תרומת התקשורת לשימור הזהות החברתית של ערביי ישראל והבדלתם מהחברה הישראלית - בחינה ביקורתית דרך תחום הספורט, 3360 מילים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 3360
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

תוכן עניינים מבוא
–  2
סקירת ספרות -.  3
שאלת מחקר, השערת מחקר ומתודולוגיה–..  6
ניתוח ודיון   –.7
סיכום ..
10 מבוא המיעוט הערבי בארץ ישראל נמצא בעימות עם היישוב היהודי בארץ ישראל עוד לפני הקמת מדינת ישראל בשנת 1948 ויש אף הטוענים שהיה קיים מאז ומעולם. תחושות הקיפוח ההיסטוריות,המדיניות שננקטה כלפיהם מאז קום המדינה והמעבר מרוב למיעוט, מציבים את ערביי ישראל במצב סבוך מבחינה חברתית. זהותם הפוליטית, הלאומית והחברתית אינה חד-משמעית משום שהם נמצאים בקונפליקט בין היותם פלשתינאים מוסלמים לבין היותם תושבי מדינת ישראל. עבודה זו תנסה לבחון האם, וכיצד תורמת התקשורת לשימור הזהות החברתית של ערביי ישראל והבדלתם מהחברה הישראלית. אנסה להוכיח זאת על ידי ניתוח ביקורתי של אחד התחומים בהם, לכאורה, קיים שוויון בתנאי הפתיחה – הספורט.
עבודתי תבחן את הסיקור התקשורתי סביב זכייתה של קבוצת הכדורגל הפועל בני סכנין בגביע המדינה בשנת 2004, ותשווה אותו לסיקור זכייתה של קבוצת הכדורגל הפועל רמת גן בגביע המדינה, שנה קודם לכן.
משמעות הזכייה בגביע המדינה עבור ערביי ישראל, היתה עמוקה יותר מאשר ניצחון ספורטיבי גרידא. הזכייה בגביע הפכה לסוג של ניצחון וגאווה, שכן לראשונה הצליח המיעוט הערבי  "לגבור" על היהודים. אמנם  לא באופן פוליטי אלא במישור הספורטיבי. שאלת המחקר כיצד ובאילו אמצעים, יוצרת העיתונות בישראל הבנייה של ערביי ישראל כ"אחרים" ושונים מהאוכלוסייה היהודית בארץ ישראל ?   השערת המחקר העיתונים בישראל ידגישו את ההבדלים האתניים והמגזרים בין ערביי ארץ ישראל לבין האוכלוסייה היהודית, ובכך ישמרו את ההפרדה בין ערביי ארץ ישראל לבין האוכלוסייה היהודית במדינה.