ADHD אחרי גיל ההתבגרות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 9394
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

מבוא הפרעת קשב (ADDD) Disorder Attention Deficit והפרעת קשב ויתר-פעילות (ADDHD ) Attention Deficit Hyperactivity Disorder , מציינת מספר היבטים מתוך סינדרום נורו-פסיכולוגי רחב ביותר אשר מכיל בתוכו הפרעות בתפקוד הקוגניטיבי; הפרעות בתהליכי למידה; והפרעות במישור היחסים הבין-אישיים.
הפרעות קשב וריכוז נפוצות בכל שכבות האוכלוסייה והגילאים ,בקרב ילדים ובקרב מבוגרים. מחקרים מעלים כי כשני שלישים מהילדים שאובחנו כסובלים מהפרעת קשב ימשיכו  לסבול מההפרעה גם בבגרותם, אם כי היבט פעלתנות היתר דועכת עם הגיל. חוקרים טוענים כי בקרב שליש מהסובלים מהפרעות קשב וריכוז תתרחש דעיכה חלקית או מלאה של ההפרעה עם הגיל, זאת במקביל לתהליכי הבשלה המתרחשים במוח.קיים קושי לאבחן הפרעות קשב וריכוז, הן משום שהפרעה מכילה בתוכה ממדים רבים והן כי היא קרובה לנורמה ואין אפשרות לציין בה  מאפיין מזהה ברור. אבחון וזיהוי הבעיה בכל גיל וכן במבוגר עוזרים להבין את הקשיים ולהתמודד איתם, כאשר אנשים מבוגרים כיום מבינים בדיעבד כי סבלו מההפרעה כבר בתקופת ילדותם.
העבודה המוגשת בזאת היא עיונית ומתבססת על קריאת ספרות אקדמית ומקצועית בתחום הנחקר. אבדוק מספר מאמרים כלליים עם ההפרעה בכלל, על התסמינים בה ועל הישנות והמשכיות ההפרעה מגיל הילדות לתוך הבגרות.
ארחיב בקריאת ועיבוד חומר אקדמי אודות ההפרעה בקרב מבוגרים,על המכשולים שהיא מציבה בפני מבוגרים הלוקים בה, את הטיפולים המוצעים למבוגרים אלו, על הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי בקרב מבוגרים, ואראה מתוך מחקרים כי הטיפול התרופתי אינו מספיק ולכן יש לשלב גם את הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי. ממחקרים עדכניים עולה כי הפרעת קשב נמשכת גם לאחר ההתבגרות.
הפרעות קשב וריכוז מהן החוקר Barkley, R. A.,(1996) הגדיר קשב כמערכת יחסים בין התנהגות וסביבה. את המונח "סביבה" הוא ייחס לאירוע, פנימי או חיצוני, שניתן לזיהוי על ידי המערכת החושית ו"התנהגות" הוא ייחס למרכיב המוטורי ולפעולות חשיבה. הקשר בין התנהגות לסביבה אינו קשר ישיר של סיבה ותוצאה.
התנהגויות מכוונות כמו הפעלות יזומות, המשך, ויסות או שינוי משתנה כפונקציה של אירועים והתכונות שלהם בסביבה. הפניית קשב כוללת התנהגות מכוונת בזמן נתון ובהקשר סביבתי קרוב ,בכדי לשנות רצף אירועים בסביבה.
Barkley, R. A., (1996), מציין כי נעשו ניסיונות מחקריים ואקדמיים רבים להגדיר את מונח התפקוד האקזקוטיבי /תפעולי. היו חוקרים שניסו להגדיר את התפקוד לפי מיקום אנטומי במוח, והיו שהגדירו אותו לפי מרכיבים תפקודיים ,כמבנה של התנהגות המכוונת למטרה מסוימת.
תפקוד אקזקוטיבי מקשר בין התרחשות של אירוע בסביבה ובין התגובה המאוחרת של האדם המגיב לה. Barkley, R.
A., (1996), מציין כי מונח ההתנהגות האקזקוטיבית מתייחס למרכיבים של ניהול עצמי כגון ויסות עצמי, זיכרון עבודה, תכנון, ארגון ומניעה. התנהגות אקזקוטיבית אחת מגדילה את הסיכוי להופעת התנהגות שנייה ויוצרת שרשרת התנהגויות שהן חלק ממערכת היחסים בין האדם לסביבה.
התגובה והתפקוד האקזקוטיבי הם מקרים מיוחדים במסגרת של ההתייחסות של קשב והתנהגות ,וכן, כמו במקרה של קשב, התנהגות אקזקוטיבית נועדה לשנות רצף אירועים ,(Barkley (1996)). נושא עמוד
1 .                   מבוא
2
2 .                   הפרעות קשב וריכוז מהן
2
3 .                   התסמינים של הפרעות קשב וריכוז
6
4 .                   קבוצות של הפרעות קשב וריכוז
8 5.                   הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים 9
6 .                   מאפייני  הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים.
10 7.                   הקשיים  של הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים.
12
8 .                   תפקוד נורו פסיכולוגי אצל מבוגרים עם הפרעת קשב ריכוז
1 3
9.                   טיפולים להפרעות קשב וריכוז- כללי.
15
1 0.               טיפול למבוגרים עם הפרעת קשב.
18
1 1.               טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בקרב מבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז
1 9
1 2.               טפול נורו תרפיה (EEG. ביופידבק)
2 0
1 3.               טיפול תרופתי
2 1
1 4.               תכנית טיפולית להפרעות קשב וריכוז בטיפולי משוב
2 2
1 5.               דיון ומסקנות
2 4
1 6.               ביבליוגרפיה
2 6