מבוא לאנתרופולוגיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2294
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

שאלה
1 אחת מהגישות התאורטיות המרכזיות באנתרופולוגיה המסבירה שינויים היא גישת האבולוציה של התרבות.
מבין חמשת הנחותיה, ניתן לדחות את הנחה מס` 1 , 2 ו – 4 עפ"י נתונים מפרק 6.
דחיית הנחה 1: כל תרבויות העולם משתנות ברגע שהן נחשפות לדגמים מערביים.
טענה זו היא מדי כוללנית. הדוגמא המתאימה ביותר להפרכת טענה זו היא הדוגמה של חברת הרועים הבכטיארים האיראנים. זוהי קבוצת רועים נודדים ושיטת המחיה שלהם מבוססת על רעיה. הם מגדלים בעיקר כבשים ועזים ומתגוררים בסביבה הררית צחיחה בהרי זגרוס שבמערב אירן. הם מקימים מערכת משפט משלהם, והשליטים של הבכטיארים הם גברים. מנהיגי השבטים הבכטיארים נקראים "חאנים". חלק נכבד מה"חאנים" רכשו השכלה באוניברסיטאות באירן עצמה או באוניברסיטאות זרות, אך על אף השכלתם הגבוהה והעובדה שלחלקם יש בתים בערים (כלומר – הם נחשפו לדפוסים מערבים מודרניים), ה"חאנים" עושים את מרבית שנותיהם בדרכים יחד עם שאר ל חברי השבט. דוגמה זו מפריכה את ההנחה של גישת האבולוציה של התרבות לפיה כל תרבויות העולם משתנות ברגע שהן נחשפות לדגמים מערביים.
שאלה
2 א.
גישתו של סטיוארד היא נאו – אבולוציונית, פונקציונליסטית, מטארליסטית המכונה "אקולוגיה תרבותית". גישתה של נורית בירד דוד לעומת זאת היא גישה פרשנית-אידאליסטית לסביבה.  סטיוארד מייחד לסביבה הפיזית מקום מרכזי בתיאוריה שלו ורואה בטכנולוגיה ובכלכלה שכל חברה מפתחת מנגנוני הסתגלות לסביבה החומרית. הוא טוען שגורמי הסביבה הם שקובעים את ליבת התרבות (מכלול המנגנונים ובהם הטכנולוגיה וחלוקת העבודה המבטיחים הסתגלות לסביבה נתונה).