השפעת ריחות על היקף קנייה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 5416
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

תוכן עניינים      2
רשימת איורים, טבלאות וגרפים  3
פרק 1- מבוא     4
תקציר  4
סקירת ספרות    5
פתיחה  5
הסביבה הפיזית 5
הריח    7
ריחות וצבעים   8
השפעת הריח     9
ריח והתנהגות צרכנים    10 פרק 2- מודל המחקר      12
שאלת המחקר   12
השערת המחקר 12
מודל המחקר     12
מטרת המחקר והשאלות המרכזיות         12
פרק 3- השיטה   13
המדגם  13
משתני המחקר   13
תיאור משתני המחקר     14
הליך המחקר     14
כלי המחקר       15
שיטות הניתוח לבדיקת ההשערות           15
פרק 4- ממצאים 15
תוצאות בחינת השערת המחקר   16
ממצאים נוספים            18
פרק 5- דיון ומסקנות      20 פרק 6- תרומת המחקר   21
פרק 7- מגבלות המחקר  22
פרק 8- סיכום    22
פרק 9- ביבליוגרפיה       23
נספחים
5 קיימת תופעה הולכת ומתרחבת של ארגונים ובתי עסק, המשקיעים משאבים רבים בעיצוב סביבת השרות. ההשקעה באה לידי ביטוי הן בעיצוב הסביבה החיצונית שכוללת את חזית החנות, הכניסה, חלון הראווה אדריכלות המבנה, הסביבה החיצונית והחניה והן בעיצוב פנים המבנה שכולל חומרי גמר, תאורה, צבע, ריחות, צלילים, טמפרטורה וניקיון (Turley & Milliman, 2000) . מחקרים נוספים שנערכו הראו כי אנשים בילו זמן רב יותר עם קטלוג מכירות בחדר אפוף ריח   Bone & Ellen, 1994) בתוך: Mattila & Wirtz,
2 001) וכן כי מהמרים הוציאו יותר כסף במכונות הימורים כאשר הקזינו היה אפוף בריח נעים Hirsch, 1995) בתוך: Mattila & Wirtz,
2 001).
הקשר בין ריח להכרה נחקר כבר ב-1932 במחקר שבדק איך לבנים מבושמים משפיעים על תפיסת האיכות שלהם  Laird, 1932) בתוך:  .(Chabet & Michon, 2003במרכז "אפקוט" אשר באורלנדו, יש חדר ב"בית הקסם", אשר מופץ בו ריח של עוגיות שוקולד על מנת ליצור תחושת רגיעה ונוחות Butcher, 1998) בתוך: Chabet & Michon,
2 003).
גם במאפיות ביתיות מופץ ריח סינטטי של מאפים טריים על מנת להגדיל את המכירות (Chabet & Michon, 2003). מטרת מחקר זה היתה לבדוק את השפעתם של ריחות שונים על היקף הרכישות. הבדיקה נעשתה באמצעות ניסוי ,כמו כן חולקו שאלונים איכותניים על מנת לבדוק את התרשמותם של הקונים מהחנות בכלל ומהריחות בפרט.
השאלון שהועבר מוצג בעבודה וכן הממצאים של הניתוח הסטטיסטי.
מעבודת המחקר עולות עובדות מעניינות ואף משמעותיות. הריח תופס מקום נכבד בחיי היום יום בכל תחום אפשרי. לריחות יש השפעה חיובית על התנהגות אנושית, על רגשות ועל מכלול התהליכים המנטליים (Gueguen & Petr, 2006), לריח יכולת לעורר זכרונות חבויים Aggleton)  . (& Waskett,
1 999וכן נמצא כי לאנשים יהיה נעים יותר ואף יוכלו ליהנות מחיי יומיום נוחים יותר אם הריחות והצבעים בסביבתם יהיו משולבים היטבMiho & Miho, 2003) ).