סמינר אמפירי - השפעת מיקום הצרכן על פירמידת מאסלו על סוג רכב נרכש

תקציר העבודה

תקציר מנהלים לתעשיית הרכב, שעיצבה את הקפיטליזם של המאה ה-20 ושרדה את הסערות שלו, מלאו יותר ממאה שנה. תעשיית הרכב מייצרת עשרות מיליוני מכוניות ומשאיות בשנה ומעסיקה מיליוני אנשים ברחבי העולם. מוצריה אחראיים למחצית מצריכת הנפט בעולם ולמחצית מתפוקת הגומי השנתית העולמית. אך תעשייה זו נמצאת בקשיים. מתח הרווחים הממוצע בה ירד בשיעורים חדים, וישנן אפילו יצרניות שנמצאות בהפסדים. למרות חשיבותה של התעשייה במשק המודרני, היא כמעט שנעלמה משוקי המניות. על תעשיית הרכב למצוא דרכים לשווק את מוצריה באופן יעיל ומדויק יותר, ובמיוחד לאור מחירי הנפט הגורים אשר פוגעים בכמות הנסיעות ברכב. אחד מדרכים אלה הינו שימוש בפירמידת מאסלו ובסולם הצרכים. המחקר הנוכחי בדק את השפעת המיקום של הצרכנים בסולם הצרכים של מאסלו על בחירת סוג הרכב. מציאת ההשפעה יכול לאפשר ליצרניות הרכב לתכנן רכבים מתאימים לפי פלחי שוק שונים וחדשים.
המחקר בוצע באמצעות שאלון אשר בדק את הגורמים החשובים ביותר לצרכנים בזמן בחירת רכב תוך השוואה למיקומם בסולם הצרכים. השאלון, אשר נבנה על-ידי החוקרות, הינו בעל מהימנות גבוהה.
לא כל השערות המחקר אוששו, אך הממצאים מאשרים את קיום הקשר בין מיקום בפירמידת מאסלו לבין סוג הרכב הנבחר. ממצאים אלה יכולים לעזור למשווקים לתכנן אסטרטגיות שיווקיות מדויקות יותר על-ידי פילוח הצרכנים לפי מיקומם בסולם מאסל ווהתאמת הרכב המוצע. עם זאת, בשל מגבלות המחקר, הוצע כי יבוצע מחקר דומה בעל מדגם גדול ודגימ ההסתברותית אשר יוכלו לאושש את הממצאים הנוכחיים ולתת להם תוקף.
תוכן עניינים
1. מבוא. 4
1 .1. שאלות המחקר. 4
1 .2. מטרות המחקר. 4
2 . סקירת ספרות. 5
2 .1. התנהגות צרכנים.. 5
2 .2. תיאוריות הנעה. 7
2 .2.1. סולם הצרכים של מאסלו 8
2 .1.2. התנהגות קנייה. 11
3 . ניתוח ענף הרכב. 13
3 .1. תיאור תעשיית הרכב. 13
3 .2. ניתוח הענף לפי מודל D-PEST. 13
3 .3. גורמי מפתח להצלחה – KSF. 14
3 .4. ניתוח תחרות – מודל פורטר. 15
3 .5. שווקי יעד ופילוח. 15
4 . תוכנית המחקר. 17
4 .1. מתודולוגיה. 17
4 .2. תיאור הדגימה. 18
4 .3. שאלות והשערות המחקר. 18
4 .4. כלי המדידה. 19
4 .5. עיבוד הנתונים.. 20 5. ממצאים.. 21
5.1. אוכלוסיית המחקר – משתנים דמוגרפיים.. 21
5.2. תאור השאלונים.. 27
5.3. סטטיסטיקה תיאורית – הצגת משתני המחקר. 28
5.4. בחינת השערות המחקר. 29
6 . סיכום, מסקנות והמלצות. 33
6 .1. המלצות ניהוליות. 34
6 .1. מגבלות המחקר. 35
7. ביבליוגרפיה. 37
8 . נספחים.. 40