תפיסות ועמדות תעסוקתיות: איך משפיע סטאטוס העסקה (עובד חוזה או קבוע) על תפיסות ועמדות תעסוקתיות בקרב עובדי חברת בזק.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 10270
מספר מקורות 31

תקציר העבודה

ראשיתה של חברת "בזק" במשרד הדואר ולאחר זאת במשרד התקשורת – משרדים ממשלתיים, שהיו מופקדים גם על נושא התקשורת הקווית-הטלפונית ועל התשתית הטכנולוגית שהתלוותה לכך.
פעילות החברה הייתה משך שנים מוגבלת מהיותה חברה ממשלתית מחד ומ"חוק הבזק" מאידך, שהתקבל באמצע שנות ה- 70 שאפשר הענקת רישיון כללי של בלעדיות לשירותי טלפוניה בתחום ישראל. מאז הקמתה הובילה בזק את מהפכת התקשורת והמידע בישראל. פעילותה בענף רחבה ובעלת מגוון שירותים רחב ביותר ולחברה  עצמה  ויתרונות רבים בתחום הטכנולוגי.
כיום קבוצת בזק היא החברה המובילה במשק המספקת שירותי תקשורת בישראל ומבצעת ומספקת מגוון רחב של פעולות ושירותי בזק.
היא הוקמה בשנת 1980 כחברה ממשלתית והופרטה בתהליך הפרטתה שהחל ב-1989 עד למכירת גרעין השליטה בה לידיים פרטיות ב 2005. החברה עברה שינוי ארגוני מקיף ומהיר שבוצע בזמן קצר.
המחקר מכוון לבדיקת תפיסות תעסוקתיות בקרב עובדי בזק היום, מספר שנים לאחר מכירת גרעין השליטה בה לידיים פרטיות. מטרתו היא בחינת תפיסת הביטחון התעסוקתי, החשש מפיטורים ומחויבות ארגונית של עובדי החברה בהבחנה בין עובדים קבועים לבין עובדים בחוזי השכר בבזק שלאחר ההפרטה והשינוי הארגוני. מטרתו המחקר היא לבדוק את שאלות המרכזיות בתפיסות תעסוקתיות שיתרכזו בהיבט הביטחון התעסוקתי, מצב בו עובד לא בטוח בהמשך העסקתו בארגון, הקיים כיום בחברה. לצורך זה נבדוק ונשווה את חשש העובדים הקבועים מפיטורין לעומת החשש בקרב עובדי חוזה – העובדים מספר מועט של שנים בחברה. נבדוק אם חשש מפיטורים בקרב העובדים הקבועים גבוה יותר מאשר זה הקיים בקרב עובדי החוזים והאם עובדים קבועים חוששים יותר מעתידם במציאת עבודה ומאמינים כי הסיכוי למצוא עבודה בתחום עיסוקם נמוך יותר לעומת עובדים בחוזי שכר. נבדוק את הביטחון התעסוקתי בקבוצת העובדים הבוגרת יותר – קבוצת גילאי 40 ומעלה בשתי האוכלוסיות הנבדקות ואם באוכלוסייה הבוגרת הביטחון התעסוקתי נמוך יותר לעומת האוכלוסייה הצעירה ואם המחויבות הארגונית של עובדים קבועים גבוהה מזו הקיימת אצל עובדי חוזה.
דהיינו, נבדוק את המשתנה הבלתי תלוי של סטאטוס העסקה (עובד חוזה או קבוע) כמשפיע על המשתנים התלויים: החשש מפיטורין, על הביטחון התעסוקתי ועל המחויבות הארגונית  בקרב עובדים קבועים ועובדי חוזה, ברמות שונות, כמצוין בהשערות המחקר. המחקר נשען על מאמרים וספרות מקצועית בנושא שהוא הבסיס התיאורטי הנותן כלים לניתוח השערות המחקר ומעבר לכך יש בו מעורבות אישית של הכותבים.
אוכלוסיית המחקר של עובדי חברת בזק נבדקת בדגימה אקראית מחטיבת צפון. יידגמו 100 עובדים, כשהמטרה העיקרית היא לערוך חלוקה בין עובדים קבועים לבין עובדים בחוזי שכר.
השתמשנו כבסיס, בשאלון המורכב משאלות הנוגעות בביטחון תעסוקתי ממאגר שאלונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שהוא מתוקף, בשילוב שאלון מחויבות ארגונית מבוסס על  Organizational Commitment Questionnaire (OCQ),פותח על ידי ,Porter, Steers, Mowday, & Boulian (1974) .
בוצעה חלוקה ברורה בין עובדים קבועים לעובדים בחוזה שכר, והוסף פרק שאלות דמוגרפיות. הפצת ומילוי השאלון בוצע באופן גלוי לאחר קבלת הסכמה מההנהלה ומוועד העובדים. ניתוח נתונים בוצע בתוכנה סטטיסטית SPSS.
תוכן העניינים
1.         תקציר
3                      א.         רקע
                     ב.         מטרת המחקר וחשיבותו                       ג.          המתודולוגיה                      ד.         השערות המחקר                      ה.         הממצאים העיקריים
2 .          מבוא
4
3 .         סקירת הספרות 7
4 .       מסגרת תיאורטית
1 4
5.        השיטה                      א.         המדגם                        ב.         הליך המחקר                       ג.          כלי המחקר                      ד.         שיטות הניתוח לבדיקת ההשערות
1 4
6 .           הממצאים                                                          
1 5
                     א.         תאור אוכלוסיית המחקר – תכונות הרקע
                     ב.         ממצאים 7.           דיון ומסקנות
2 4
                     א.         מטרות המחקר                      ב.         אישוש או הפרכת השערות המחקר תוך השוואתן לרקע התיאורטי ולממצאים קודמים.                       ג.          סיכום כל ההשערות כמאוששות או סותרות תיאוריות ומחקרים רלוונטיים                      ד.         התרומה של תוצאות המחקר לידע בתחום                      ה.         מגבלות המחקר                       ו.          שאלות מחקר פתוחות לעתיד                       ז.          סיכום 
8 .       ביבליוגרפיה                                                                                               
2 8
9.       נספחים                                                                                          
3 0 א. נספח 1- ניתוחים גולמיים – תוכנת SPSS ב. נספח 2- שאלון תפיסות ועמדות תעסוקתיות