השפעת האינטרנט על תפיסת מנהיגות המורה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 7915
מספר מקורות 48

תקציר העבודה

תקציר "בהוראה המסורתית-פרונטאלית, המורים נמצאים במרכז: והם בעצם מהווים את מקור הידע, אותו הם מעבירים לתלמידים" (שרן ושחר, 1994). " לעומת זאת, השינויים שהתחוללו ועדיין מתחוללים עם כניסת הטכנולוגיות השונות למערכת החינוך משקפים את הגישה הקונסטרוקטיבית ללמידה. על פי גישה זו, התלמיד רוכש את הידע באופן אוטונומי בדרכים של למידה פעילה וחקרנית בסביבתו הטבעית, וכך מוחלף תפקיד המורה כ"מסרן", המופקד על העברת חומר הלימוד לתלמיד, בתפקיד התלמיד כ"מדען". במסגרת גישה זו, המורים אינם יכולים להסתפק בתפקיד ספקי הידע ומנהלי הכיתה, אלא אמורים להדריך ולהנחות את הלומדים וכן "לתווך" בין החומר לבין הלומד" (בוגלר רונית, 2004). עבודה זו נכתבה על מנת לבחון כיצד השימוש בטכנולוגיה בכלל ובאינטרנט בפרט משפיע על תפיסת מנהיגות המורה בכיתה בעיני תלמידי כיתה ד'.
"התפשטות טכנולוגיות המידע בעולם משפיעה על תחומים רבים, בניהם הכלכלי, החברתי והתרבותי" (OECD, 1999). "התפשטות טכנולוגיות המידע מחייבת שינוי חברתי, כך שטכנולוגיות אלה נעשות חלק בלתי נפרד מחיינו הפרטיים והמקצועיים, וטומנות בחובן פוטנציאל להפוך תחומים רבים לזמינים יותר, לקדם יצירתיות ותפוקות ולקדם שילוב חברתי וחינוכי של קבוצות שונות באוכלוסייה" (Kozma,
2 003). "מימוש פוטנציאל הכנסת טכנולוגיות המידע לשיפור החינוך, להעלאת סטנדרטים ולטיפול המשאב האנושי מחייב מודעות ליתרונותיו. טכנולוגיות המידע מספקות ללומד סביבות למידה חדשניות: הלמידה ממוקדת בתלמיד, הגירויים הינם רב חושיים ורב ממדיים, הלמידה שיתופית ופעילה, אותנטית ומבוססת-חקר, והחשיבה ביקורתית" (Fullan & Smith, 1999). "הטכנולוגיות מאפשרות ייצוג ידע ליניארי, מסועף, מקביל ודינאמי, התואם את החשיבה האנושית.
הקישוריות מאפשרות ניווט בין נושאים, תכנים ומבני ידע. האינטרנט מאפשר התמודדות עם ידע פעיל בסביבת למידה "חכמה", שבה כמות הידע אינסופית ובלתי תלויה במקום או בזמן" (חן, 1996). "ואכן ניתן לומר כי יש בכוחן של טכנולוגיות המידע להוביל לשינוי באופי הלמידה אם ישולב נכון, ובתנאי שהמורה ישמש מוביל לשינוי" (Fullan, 2001).
במחקר המתואר כאן נבחנה תפיסת מנהיגות המורה בעיני התלמידים עם התגברות השימוש באינטרנט מחוץ לבית הספר לצרכי בית הספר על ידי ראיונות עם 15 תלמידי כיתה ד' מבית ספר יסודי אושיסקין בכפר סבא. נמצא כי מעמד המורה אינו נפגע בשל השימוש בטכנולוגיה ואינטרנט המהווים מקור מידע בנוסף למורה המהווה מקור מידע מהימן ומקצועי ומשמשת כמנהיג מעצב ודמות מוערכת בעיני התלמידים.
תוכן עניינים
תקציר   3
מבוא   –..  4-5
פרק 1 : מנהיגות מהי  — 6
   
1 .1     מנהיגות המורה בעבר ותהליכי התפתחות
7-8

1 .2     המורה כמנהיג -.. 8-10
1 .3     סגנונות מנהיגות … 11-12
  פרק 2:  טכנולוגית למידה  . 13

2 .1     אינטרנט מהו?
– 13-14

2 .2     שימושי האינטרנט בחינוך – 14-16
שיטת המחקר –
17
ממצאים  –  18-20 דיון     –.
21-22
ביבליוגרפיה   
23-
5 נספח א'   -..
26-27