שברי מאמץ: סוג הפעילות הגופנית כפונקציה המשפיעה על שכיחות התופעה . עבודה בקורס "תרבות הספורט".

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2568
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

שברי מאמץ: סוג הפעילות הגופנית כפונקציה המשפיעה על שכיחות התופעה רפרט- קורס "חשיבות הספורט לאיכות החיים ותרבות הפנאי"
2 בינואר 2011
            תוכן העניינים
עמודים
1 :מבוא –.3

2 : מתודולוגיה ותקציר …
3
3 : מגבלות המחקר —
3
4 : הגדרות -..4
5: סקירת ספרות –…5
     5.1: התפתחות הידע בתחום -…5
     5.2: תהליך היווצרות שברי המאמץ בגוף האדם –.5
     5.3: סיבות להיווצרות שברי מאמץ ברגליים .5
     5.4: סדר התופעות המופיעות אצל אדם שפיתח שברי מאמץ -…6
     5.5: שיטות אבחון -..6
      5.6: שכיחות התופעה כפונקציה של מגדר -7
      5.7: מכלול הגורמים המשפיעים על שברי המאמץ -..7
      5.8: טיפול מומלץ -..7
      5.9: השערות המחקר ..7

6 : הקשר בין סוג הפעילות הגופנית לשברי המאמץ –.8
7.:סיכום   -.8
8 .
ביבליוגראפיה –…9
9.
נספחים -..10
1 . מבוא
בעבר הרחוק הסברה הרווחת בקרב הציבור הייתה שתופעת שברי המאמץ המופיעים אצל האדם היא "מחלה צבאית" בלבד ולא ניתן להכלילה על שאר האוכלוסייה. בשל הייחודיות במסגרות צבאיות, מרבית המחקרים על שברי המאמץ נעשו על חיילים וזאת משום אופי ההכשרה וההיקף של התופעה במסגרות אלה. כיום אנו יודעים שלמרות שזו אכן תופעה רווחת בצבאות עולם,  אין שברי המאמץ הם נחלתם של החיילים בלבד (רפואה צבאית, 2008: 29). בחיבור זה ברצוני לנסות לתת מענה למספר שאלות נפוצות בנושא, כגון: מה גורם להופעתם? כיצד ניתן לאבחנם? מהם הסימפטומים הנפוצים? ובנוסף לכך לנסות לפתור את הקושיה שהעסיקה אותי באופן אישי, האם סוג הפעילות הגופנית משפיע על הופעת שברי המאמץ?
2 . מתודולוגיה ותקציר:
העבודה תעסוק בבחינת תופעת שברי המאמץ אצל האדם העוסק בפעילות גופנית. במסגרת המגבלות אנסה לפרקה לגורמים, אגדיר את המושגים הרפואיים הרלוונטיים שיעזרו להבין טוב יותר את התופעה עצמה ואת דרכי האבחון שלה. העבודה תתבסס בעיקר על מאמרים בתחום שברי המאמץ. אעשה שימוש באתרי האינטרנט רפואיים וכלליים בכדי לדלות מידע על התופעה וזאת בכדי לנסות להסביר את הנדבכים העיקריים שלה.
            בתחילתו של החיבור אעסוק בהגדרות נומינאליות של מושגים שהפנמתם חיונית להבנת התהליכים השזורים בתופעת שברי המאמץ ואבחונם. לאחר מתן הסבר על ההגדרות אביא את סקירת הספרות המתייחסת למידע כללי ומחקרים הנוגעים לדבר. בסוף העבודה אנסה לאשש או להפריך את השערות המחקר.
3.מגבלות המחקר:
בראש ובראשונה ראוי לציין שמגבלת המחקר האקוטית ביותר בחיבור זה היא חוסר הידע הבסיסי ביותר שלי במונחים רפואיים. לאור זאת נתקלתי בקשיים לא טריוויאליים לפשט עד כמה שניתן את המונחים בכדי להבינם טוב ובכדי להסבירם בשפה מובנת לאדם שלא מגיע מן התחום.
 קושי נוסף הוא מציאת הגדרות למונחים רפואיים. בבסיס הקושי כמובן לא מציאת ההגדרות עצמן אלא מציאת הגדרות שמחד גיסא יהיו ברורות להדיוטות בתחום ומאידך גיסא יהיו מקיפות דיין בכדי לכלול את כל הפרמטרים הדרושים להבנה מיטבית של המונח. הופתעתי לגלות שדווקא במילונים רפואיים מקצועיים ההגדרות של המונחים מוסברים בצורה קצרה ולא מקיפה או לחילופין בצורה לא מובנת דייה תוך שימוש במונחים אחרים. לכן כמגבלה נוספת אציין את העובדה שהשתמשתי בחלק מהגדרותיי, באינציקלופדיה האינטרנטית (וויקפידיה), בה המידע היה המקיף ביותר מחד והברור ביותר מאידך. מגבלה לא פחות חשובה היא העובדה שמרבית המחקרים הזמינים על שברי המאמץ נעשו בצבאות עולם ולכן אצא מנקודת הנחה שהממצאים תקפים גם לעוסקים בפעילות גופנית מחוץ לצבא אך בתנאי שעוסקים בתדירות ובתנאים דומים.
4