הצעת מחקר לעבודה סמינריונית המוגשת במסגרת הסמינר: קהילות מקוונות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 3680
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

החוג לתקשורת מבוא תיאורטי הצעת מחקר לעבודה סמינריונית המוגשת במסגרת הסמינר: קהילות מקוונות א' באדר תש"ע                                                                               
1 5/2/2010
1 .מבוא תיאורטי
1 .1 קהילות מקוונות מאז חדר האינטרנט לחיינו הוא שינה את פני החברה עד ללא הכר. על מנת שעבודה זו תהיה נהירה לכל עלינו תחילה להסביר מהם רעיונותיה הבסיסיים של הרשת.
האינטרנט היא רשת מחשבים גלובלית המחברת רשתות מחשבים שונות. ישנן שתי גישות בנוגע לרשת: הגישה הטכנולוגית- אינטרנט כטכנולוגיה נטולת ערכים, מספקת הזדמנויות מגוונות עפ"י הצרכים של כל אדם ומצמצם אי שוויון מגדרי.
הגישה השנייה הינה גישה חברתית המאופיינת בשיקוף פערים חברתיים. כל פרט עושה שימוש בטכנולוגיה עפ"י ערכים תרבותיים.
מחשבים ואינטרנט משעתקים הבדלים חברתיים (מש, 2006).
המהפכה הטכנולוגית התאפיינה ביצירת התנהגות צרכנית חדשה בקרב המשתמשים,כך לדוגמא התקשורת הטקסטואלית תפסה את מקומה של המילה המדוברת כדרך ליצור תקשורת.
בתקשורת סינכרונית משוחחים בזמן אמת בדומה לשיחה במציאות. אלמנט נוסף שנתעכב עליו בהמשך הוא היסוד האנונימי שטמון  באינטרנט. האנונימיות והמרחק נותנים מעין לגיטימציה לביטוי של תחושות ומחשבות באופן אותנטי ללא חשש מדחייה או עימותים עם אחרים, ובצורה המתיישבת עם הצורך, האופי והאישיות של המשתמש ללא מחסום חברתי נורמטיבי. אפקט זה מאיץ פתיחות וקירבה מחד והתנהגות שאינה מרוסנת מאידך. אחת ההתפתחויות החדשות והמעניינות של תהליכי התקשורת המודרניים הוא סוג חדש של ארגון חברתי הקרוי קהילה וירטואלית, שנוצרה ע"י תהליכים חברתיים קהילתיים ושימוש באמצעים טכנולוגיים שמאפשרים את פעילות הקהילות המקוונות.
שירותי האינטרנט רבים ומגוונים. למשל, קיימים שירותי תקשורת אינטראקטיביים המאפשרים יצירת קשרים אישיים ודיונים קבוצתיים מסוגים שונים. שירותים אלה, כוללים דואר אלקטרוני, קבוצות דיון ושיחות מקוונות. התפתחותם של שירותים אלה יצרו את המצע הטכנולוגי להתפתחותו של מבנה חברתי חדש, שאפשר לכנותו קהילה וירטואלית. בקהילה כזאת הקשר בין החברים נוצר, מתקיים ומתפתח באמצעות מחשבים המחוברים ביניהם ברשתות. זהו מקבץ חברתי אשר נוצר ברשת שיש בה מספר מספיק של אנשים המתמידים בהשתתפותם בדיונים הציבוריים המתקיימים ברשת, תוך השקעת רגשות אנושיים מספקים, עד שנוצר מארג של קשרים בינאישיים במרחב הממוחשב .(Rheingold,1993) רשת האינטרנט עזרה לבטל ריחוק בין אנשים הגרים באזורים גיאוגרפים שונים. כך, שהקשר בין חברי הקהילה אינו תלוי מיקום פיזי, אלא מתבצע באמצעות רשת האינטרנט. חברי קהילה וירטואלית הם בעלי עניין ומוטיבציה משותפת, הפועלים יחד להשגת מטרה חברתית או אחרת, שאינה תכליתית (או לפחות לא תכליתית בלבד). בין חבריה נוצרים קשרים אישיים, וזו לרוב קהילה שנוסדה וצמחה בתוך הרשת, אם כי לעתים זו קהילה שהתחילה כקהילה פיזית והעתיקה את עיקר פעילותה לרשת. כך, שגם קהילה שאינה וירטואלית יכולה לנצל את האינטרנט לצורך חיזוק הקשר בין חבריה כאמצעי להעברת מידע, על ידי יצירת אתר, שימוש בדואר אלקטרוני או פורום להעברת הודעות, להשתמש בכלי ועידות חוזי לצורך קיום ישיבות, וכדומה. עם זאת, הדגש בקהילה מסוג זה, הוא שעיקר פעילותה הוא במפגש שאינו וירטואלי.הסוציולוגיה רואה באדם יצור חברתי, שיש בו…