונים:חדרים גדולים למפגשים של שכבת גיל גדולה, חדר אוכל, חדרים לפעילות חברתית.
הרחבת מסלולי הלימוד המוצעים לתלמידים–