הפרטת "בזק" והשפעת ההפרטה על תנאי השכר או/ו מורל של עובדים בדרגים לא ניהוליים" "השפעה על מורל (מוטיבציה) ויעילות העובדים"

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מקורות 35

תקציר העבודה

השפעת ההפרטה וארגון מחדש בעקבותיה על מורל (מוטיבציה) ויעילות העובדים אירוע חקר של בזק תכן עניינים:
פרק עמודים מושג ההפרטה  מבוא ושאלת המחקר סקירה ספרותית יתרונות ההפרטה לדעת תומכיה חסרונות, בעיות וסכנות בהפרטה ההפרטה בעולם ההפרטה בישראל,הפרטת החברות הממשלתיות בישראל.
הפרטת חברת בזק, היבטים תיאורטיים ואמפיריים, תיאור הארגון היסטורית ההפרטה,פעילות, תחומים היקפים, תמהיל כוח אדם.
עיקרי מהלכי שינוי ארגוני  בעקבות הפרטת בזק התנהלות ההנהלה החדשה של בזק לאחר ההפרטה.
השפעת ההפרטה וארגון מחדש בעקבותיה על מורל (מוטיבציה) ויעילות העובדים אירוע חקר של בזק.
מסקנה ודיון ותשובה לשאלת המחקר ביבליוגרפיה ללא נספחים מבוא
בהגדרתה הפרטה היא מעבר של אחריות מהמגזר הציבורי,הממשלתי לידי המגזר הפרטי,בו קיימת תחרות על בסיס אינטרס אישי ובסיס רווח בין הגופים הפרטים השונים במשק המתחרים על משאבי החברה.תפיסה זו מתייחסת לעושר הכמותי כמרכז הכלכלה המתבטא כאמצעי לייעול המשק. הגדרה מקובלת להפרטה :
"תהליך שעל-פיו ייצור עובר מרשות המגזר הממשלתי במשק, זאת בדרכים שונות, החל ממכירה פומבית של מניות ..ועד לשימוש בעסקים פרטיים כדי  לבצע עבודה ממשלתית לפי חוזה"(Madsen ,בהטיס ,2004). ההפרטה היא כיום תופעה עולמית בעלת צורות שונות, בהתאם לנתונים ומאפיינים שונים, גיאוגראפיים, פוליטיים ,תרבותיים וכלכליים. הפרטה "מוכתבת מלמעלה" היא הפעלה של קווי מדיניות ממשלתית והחלטות ממשלתיות, ומובדלת מצעדים הנראים כצעדי הפרטה של הסקטור הפרטי בעצמו, ואינם מהווים הפרטה ממשית.
הפרטה מצמצמת מעורבות ממשלה במשק ובמגזר הציבורי, מעבירה נכסים מבעלות ציבורית לפרטית, מקטינה חלק הממשלה ורמת מעורבותה הישירה במשק , ומגדילה חלק המגזר הפרטי בשליטה ובבעלות על הנכסים ובפעילות הכלכלית. לא קיימת הגדרה יחידה למושג ההפרטה, המתייחס למספר רב של נושאים וממדי מדיניות כלכלית (כ"ץ, 1997: 134), כגון:מדיניות ציבורית:העברת מוצרים ונכסים מבעלות וניהול ציבורי-ממשלתי לבעלות פרטית,הפקעת הסקטור הפרטי את משאבי הייצור במשק ואת אספקת מוצרים ושירותים מידי הסקטור הציבורי ממשלתי,"אקט של צמצום בתפקידי הממשל, או הרחבת תפקידיו של הסקטור הפרטי, במעשה או בבעלות של נכסים (סאבס בכ"ץ,1997: 24).
ההפרטה היא:" מדיניות מודעת ומושכלת הניזונה מן האידיאולוגיה הניאו-ליברלית שלפיה מגדירים את היחסים בין הון למדינה"(סבירסקי,2003).אידיאולוגיה זו מכוונת לצמצום גבולות הסמכות של מוסד המדינה, ואת:" כל פעילויות המדינה שנועדו לחלוקה שוויונית יותר של רווחי הפעילות הכלכלית הקולקטיבית, כגון חקיקה להגנת העובדים, או מיסוי פרוגרסיבי". מדיניות זו חותרת לצמצם התערבות המדינה במערכות שנועדו להעלות את רמת החיים של האוכלוסייה , מערכת החינוך הציבורית, מערכת הבריאות הציבורית, רשת הביטחון הסוציאלי, וכד',ומשתמשת בסמכויותיו של מוסד המדינה כדי להקל ככל האפשר על פעילות חופשית של ההון ,(סבירסקי, 2003). האידיאולוגיה רואה בהון כוח מניע עיקרי וחותרת להעניק לו שליטה וחופש פעולה. אחת הדרכים לסייע להון היא קיצוץ תקציב המדינה , ובכך הוזלת הון להשקעות. לאחר הפרטה לרוב מגיעים צעדים של שינוי ארגוני המיועדים להתאים את מבנה החברה למצבה החדש.
בסמינריון שה נבדוק השתלשלות עניינים זו באירוע החקר של חברת בזק שעברה תהליך הפרטה ובעקבותיו שינוי ארגוני ,ונתייחס באופן מיוחד להשפעת מהלכים אלו על מוראל ומוטיבציית העובדים ששרדו את הפיטורים בחברה. בכדי לבדוק את  שאלת המחקר :
הפרטת "בזק" והשפעת ההפרטה על תנאי השכר או/ו מורל של עובדים בדרגים לא ניהוליים" "השפעה על מורל (מוטיבציה) ויעילות העובדים"