סמינריון בדיני חינוך

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 9753
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

מבוא :
נושא:
שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים במסגרת החינוך הרגיל. לכתיבת סמינריון בחינוך בשלושה צעדים
מטרת העבודה :
האם ילדים בעלי צרכים מיוחדים מקבלים את הסיוע לו הם זכאים על פי חוק , על מנת שיוכלו להשתלב במסגרת הרגילה ,זאת לאור פסיקות בית המשפט.
במשך שנים רבות התחנכו מרבית התלמידים בעלי הצרכים המיוחדים בבתי ספר נפרדים או בכיתות נפרדות. עם הדרישה לשוויון זכויות  לתלמידים אילו  ובעקבות השינויים במערכת המשפטית והחינוכית חלו שינויים במערכת החינוך. החלה גוברת והולכת הנטייה בארצות המערב לשלב את החריג בחברה הרגילה, כשביסוד השילוב מונח רעיון הנורמליזציה (רונן, 1990) בישראל נחקק חוק החינוך המיוחד בשנת
1 988, החוק נותן עדיפות לשילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בכיתות רגילות תוך קבלת העזרה הנדרשת עבורם, "בבואה לקבוע השמתו של ילד חריג , תעניק ועדת השמה זכות קדימה להשמתו במוסד חינוכי מוכר שאינו מוסד לחינוך מיוחד…" (חוק החינוך המיוחד, 1988, פרק ג', סעיף ב'). חוק החינוך המיוחד עיגן את זכותו של התלמיד  בעל הצרכים המיוחדים ללמוד במסגרת חינוכית רגילה. חוזר מנכ"ל משרד החינוך משנת 1994 מציין שבתי הספר הרגילים מחויבים לתת מענה לכלל האוכלוסייה שהם משרתים, וכי יש לשלב יותר תלמידים בעלי צרכים מיוחדים במערכת החינוכית  (חוזר מיוחד י"ב, תשנ"ד).
משרד החינוך מציין  שלוש מטרות חינוכיות בשילוב  התלמידים  בעלי הצרכים המיוחדים:
·         קידום ופיתוח  כישוריו ויכולותיו של התלמיד בעל הצרכים המיוחדים, הקניית  ידע  מיומנויות והרגלים אשר יסיעו להשתלבותו בחברה התקינה.
·         יש לעודד את התלמיד  בעל הצרכים המיוחדים לקבל את עצמו כחלק מהקהילה ומהחברה.
·         חינוך  האוכלוסייה המשלבת  לסובלנות ולקבלת השונה (חוזר מנכ"ל, 1999, משרד החינוך).
הצלחת  שילובו של הילד בעל הצרכים המיוחדים במסגרת הרגילה מושפעת ממספר גורמים:
תוכן העניינים :
1.       מבוא
.ע'מ
3 -4

2 .       סקירה תיאורטית –…ע'מ  5-15
א.       אפיונים ואבני דרך בהתפתחותו של החינוך המיוחד–.. ע'מ 5-9
ב.      הילד החריג על פי מקורות ביהדות -…ע'מ 10-12
ג.        יתרונות וחסרונות של השילוב ע'מ 13-15

3 .       עתירה של עמותת " יתד" ו54 הורים לילדי תסמונת דאון נגד משרד החינוך ושר החינוך –בג"ץ
5 99/00 -.ע'מ
1 6-19

4 .       עתירת העמותות נגד שרת החינוך ומנכ"ל משרד החינוך.-בג"ץ 5597/07 -ע'מ 20-21
5.       עתירת שחר בוצר , "בזכות " ארגון הגג של ארגוני נכים ונכים בלתי מאוגדים נגד מועצה מקומית "מכבים –רעות" , הוועדה המקומית לתכנון ובניה "מכבים-רעות" ושר החינוך והתרבות.-בג"ץ 7081/93 -.ע'מ
2 2-24

6 .       דיון ומסקנות -ע'מ
2 5-29
7.       ביבליוגרפיה -..ע'מ
3 0-31
**ללא נספחים