עבודה במשפט בינלאומי פומבי-עבודה שקיבלה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
ציון 100
שנת הגשה 2009
מספר מילים 3054
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

עבודה זו  בנויה  משני חלקים עיקריים: בחלקה הראשון אסקור בכלליות  את העקרונות הבסיסים לפיהם ניתן ומקובל לרכוש טריטוריה עפ"י כללי המשפט הבינלאומי הפומבי ובהתאם למקורות הקריאה השונים.
במסגרת חלקה השני אתמקד בפס"ד המנחה בנושא זה -פס"ד פלמאס ,המהווה תקדים  בעל משמעות עצומה בעניין הקונפליקט על רכישת טריטוריות ומימוש ריבונות מדינתית בהן. כמבוא ראשוני לעבודה אציין כי רכישת ריבונות בשטח, דהיינו רכישת זכויות קניין בה, הינו תנאי חיוני ע"מ שגוף כלשהו ייחשב כמדינה ,בלעדיו מדינה אינה בחזקת מדינה,ובמסגרת תנאי הריבונות הכוללת שליטה על אוכלוסייה ועל טריטוריה.זאת בנוסף על שלושת התנאים האחרים שהינם אוכלוסייה קבועה,ממשל אפקטיבי ויכולת לנהל יחסי חוץ עם מדינות אחרות. תנאים אלו צוינו מפורשות גם באמנת מונטבידאו משנת 1933.
אך גם אם ארבעת תנאים אלו מתקיימים הלכה למעשה אין חובה על מדינות אחרות להכיר בה בלא חובה כזו או אחרת להנמקת הדבר כמו במקרנו אנו שעד היום למעשה נמנעות חלק ממדינות-ערב מלהכיר בישראל כמדינה לכל דבר מסיבות אידיאולוגיות,פוליטיות ואחרות. בהתבסס על האמור במקורות שבהערות-השוליים שלעיל, סמכויותיה של מדינה ניתנות להפעלה בתוך שטחה המוגדר ע"י גבולותיה המוכרים והפורמאליים והיא אינה יכולה להפעיל סמכויותיה אלו מחוץ לשטחה ,כאשר חשוב להדגיש כי אין צורך ברציפות טריטוריאלית בין החלקים השונים של המדינה, כדוגמת אלסקה והוואי שהן חלק משטח ארה"ב למרות היעדר הרצף בינן לבין יתר מדינותיה. כל מי שנמצא באותה טריטוריה,למעט מס' חריגים כמו תושבים בעלי חסינויות דיפלומטיות/קונסולאריות ואחרות כפוף לסמכות המדינה. לפי רובי סייבל, מדינה רשאית,אומנם, להעביר חלק מסמכויותיה למדינה אחרת אך העברה מופרזת וקיצונית שלהן תיחשב לכדי איבוד מעמדה כמדינה ריבונית עצמית כך שלמדינה האחרת אליה הועברו הסמכויות תהא שליטה משפטית החורגת מהשפעה פוליטית,כלכלית או צבאית גרידא ומכאן יישלל תוקפה המשפטי והבינ"ל כמדינה. בהקשר לכך,חשוב לציין כי שלטון המדינה על הטריטוריה שלה מתבטא לא רק בסמכות מלאה, אלא אף בסמכות בלעדית כפי שעולה  ממאמרו של פרופ' דינשטיין במסגרתו ציטט את השופט האמריקני מרשאל שאמר: "The jurisdiction of the nation ,within it's own territory ,is necessarily exclusive and absolute". מכאן עולה שרק אותה המדינה ולא מדינה אחרת זכאית להפעיל סמכותה המלאה ולשלוט בטריטוריה. הפעלת סמכות שכזו היא פועל יוצא של עצמאות/ריבונות המדינה והיא מוגבלת לטריטוריה זו ולטריטוריה זו בלבד. הסמכות היא סמכות טריטוריאלית מכל הבחינות: היא משתרעת על כל הטריטוריה הספציפית והיא פגה מעבר לגבולותיה הפיזיים. גם אם נבחן זאת עפ"י "טבלת הופלד" נראה כי למדינה,אפוא,מוקנית סמכות,דהיינו זכות בטריטוריה וכמו כל זכות אחרת מולה ניצבת חובה משלימה,המוטלת על יתר המדינות, לכבד את –