תופעת האלימות בבית הספר והשפעתה על יחסי הגומלין בין תלמידים בני הנוער לבין המורים והמערכת החינוכית.
מוסד לימוד | האוניברסיטה הפתוחה |
מקצוע | חינוך |
מילות מפתח | אלימות, בית הספר, גומלין, הוראה, חינוך, כיתה, מערכת חינוך, נוער |
שנת הגשה | 2008 |
מספר מילים | 22988 |
מספר מקורות | 53 |
תקציר העבודה
תקציר עבודה זו דנה בתופעת האלימות בבית הספר והשפעתה על יחסי הגומלין בין תלמידים-בני הנוער לבין המורים והמערכת החינוכית. שיפור היחסים ביניהם יכול לשנות את פני התופעה כמו גם את הדרכים להתמודדות המערכת החינוכית עם תופעת האלימות. העבודה מתמקדת באלימות התלמידים ובני הנוער בעיקר, אך מראה צד נוסף כי למרות הגורמים הסוציואקונומיים השונים של התלמיד לאלימות, ניתן להיווכח מעבודה זו, כי הממצאים מראים עד כמה למורים ולמערכת יש חלק בתופעת האלימות שכן המורים והמערכת בעצמם, אחראיים במידה רבה לתוקפנות התלמיד במדיניות של יד קשה, בהתמקדות נקודות התורפה של התלמיד ולא במעלותיו. בהתבטאויות מילוליות משפילות, אפליות על רקע עדתי, פגיעה מינית, כמו גם המימצאים מראים כי המערכת החינוכית אינה תומכת מספיק במורה עצמו כאשר זה נדרש לעזרה בהתמודדות עם אלימות בכיתה ובבית הספר. חוסר שיתוף הפעולה מצד המערכת והמנהל אף הם מורידים את בטחונו העצמי של המורה כתוצאה מכך, הינו מפסיק להתמודד, כחוסר אונים נרכש. לפיכך נדרשת התארגנות מהותית נרחבת מצד המערכת החינוכית להתמודדות עם התופעה ועל כן התמקדתי ביחסי הגומלין תלמיד-מורה-מערכת וכתוצאה מכך הצעתי דרכים לעיצוב תפקידו מחדש של המורה ופרטתי את פעילותם של הארגונים השונים והמערכת הבית ספרית, באסטרטגיות התמודדות שונות למניעת אלימות בבית הספר ויצירת יחסי גומלין נאותים .
תוכן העניינים; מבוא; עמ' 4-5
פרק ראשון; עמ'
6 -11
א. אלימות מהי? ב. תיאוריות להסבר תופעת האלימות ג. הגורמים השונים לאלימות פרק שני; עמ' 12-
5 א. מהו ביה"ס? ב. מהי אלימות בביה"ס? ג. גורמים המשפיעים על אלימות בביה"ס ד. מאפייני התלמיד האלים, ביטויי האלימות וההבדלים בין המינים ו. תוקפנות ואלימות מורים פרק שלישי; עמ'
2 6-57
א. תפקיד המורה והמערכת ועיצוב תפקידם בהתמודדותם עם מניעת אלימות ב. השוואה בין אלימות ביה"ס בישראל לבין אלימות ביה"ס בארה"ב ג. פעילותם של בתי ספר והארגונים השונים בארץ ובעולם במניעת עבריינות נוער- מודלים, אסטרטגיות מניעה ומידת יעילותן. דיון סיכום מסקנות והמלצות; עמ' 57-63
ביביליוגרפיה; עמ' 64-69