לגדול עם טלוויזיה

תקציר העבודה

1 .         א. על פי התיאוריה החברתית  של בנדורה, אשר עוסקת בלמידה של התנהגויות דרך שכר (חיזוק חיובי) ועונש, ילדים מעצבים את האישיות שלהם באמצעות התנסות עם הסביבה, והם לומדים להתנהג בצורה של חיקוי מודל דרך שכר ועונש. בנדורה ערך סדרת מחקרים בסוף שנות ה-50, תחילת ה-60, שנקראו מחקרי "בובת הבובו", בובת נחום תקום. באחד המחקרים בנדורה לקח ילדים מגן חובה וכיתות א-ב, והכניס אותם למעבדת מחקר. הילדים ישבו בחדר וצפו בסרט שבו רואים אישה שנמצאת בחדר עם צעצועים ובינהם בובת הבובו והיא מתנהגת באלימות כלפי בובת הבובו. לאחר הצפייה חולקו הילדים ל-3 קבוצות. לאחר שהקבוצה הראשונה סיימה את הצפייה הילדים הוכנסו לחדר שבו היו מגוון משחקים וגם את בובת הבובו. הקבוצה השנייה צפתה בסרט האותה אישה שהכתה את בובת הבובו מקבלת שבחים על התנהגותה ממבוגר אחר. גם הילדים האלה הוכנסו לחדר הצעצועים. הקבוצה השלישית המשיכה לצפות בסרט שבו רואים את האישה מקבלת נזיפה ממבוגר אחר ואף לוותה במכות. גם קבוצה זו נכנסה לחדר. התוצאות היו שהילדים מהקבוצה הראשונה חיקו את ההתנהגות האלימה והיכו את הבובה. גם הילדים מהקבוצה השנייה היכו את הבובה. הילדים מהקבוצה השלישית נמנעו מהחיקוי ולא היכו את הבובה. המסקנה היא שכאשר ילדים צופים בטלוויזיה ומוצגת לפניהם דמות אשר מתנהגת בצורה אלימה וזוכה לשבחים על מעשיה, הילדים יחקו את ההתנהגות האלימה הזאת במציאות שלהם על מנת לקבל גם הם את אותו חיזוק חיובי- השבחים. וההפך- כאשר ההתנהגות האלימה זוכה לעונש, הילדים ימנעו מחיקוייה. זוהי התנהגות קצרת טווח משום שהיא מיידית בתגובה לצפייה באלימות בטלוויזיה.
ב. השפעה ארוכת טווח של צפייה באלימות בטלוויזיה, היא השפעה הבנייה של דפוסי אלימות לאורך זמן. השפעה שקורית זמן מה לאחר החשיפה לתוכן. כאשר ילדים צופים בתכנים אלימים והם נעשים אלימים יותר זמן מה לאחר הצפייה. למשל במחקר השדה של שטיין ופרידריך שפורסם ב-1972, נעשו תצפיות על ילדי גן במשך 3 שבועות כדי לקבוע מי מהילדים אלים ומי ממושמע יותר. מהשבוע הרביעי של המחקר ועד השבוע השביעי הילדים חולקו ל-3 קבוצות כאשר קבוצה אחת צפתה בתכנים אלימים בטלוויזיה, קבוצה אחרת צפתה בתכנים חינוכיים וקבוצה שלישית צפתה בתכנים נייטראלים.
בשבוע השמיני והתשיעי ערכו החוקרים תצפיות על הילדים ונמצא שבקרב הקבוצה הראשונה ההתנהגות של הילדים הפכה אלימה יותר (בקרב ילדי אותה קבוצה ראשונה ההשפעה הגדולה ביותר שתוצפתה הייתה על אלו שמלכתחילה דורגו כאלימים בתצפיות הראשונות).