חישוב הכתובות של כמה נשים נשואות לאדם אחד

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 5164
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

בס"ד שם העבודה: גביית חוב הכתובה לכמה נשים כאשר אין די כסף בירושה לכולן תקציר עבודה זו מתמקדת אודות סדר גביית הכתובה במקרה בו ישנן כמה נשים הנשואות לאדם אחד ומת, ולכל אחת ישנו סכום התחייבות שונה מהשניה. כאשר ערך הירושה הינו סכום הכולל את החובה לשלושתן, כל אחת גובה את כתובתה כנדרש. אולם יש לחקור כיצד מתבצעת הגביה בעת שאין די בסכום הירושה בכדי לשלם לשלשתן את התשלום המלא: האם מתייחסים לזו שקיבלה התחייבות גדולה יותר כבעלת שיעבוד גדול יותר על שטור החיוב מאשר חברותיה, או שכולן שוות בשיעבוד הכתובה.
בעבודה סוכמו דעות התנאים רבי נתן ורבי, לפי המחלוקת בדבריהם בגמרא: שיטת רבי נתן מחלוקת לשתים – דעת שמואל ורבינא. שיטת רבי מתחלקת לשנים בדברי הראשונים: רבינו חננאל ורא"ש, כשעמו רוב הראשונים. בסיס הסיפור עליו מושתת העבודה הוא מה שנאמר במשנה שיש לאשה אחת כתובה עליה נכתבה התחייבות של 100, לשניה 200 ולשלישית 300.
שיטת רבי נתן בתמציתיות היא שכאשר מחשבים את הכתובות יש לגבות כפי תפיסת יד כל אחת מהנשים.
כלומר, מתחשבים בזו שלה יש חוב כתובה בעל ערך כספי הנמוך ביותר: אם יש בכתובה סכום הגדול מכך, מחלקים את הסכום הזהה לבעלת חוב הכתובה הנמוך מכולן, שכן לכולן יש סיבה לחלק סכום זה ולהתווכח עליו. לדוגמא: אם יש רק 100, בעלת ה100 מתחלקת עם כולן בשווה, שכן יש לה זכות זהה כמו לכולן. אולם אם יש מעט יותר, לדוגמא 150 – אזי ב50 הנותרים מתחלקות בעלות ה200 וה300 שלהן זכות זהה בסכום זה.
במשנה הובאו מקרים בהם משוואה זו נראית שונה לגמרי, לדוגמא: כאשר סכום הכתובה עומד על 200, החלוקה אינה זהה ב100 הראשונים ולא בשניים. הסבר הדבר נימצא בדברי שמואל ורבינא.
לשיטת שמואל מדובר כאשר בעלת ה200 או ה300 לא רצתה להתחלק עם בעלת ה100 ב100 הראשונים, והלכך חולקו 100 אלו בין שתים בלבד. לשיטת רבינא לעומת זאת מדובר כי בתחילה היתה רק ירושה בסכום הקטן מסכום הכתובה, ורק לאחר מכן הגיע סכום נוסף, שבו כולן מתחלקות מחדש.
שיטת רבי אף היא מוטלת במחלוקת בין גדולי הראשונים. רבי חלק על דברי רבי נתן והכריע כי יש לחלק את הכתובות בשווה. השוויון הזה הוא אכן לפי שיטת כל גדולי הראשונים שהבינו את דברי רבי בפשטות ופסקו כי אף כאשר יש בסכום הירושה יותר מהסכום המגיע לראשונה היא מתחלקת בשווה עם כולן עד שתקבל את המגיע לה. אולם לשיטת רבינו חננאל מתחלקת הכתובה לשישה חלקים, כאשר אכן החלוקה היא שווה, אך בצורה כזו שכל אחת תקבל לפי האחוזים שיש לה בכתובה. תוכן העניינים
מבוא. 4
פרק א – תקנת הכתובה בדברי חכמים ואופן גבייתה. 6
חיוב הכתובה וסיבתה בכדי לכבד את  ממסד הנישואין 6
הסכום המתחייב בסיום שותפות הבעל והאשה. 6
תקנת הכתובה עבור האשה, וויתור האשה על חיוב הכתובה. 7
מקור לסכום התחייבות הכתובה מהתורה ומדין חכמים.. 8
שיעבוד הנכסים לכתובה. 8
החיובים הכתובים בכתובה. 9
כתובה למיוחסות. 10 פרק ב – תיאור אופן וסיבת גביית הכתובות לפי שיטת רבי נתן 11
המקרה במשנה וביאור סדר הגבייה. 11
מחלוקת התנאים אודות חלוקת הכתובה. 11
שיטת שמואל בדעת רבי נתן שהחלוקה היא לאחר ויתור אחת מהן על חלק מהסכום   12
שיטת רבינא בדעת רבי נתן שהחלוקה היא כאשר ישנן שתי תפיסות ברכוש הנפטר  15
פרק ג – דעת רבי אודות גביית הכתובה כאשר סכומי ההתחייבות שונים.. 17
דעת רבי לפי שיטת רש"י 17
דעת רבי לשיטת רבינו חננאל. 17
היסוד לחלוקה שאינה שווה באופן מוחלט משותפות ניזקים עם בעל הבית בשור תם   19
ההיקש בין משנה זו לשנים אוחזין בטלית. 20 שיטת הרי"ף באופן חלוקת הכתובה בשווה. 21
פרק ד – הסבר מתמטי לשיטת חישוב הכתובות. 22
חישוב הכתובות בדעת רבי נתן, כפי שהן מוצגות במשנה:. 22
חישוב הכתובות בדעת רבי נתן כפי דעתו הבסיסית.
5 שיטת רבינו חננאל בדברי רבי 29
ביבליוגרפיה. 31
נספח – נוסח הכתובה בתרגום לעברית. 33