יהודים בעידן של תמורות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 15
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2186
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

יהודים בעידן של תמורות ממן 15
תשובה לשאלה 1
א.      המתחים שאפיינו את פעולות כי"ח במרחב העות'מאני, היו הגידול בממדי החילון והחלשות הדת בקהילות היהודיות.  משום שאופי החינוך במוסדות כל ישראל חברים היה "נאור" לימודי הדת (שהיו עד עתה בסיס הלימוד ועיקרו) נדחקו הצידה ומקצועות "חדשים" החלו ללמד בבתי הספר של כי"ח,  התרבות האירופאית החלה להטיל אותותיה בחינוך דבר שהביא גם לדרך מחשבה , עיסוקים, התנהגות וחברתיות אחרות ממה שהיה נהוג עד עתה.  המקצועות בהם עסקו היהודים (מסחר )עד רגע תחילת החינוך בבתי הספר של כי"ח השתנו והעיסוקים היו עיסוקים בהם עסקו גם תושבי אירופה, מקצועות חופשיים, הלבוש השתנה – מלבוש מסורתי מוקפד, ללבוש יותר נוח, נטישה של בתי כנסת, בורות בכל הנוגע לדת, ולהיסטוריה של עם ישראל , התבוללות- הגבול בין היהדות לדתות אחרות החל להיות מטושטש, נשואי תערובת ואי שמירה על השבת.                                                         המתחים נבעו בעיקר מכך שתהיה החלשות של הדת והתבוללות מאסיבית – בשל החינוך במוסדות כי"ח שפחות התעסק בדת[u1] .
ב.      הזהויות היהודיות החדשות המשקפות את עידן התמורות במרחב המוסלמי – הזהות היהודית החדשה הייתה יהודי שמכיר את ההיסטוריה שלו ולומד אותה, לעומת היהודי הישן שעסוק יותר בלמידת הדת , הייתה איבה ועוינות לכל דבר חדש שהגיע לשעריהם, ולכן די ניסו להרחיק ולהדחיק את רגליה של כי"ח מלהיכנס ולחולל את השינוי שצפו שיהיה עם הכנס הרשת למתחם המוסלמי .                                                                                 בקטע הקריאה מתוך י' ואלאדג'י – (דף 111) מצוין מתוך דף כי"ח כיצד ניסו לדחוק את רגליהם מלהיכנס ולהקים בתי ספר של כי"ח , הקנאה של היהודים לשמירה על הדת וחוסר רצון לחדשנות –
[u1]עשית כאן הכללה גורפת. בחלק מהארצות, כתוצאה מהאווירה במקום, כי"ח ניתפס כגורם המסמל חילון ובחלק מהארצות כי"ח הכניסה דווקא את החינוך היהודי המסורתי כתגובה על התהליכים שעברו על היהדות המקומית. גם את מדגישה את זה בנקודה הבאה.