סמינריון בין דורי משבר ה peak oil, השלכות כלכליות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 7919
מספר מקורות 38

תקציר העבודה

סמינריון בין דורי  משבר ה peak oil נפט הוא "נוזל החיים " של הציביליזציה המודרנית, Hirsch (2005) המניע את רוב אמצעי התחבורה בעולם, הוא חומר גלם בתעשיית התרופות, החקלאות, הפלסטיק ואין סוף מוצרים בשימוש בחיי היומיום.
עדיין המחשבה הרווחת בעסקי הנפט בעולם היא כי העתיד לא יסבול מחוסר ביקוש אלא מחוסר היצע נפט, מומחים בתחום דנים בשאלת ההתקרבות לסוף עידן הנפט ומציגים נתונים על רזרבות נפט המתדלדלות בקצב קבוע. האופטימיים בתחום מאמינים כי עדיין קיים פוטנציאל לנפט באזורים שטרם נחקרו כקרקעיות אוקיינוסים וימים, והתפתחויות טכנולוגיות חדשות תאפשרנה גישה אליו.
יחד עם זאת, בשנים האחרונות עולות דעות פחות קונבנציונאליות המשקפות מגמות   לכיוון בו הביקוש לנפט בשנים הקרובות ייפול משמעותית עם ההתפתחות של מקורות אנרגיה חדשים או חלופיים שיהיו מסוגלים להשתלט על תפקיד ההגמוניה של הנפט בימינו, Bracho (2000).עם התרחבות השימוש בנפט עלתה חשיבותו הכלכלית, החברתית, הצבאית והמדינית, וגברו המאבקים על השליטה בו. שימוש בנפט הוא קדום ומאז גילויו התעשייתי לפני כ-משפטים0 שנה הוא משאב הטבע המתכלה העיקרי לאנרגיה, (לביא, 2007 ) .
…גראפים…
תוך שימוש ב MULTIMOD (Hunt et al (2006
בדקו השפעות שינוי מחיר נפט על גורמי מקרו כלכלה במדינות שונות, במיוחד על מדד המחירים לצרכן, והעלו כי ארה"ב ומדינות היורו יושפעו יותר מיתר המדינות המתועשות. ניתוח הגרפים לעיל מראה כי ההתנהגות ההיסטורית של מחיר הנפט אינה מאפשרת חיזוי עתידי של התנהגות מחירו. חומרת שינוי המחיר אינו נותן מידע על ההמשכיות האפשרית שלהם ועל הזמן בו העלייה הנוכחית תימשך או מהירות דעיכתה, Hunt et al (2006) . ראייה כוללת של התנהגות היסטורית של מחירי נפט מראה כי למרות שקשה לחזות את משך וגובה עליית מחירי נפט, הרי שיתכן ולעלייה שהתרחשה בין תחילת 1999 וסוף 2000 הייתה השפעה משמעותית על ביצועים כלכליים.
בניתוח MULTIMOD, שהוא מודל מקרו כלכלי שפותח ע"י ה IMF לבדיקת תסריטים כלכליים שונים, מציגים Hunt et al (2006),את אפשרויות ההשלכות המקרו כלכליות של משברי נפט . סימולציות MULTIMOD בדקו משברי נפט של משך שונה וכן הנחות חלופיות על דרגת השתקפותם לתוך ליבת האינפלציה, תגובת המדיניות וההשפעות האפשריות על תפיסות של יעדי מדיניות מוניטארית, Hunt et al (2006) .
שאלת המחקר:
האם יתכן תסריט בו הביקוש העתידי לנפט יקטן נוכח פיתוח מקורות חדשים וחלופיים לאנרגיה שיצליחו לתפוס את התפקיד המוביל של הנפט כיום. היבטים סביבתיים, טכנולוגיים ,כלכליים ופוליטיים התומכים בתסריט. אנסה לענות על ידי מחקר איכותני מבוסס על מאמרים בנושא, ובדיקת אפשרות היווצרות התסריט שהועלה בשאלת המחקר, והצגת דעת חוקרים בתחום .
תוכן עניינים:
מבוא
2
נפט- השלכות מעבר להיותו סחורה
3 היצע נפט היערכות
4 משתמשים כבדים
4 ביקוש גדל לנפט
4 אנרגיה וצמיחה כלכלית
6 מחיר הנפט
8 השפעה כלכלית של שינוי מחיר הנפט
1 2
השפעה חברתית של שינוי מחיר הנפט
1 7
גמישות ביקוש לנפט
1 8
השלכות כלכליות של הידלדלות מקורות האנרגיה
1 8
אסטרטגיות ומדיניות התמודדות במשבר נפט
1 9
פיתוח מוצרים תחליפים לנפט
2 0 סיכום ודיון
2 6
ביבליוגרפיה
2 8