פסיכולוגיה בחינוך-יחידה 4-למידה

מוסד לימוד
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2010
מספר מילים 3627

תקציר העבודה

פרק 4-למידה תיאוריה ביהביוריסטית מדגישה את ההתנהגות החיצונית הגלויה, זו שניתנת לצפייה ולמדידה.
למידה-ביטוי חיצוני בהתנהגות, אם אין ביטוי חיצוני בהתנהגות-אין למידה.
תהליכים פנימיים כגון חשיבה,ף רגש, תפיסה לא ניתנים לצפייה-"קופסה שחורה"
1 .
פאבלוב-התניה קלאסית.
2. תורונדייק-חוק התוצאה.
3.
סקינר-התניה אופרנטית. הכי מרכזי, הכי יישומי.
תיאוריה קוגניטיבית מדגישה את התהליכים הפנימיים (חשיבה, תפיסה, הבנה, עיבוד מידע).
למידה-שינוי במבנה החשיבתי הפנימי.
הלמידה מתרחשת לפני שבא הביטוי החיצוני, אם בכלל יש ביטוי חיצוני.
3 תיאוריות נוספות בין שתי התיאוריות יש תיאוריה אחת המשלבת את שתיהן:
1 .
התיאוריה של טולמן.
עוד שתי תיאוריות נוספות
2 .
בנדורה-למידה חברתית. האדם הוא לוח חלק, כל מה שבהוא לומד זה מסביבתו. תיאוריה קלה ליישום באמצעותה מסבירים תופעות של אלימות, חיקוי ועוד.
3.
תיאוריה פנומנולוגיה-רגשית. קרובה יותר לגישה הקוגניטיבית. הפרט הוא במרכז, יש להתייחס לצרכים שלו.
ילד שלא אוהב חשבון:
גישה הביהביוריסטית-אין מספיק חיזוקים, ציונים טובים.
קוגניטיבית-הוא לא מבין את החומר.
פנומנולוגיה-רגשית-אולי הוא לא צריך ללמוד חשבון.
למידה-תהליך פנימי של שינוי יציב יחסית בהתנהגות שמתרחש כתוצאה מהניסיון. לא מדובר על תהליך חד פעמי (למידה לרכב על אופניים, לאכול בסכין ומזלג).
למידה היא תהליך פנימי-יכולה לבוא לידי ביטוי כלפי חוץ או לא.
התנהגויות שהן לא למידה
1 .
שינוי לא קבוע בהתנהגות-רפלקס ואינסטינקט.
תהליכים מולדים שנמצאים במטען הגנטי, הם לא נרכשים ולא נלמדים.
רפלקס-תגובה חד פעמית, רגעית (מציצה).
אינסטינקט-רצף של פעולות, רובם מתחום בע"ח (הישרדות, נדידת ציפורים).
2.
גורמים פיסיולוגיים-התנהגויות תחת השפעת סמים, אלכוהול, עייפות, מחלות.
גורמים זמניים למיניהם פועלים על הפרט וגורמים לו לבצע פעולות שהוא לא עושה במצב רגיל.
3.
בשילה-התנהגות משתנה כתוצאה ממוכנות ילד מתחיל ללכת כאשר הוא בשל ללכת.
הטבעה-שינוי קבוע בהתנהגות שמקורו באינסטינקט ולא בלמידה, נוצר בשלב קריטי בהתפתחותם של בע"ח ונשאר קבעו אחר כך.
ניסוי של לורנץ-ברווזים ההולכים אחר אימם.
הבחנה-למידה מפעילות כללית מאוד לפעילות ספציפית ומדויקת בהתאם למצב.
ההבדל בין למידה מכוונת ללמידה עקיפה למידה מכוונת-למידה שלמכל תחילה יש כוונה ללמדה, תהליך מסודר ושיטתי שמטרתו יצירת שינוי בהתנהגות.
שיעור בכיתה, הרגלי אכילה-  למידה מכוונת.
למידה עקיפה-למידה שאין כוונה מראש ללמד. נוצרת בדרך מקרית בדרך ההתנסות. ילדים הגולשים באינטרנט לומדים אנגלית –