מבוא למחשבה מדינית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח , , ,
ציון 88
שנת הגשה 2011
מספר מילים 3647
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

ממ"ן 11

1 א)  בקטע הקריאה "מחשבות מדיניות", מציג מלפורד סיבלי כמה מהסוגיות המרכזיות שבהן עוסקת המחשבה המדינית.  אבחר ארבע סוגיות  המיוחסות לסיבלי ואציג את תשובותיו של אפלטון לכל אחת מהן:
בעיית החירות-  המונח "חופש" נקשר לפי תורת אדלר לשלושה מובנים: חופש הרצון-  על פי הגישה המסורתית, בחירותיו של האדם, אינם ניתנות מתוקף צו האלוהים.
האדם רשאי לבחור אם לפעול לקיים את רצון האל או באופן המנוגד לו. חופש כמימוש עצמי-  הרעיון הוא ביטול חוקים, מנהגים והגבלות שהם מתפרשים כמכשול בפני שאיפת האדם להיות חופשי.                                                                                      מנקודת ההשקפה הליברלית מודרנית, תפקידה של החקיקה היא לאפשר לכל אדם לפעול כרצונו בלבד שאינו פוגע באחרים.
חופש כשכלול עצמי- לפיו החופש הוא מצב בו המרכיבים הנחותים בנפש האדם (כגון: רגשות עיוורים ושרירות לב) כפופים לרמות הגבוהות שבה, ולרציונליות. ורק חוקים ואילוצים חברתיים יוכלו לעזור לפרט להדחיק את המרכיבים הנחותים למען הרחבת חירותו. שלוש התפיסות האלו של החופש, שנקשרו בהיבטים על טבע האדם, נתנו השפעתן גם בתחום הפוליטי.
בראייתו שלל אפלטון את החופש, יש לאפשר להמונים ללכת בדרכיהם ה"טבעיות" במידות ריסון ואיפוק הנחוצות לתפקודה התקין של החברה. על פי משנתו של אפלטון, ממש כמו בזמן המודרני, יכול אדם לחפש אחר אושרו בדרך חומרנית. הוא טוען שפרט לאוכלוסייה הבלתי שפויה, רוב רובה של החברה האנושית הינה ברת דעת ונוהגת על פי ערכי התבונה…