משפט חוקתי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 2045
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

עבודה מס' 2 – ביקורת שיפוטית על חקיקה הנחיות כלליות:
(1)   העבודות הן אישיות. על כל תלמיד לקרוא את חומר הקריאה ולכתוב את העבודה לבדו. תלמידים רשאים לדון בבעיות המתעוררות בעבודה במשותף, במסגרת קבוצות לימוד או דיון, אך כתיבה משותפת אסורה! (2)   אורך העבודה לא יעלה על 5 עמודים. בודקי/ות העבודות לא יתייחסו לנכתב מעבר למגבלה זו.
(3)   מועד ההגשה הוא 12 בינואר 2009. לא תינתן הארכה.
(4)   את העבודות יש להגיש לחדר עבודות. במקביל יש לשלוח עותק של העבודה במייל לכתובת hukati.barakerez09@gmail.com. משלוח העבודה במייל אינו פותר מהגשה במועד לחדר העבודות.
(5)   חומר הקריאה – הינו החומר המופיע בפרק ג.4 לרשימת הקריאה לצורך עבודה זו יש לקרוא גם את פריטים 11 ו-12 לפרק זה (פס"ד מיטראל, פס"ד לשכת מנהלי השקעות). שימו לב!!! ייתכן כי חלק מהנושאים הנדרשים לעבודה לא ילמדו בכיתה עד להגשתה.
(6)   תשובותיכם לשאלות צריכות להתבסס על פסקי הדין שנכללים ברשימת הקריאה, חוקים, עקרונות-יסוד, מאמרים ודברים שנאמרו בכיתה. כאשר אתם מתבקשים לחוות דעה, יש להציג דעה מנומקת המתבסס על חומרים אלה. זכותכם לחלוק על הנאמר בהם, או לצדד בעמדות מיעוט בפסקי הדין, אך עמדתכם חייבת להתייחס אליהם. זכרו: אין לסכם את הדין, אלא יש ליישמו על עובדות המקרה! (7)   יש לכתוב את הערות השוליים לפי כללי הציטוט האחיד. בהצלחה ועבודה מהנה! עבודה מס' 2: ביקורת שיפוטית על חקיקה בכנסת ה-
5 למדינת ישראל כיהנו לראשונה 61 נשים. שבועות בודדים לאחר כינוסה אישרה הכנסת את "החוק לקידום מעמד האישה בישראל", על-פי הצעת החוק של חברת הכנסת שוויונה פמין. בין יתר סעיפי החוק נכללו הסעיפים הבאים:
החל מהבחירות לכנסת ה-26, כל מפלגה שתתמודד בבחירות לכנסת תזכה ב-1.2 יחידות מימון בגין כל אישה הנבחרת מטעמה לכהונת חברת כנסת.
החל מהבחירות לכנסת ה-26, ייחשב כל קול שניתן למפלגה בראשה עומדת אשה, כאילו ניתנו שני קולות.
בכל דירקטוריון של חברה מסחרית יהוו נשים לכל הפחות מחצית ממספר חברי הדירקטוריון. כל חברה מסחרית תפטר את מספר הגברים חברי הדירקטוריון הנדרשים לביצוע סעיף זה, תוך שבעה ימים מפרסום חוק זה ברשומות.
תוקפו של חוק זה יהיה על אף האמור בכל דין.
החוק עבר בקריאה טרומית ברוב של 60 תומכות, נמנעת אחת ו-59 מתנגדים, ובקריאות הבאות ברוב של 61 תומכות ו-59 מתנגדים. שאלה עמותת "גבר-גבר" מבקשת לעתור לבג"ץ בדרישה שיבטל את "החוק לקידום מעמד האשה" על כל סעיפיו. דונו בטענותיהם האפשריות ובסיכויי קבלתן. הערה: בתשובותיכם אינכם נדרשים (בשלב זה) לניתוח עומק של הזכויות שנפגעו, אם בכלל, על-ידי החוק, אלא רק לציין את העובדה שנפגעה לכאורה זכות, ככל שנפגעה, ולהסתמך על קביעה זו לצורך דיון בביקורת שיפוטית על החוק.
טענות העתירה- עמותת "גבר – גבר" מבקשת לעתור לבג"צ, בבקשה לבטל את "החוק לקידום מעמד האישה בישראל" על כל סעיפיו. העותרים טוענים כנגד חוקתיותו של החוק מהטעמים הבאים:
1.      סעיף 1
ל"חוק לקידום מעמד האישה בישראל" (להלן: "חוק האישה") פוגע בערך השוויון המוגן בסעיף 4 לח"י: הכנסת. ערך השוויון נפגע באופן מהותי שכן יש חוסר שוויון משווע ביחידות המימון בין גברים לנשים.  בנוסף נגזרת מסעיף 1 ל"חוק האישה" פגיעה בזכות להיבחר המוגנת בסעיף 6 לח"י: הכנסת, שכן הסעיף מספק למפלגות אינטרס כלכלי מובהק להעדפת בחירת נשים לכהן כחברות כנסת.
2.       סעיף 2 ל"חוק האישה" פוגע אף הוא בעקרון השוויון המוגן בסעיף 4 לח"י:
הכנסת, וכן פוגע באופן ישיר וממשי בזכות להיבחר המוגנת בסעיף 6
לאותו חוק, בכך שהנשים מקבלות קול כפול מהגברים.
3 .      סעיפים 1
ו-2 ל"חוק האישה" עומדים בניגוד לחוק היסוד: כבוה"א וחירותו, הקובע כי זכויות היסוד של האדם "יכובדו ברוח העקרונות שבהכרזה על הקמת מדינת ישראל", הסעיפים מנוגדים לרוח הדמוקרטיה והשוויוניות של מגילת העצמאות.