סוגיות בחינוך מיוחד ממ"ן - 12

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2010
מספר מילים 3961

תקציר העבודה

ממן 12
שאלה 1
אפשר להבין מתוך המקרה כי דורון סובל מלקוי למידה אקדמאיים שהם קשיים במיומנויות הנרכשות בכיתות היסוד של בית הספר : קריאה, כתיבה וחשבון המתגלים עקב כישלון ברכישת מיומנויות אלו. להלן ליקויי למידה אותם אוכל לזהות אצל דורון מתוך המקרה .
ליקויי קריאה= קריאה הוא תהליך קוגניטיבי מתפתח של אינטראקציה בין מיומנויות לגילוי המשמעות של תוכן כתוב לבין גורמים מתווכים כגון אסטרטגיות חשיבה, ידע של שפה , ניסיון קודם ושליטה בזיהוי רמזים.  תהליך הקריאה מורכב משני תהליכם עיקריים שבאמצעותם הוא מפיק את המשמעות מהכתוב. תהליכים התפישתיים: מורכבים מתהליך חזותיים, תפיסה חזותית, ופענוח גרפים, הצפנה של הגרפים למבנים פונטים מתאימים כמו מילים ובאמצעותם מפענח הקורא את הכתוב. תהליכים הקוגניטיביים: מאפשרים הפקת משמעות מהכתוב והבנת הנקרא ממילים בודדות עד למשפטים וקטעים . תהליך הקריאה הינו תהליך התפתחותי. הקריאה הופכת לתהליך אוטומטי, שפירושו זיהוי ישיר של מילים והבנתם בו זמנית.  דורון בכיתה א' וכבר בראשית שנת הלימודים מורתו זיהתה כי הוא מתקשה ברכישת הקריאה בהשוואה לתלמידים אחרים בכיתתו, הוא נכשל לחלוטין בצירופי התנועות לעיצורים ולמעשה התבססה קריאתו בעיקר על דרך הניחוש. כבר כאן ניתן להבין כי דורון לא הצליח לרכוש את מיומנויות הקריאה , כמו כן קריאתו התבססה בעיקר על דרך הניחוש שמאבחנת את –