בקורס תכנון, פיתוח ויישום תכניות לימודים 10106 סמסטר ג' 2011

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2115

תקציר העבודה

שאלה
1 רמה זו הינה אחת שתי רמות עליהן דיבר מורטנסן בהנחה הרביעית שלו הקובעת שתקשורת הינה ,פעילות גומלין" בין שני אנשים.
תקשורת זו יכולה להתרחש כאמור בשתי רמות, אישית ובינאישית.
ברמה האישית. מדובר בהתנהגות הפרט  בינו לבין עצמו. לדוגמא; מורה המשתמש בשאלון בו התלמיד מבצע פעילויות של עיבוד מידע, זהו מדיום בו התלמיד מעבד את המידע ללא תקשורת עם המורה. בשאלון יכול המורה להציב שאלות מילוליות וכן צורות מופשטות בו התלמיד עשוי לפרש את הצורות על פי עולמו הפנימי. התלמיד מתבונן בתמונות אלו אשר הינן בלתי מילוליות ומסיק לגביהן על פי ראייתו הסובייקטיבית. בשימוש במדיום זה המורה  אינו נוכח והתלמיד עשוי לקלוט מסרים שהמורה לא תכנן מראש או לפרש אותם בצורה שונה מכפי שהמורה התכוון וזאת בעקבות היסטוריית הלמידה של התלמיד. הרמה השנייה עליה דיבר מורטנסן בהנחתו הינה הרמה הבין אישית . ברמה זו חייבת התקשורת להתרחש בין שני אנשים לפחות, לדוגמא דיון מונחה על ידי מורה בנושא מסוים בדיון משתתפים מספר תלמידים אשר מעבירים מסרים זה אל זה ומקיימים מערכת של יחסי גומלין באופן מילולי או בלתי מילולי, הבעות פנים ושפת גוף.  זוהי דינאמיקה של תקשורת אשר לה השפעה של האחד על רעהו ובה מתקיימת דינאמיקה והשתנות על פי המסרים העוברים כל העת בין אחד לשני. בתוך תהליך התקשורת הזה מתקיימת למידה ובו המור יכול לכוון את הוראתועל פי הדינאמיקה אשר תתפתח בהתאם לאופי התלמידים בקבוצה הקטנה.
הרמה השלישית הינה מתוך ההנחה החמישית של מורטנסן והיא שתקשורת מתרחשת גם ברמה החברתית-תרבותית. על פי הנחה זאת, התקשורת מתקיימת בזיקה לסביבתה ואינה מנותקת מהסביבה בה היא מתרחשת, לדוגמא; ההתנהגות התרבותית והחברתית בבית ספר בחברה הדרוזית משפיעה על התקשורת בין המשתתפים, ברמת הכיתה ורמת בית הספר. תכנית לימודים שתיכתב לבית ספר זה תהיה חייבת להיות מותאמת לדגשים התרבותיים והחברתית הנהוגים בקהילה ועל פי מסורותיה. אם לדוגמא יגיע איש חינוך יהודי ללמד בבית ספר זה, שומה עליו להתאים את עצמו לאופי המקום ולבחור בפעילויות חינוכיות ההולמות את רוח העדה. למשל הפרדה בין בנים לבנות או הכרה ושימוש בקודים המקובלים בעדה שאם לא כן התקשורת תהיה לקויה ביסודה וממילא הלמידה לא תעלה יפה. שאלה 2
סעיף א' לשינויים הטכנולוגיים השפעה רבה על אופי היחסים בין המורים לבין התלמידים, בראש ובראשונה עקב כניסת מידע מבחוץ, דבר שלא היה קיים בעבר והולך ומתעצם עם התפתחות הטכנולוגיה בייחוד בנושא הנגישות למידע וכן נושאים אקטואליים החשופים לעיני ולאוזני התלמידים ונמצאים על סדר היום, גם בין כותלי הכיתה. ההוראה הפורמאלית איננה המקור הבלעדי של המידע ודבר זה מצריך גמישות של המורה אשר בעבר היה מקור המידע וזה שהכתיב את סדר היום באופן בלעדי. עקב החשיפה לאמצעים הטכנולוגיים השונים, אינטרנט, טלפונים ניידים וטלוויזיה רב-ערוצית מוקד העניין של התלמידים אינו בהכרח חומר הלימוד ועל כן המורה חייב לעורר עניין ומוטיבציה אצל התלמידים ולהתחרות למעשה על תשומת לבם והתעניינותם בחומר הנלמד. סמכותו ועוצמתו של המורה בעידן החדש אינו מובן מאליו ועליו לייצר כל העת עניין, לשלב הן מידע חיצוני והן להיות גמיש וקשוב למתרחש בקרב קבוצת תלמידיו.
עם ההתקדמות הטכנולוגית, על המורים להקנות מיומנויות לכלל התלמידים על מנת שיהיו בידיהם מיומנויות יסוד לשוק העבודה המתפתח ולוודא שתכנית הלימודים מעודכנת ומתאימה למקום ולזמן בייחוד בתחומי המתמטיקה, המחשב והמדעים.
על המורה בעת הזאת לשלב בהוראה גם את עקרונות הגישה הקונסטרוקטיבית ללמידה, (Brooks & Brooks 1993) משמעות הדבר להשתמש בסביבות חקר, מאגרי מידע, טכנולוגיות היפר-מידע או תכנות סימולטיביות כחלק מתפישת הפעלתנות בלמידה בה קיימת ההבנה שהתלמיד יכול להגיע לכל מידע אך יש לכוונו וליצור אצלו עניין ורלוונטיות, זאת על פני התפישה בעבר שהייתה עושה שימוש בתכנות ליניארית, תרגול ואימון תוך שימוש בתכנות הדרכה וכדו'.
על המורה לעודד למידה בקבוצת עמיתים בסביבה ממוחשבת המוכיחה את עצמה על פי ממצאי המחקרים בתחום (Hoyles 1992) עבודה קבוצתית זו אף מעודדת יצירתיות, יכולות תקשור טובות יותר וכו החיוניות גם לתפקוד בעתיד.
על המורה לעבור למטלות משמעותיות ומאתגרות יותר מבעבר, כאשר התלמיד חייב לבצע חקר, המצאה וקבלת החלטות על מנת לטפח בו מיומנויות אשר יהלמו את צרכי העתיד, במקביל יתפתחו אצל התלמיד את היכולת להיות ביקורתי וחופשי המעז לשנות ואינו מתקבע במוסכמות קיימות.
על המורה לבצע הערכה אותנטית תוך בדיקת השימוש בידע נרכש במגוון סיטואציות, במטלות שונות המתייחסות לעולם ההוליסטי ולמכלול היכולות של התלמיד והתנהגויותיו, ממילא נוצרת גם קרבה ותקשורת הדוקה יותר בין המורה לבין התלמיד.
לסיכום, על אופי ההוראה להיות משופעת בגירויים, פתוחה לעולם החיצון המשמש מקור מידע חשוב: אינטרנט, טלוויזיה וכו', פתוחה למגוון מקורות מידע אנושיים: מורים, תלמידים, הורים, מומחים, דומה לסביבה החיצונית העשירה במקורות זמינים ונגישים, רצוי שבכיתה תשרור אוירה שבה מורים ותלמידים לומדים זה מזה ומהווים מעין קהילה לומדת. בדרך זו, הסביבה הלימודית החדשה עשויה לעודד אצל התלמידים עצמאות מחשבתית וביקורתיות. על המורה ליצור שילוב נכון בין הדרכים השונות לרכוש ידע ולהשתמש בטכנולוגיה בצורה מושכלת. ***ציון ממ"ן 13: 100