אופן התמודדותה של ספרות הילדים עם תופעת פחדי הלילה

תקציר העבודה

התמודדותה של ספרות הילדים עם תופעת פחדי הלילה: בדגש על ילדים בגילאי 3-6
ראשי פרקים מבוא

1 . הגדרות ורקע לעבודה:
1.1   פחדי לילה בקרב ילדים —

1 .2   ביבליותרפיה —

2 . פחדי לילה בספרי ילדים –..
         2.1 איתמר ציד החלומות/ דוד גרוסמן —          2.2 אריה בלילות/ מאיר שלו —          2.3 הנמר שמתחת למיטה/ נורית זרחי —
         2.4 חולצת האריה/ אורי אורלב –          2.5 לילה חשוך אחד/ אורה איל –          2.6 פעם היה ילד שלא רצה לישון לבדו/ מירה מאיר -.          סיכום ביניים .

3 . ספרי ילדים שאינם עוסקים בפחדי לילה –          3.1 לילה טוב ירח/ מרגרט וייז בראון –..         
3 .2 תפילילה/ מאיה חנוך ומיכל כהן חי —          סיכום ביניים .
סיכום ומסקנות –
  ביבליוגרפיה —
"הפחד הוא סימן לחיים" כתב רומן גארי בספרו "כל החיים לפניו" (1975), ואכן, פחדים טמונים בכל אדם והם מעידים על חייו ועל אופן התנהלותו. פחדים משתנים מעת לעת ומאדם לאדם ומופיעים בדרכים ובעוצמות שונות. ביכולתו של הפחד ללמד את האדם על נפשו ועל עברו, לפתח בו תחושת מסוגלות ואומץ בעזרתם יוכל לנסות ולהתגבר על הפחד, ביכולתו גם לשתק את האדם ולגרום לו לחרדה המפריעה לקיומו בעולם ומונעת ממנו חיים נורמטיביים. פחדים הינם חלק בלתי נפרד מחייו של אדם, הם מלווים אותו מהולדתו ועד למותו ובכוחם לעצב את אישיותו. בתקופת הילדות, התקופה בה אדם אישיותו של אדם מתעצבת, הפחד קיים בכל שלב התפתחותי ותפקידו חיוני בשמירה על האדם מפני סכנה או איום ממשי (להד ואנקור, 1993). מחקרים, מאמרים וספרים רבים נכתבו אודות הפחד בתקופת ילדותו של האדם, תרומתו להמשך חייו והסכנות הטמונות בו במידה ולא ימצא לו פתרון מתאים בזמן המתאים. חוקרים שבכתביהם אעסוק בעבודה זו, בין היתר, מציעים גישות שונות להתייחסות לפחדי הילדות, אך רובם מדברים בשבחי הספרות ככלי תרפויטי רב עוצמה שביכולתו לעזור לילד ולהורה להתמודד עם הפחד. ספרות הילדים, בין אם נכתבה לצורך טיפול ובין אם לאו, מעניקה לילד הזדמנות לדבר באופן ישיר או עקיף על פחדיו, להרגיש תחושת הזדהות עם גיבורי העלילה ולהגיע לפתרון הבעיה כמעט באופן עצמאי.             במהלך חיפוש אחר מקורות לכתיבת העבודה, הבחנתי בכך שישנה התייחסות רבה דווקא לפחדי הלילה בקרב ילדים, בעיקר ילדים בגילאי 3-6. חוקרים רבים מנסים להסביר את התופעה ולתת מענה טיפולי שישמש הורים, מחנכים ומטפלים, בניסיון לפתור את בעיית פחדי הלילה, כך שלא יגרמו לילד להתפתחות בלתי תקינה. רבים מהם מסבירים כי החושך גורם לילד לחוש חסר שליטה, לעומת שעות היום בהם הוא יכול לחוש מסוגלות גבוהה יותר ויכולת התמודדות. עם רדת החשיכה, הפחד מקבל משמעות אחרת, הוא מערער את בטחונו של הילד וגורם לתגובות חריפות יותר המשתנות מילד לילד ומפחד לפחד.
כל מה שמוכר וידוע, כל מה שנגיש לילד במהלך שעות היום, נעלם עם בוא הלילה: אמא, אבא, משחקים וצעצועים, משפחה וחברים, היכולת לראות באופן ברור, לאכול בחופשיות, לשוחח בקול רם, לצפות בטלוויזיה, לשמוע מוזיקה ועוד. החשיכה גורמת לילד לחשוש מהלא ידוע, מכל מה שלא מוכר לו, מהתמודדותו לבד עם פחדיו. ילד הסובל מפחדי לילה יכול לחוש חסר אונים, בודד, חשוף לסכנה, ללא שליטה על המתרחש סביבו (יגיל, 2007). בשנים האחרונות נכתבים יותר ויותר ספרי ילדים העוסקים בנושא פחדי הלילה ומציעים דרכים שונות לפתרון הבעיה. ישנם ספרים העוסקים בפחד ספציפי (מפלצות, חושך, בדידות וכדומה) ומציעים דרך יצירתית להתמודדות עם הפחד, וישנם ספרים המתעלמים מהפחד ומבקשים להרגיע את הילד לפני השינה דרך פרידה מהיום וקבלת הלילה והחושך בנועם ובשלווה. קיימת חשיבות רבה לבחירת ספר מתאים לפי גיל ולפי סוג הפחד, כך שיתאים לילד ולא יעורר בו פחדים נוספים ויערער את בטחונו אף יותר משהיה מעורער קודם לכן.
ספר העונה לצורכי הילד ביכולתו לעזור במציאת פתרון, להשיב את בטחונו ולאפשר לו בעתיד התפתחות נפשית תקינה, ספר שכזה יהווה כלי טיפולי לילד ולמשפחתו. שיטת טיפול באמצעות סיפור- ביבליותרפיה, מאפשרת לקורא או לשומע סיפור לבחון את העלילה והגיבורים ממרחק, להזדהות ללא חשש ולהביע רגשות מבלי לחוש במבוכה. הם מתוודעים לדמות העוברת חוויה כלשהי, לא הם עצמם, מסיקים מתוך החוויה מסקנות על המתחולל בנפשם וכך ביכולתם להעניק פרשנות אישית למתרחש בסיפור (שחר, 2007).