האם מבחינה כלכלית רצוי לכפות את החיסכון הפנסיוני על אזרחי המדינה או שיש לאפשר לפרט חופש בחירה? –

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
ציון 90
שנת הגשה 2009
מספר מילים 8706
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

תקציר:
שאלת המחקר:
האם מבחינה כלכלית רצוי לכפות את החיסכון הפנסיוני על אזרחי המדינה או שיש לאפשר לפרט חופש בחירה?
הקדמה:
החיסכון הפנסיוני הינו מרכיב משמעותי ביותר ברמת המיקרו עבור הפרט, וברמת המאקרו עבור כלכלת המדינה. בעבודה זו ננסה לאמוד, באמצעות מודלים כלכליים ומחקרים שונים שנעשו בארץ ובעולם, על התהליכים שחלו בשוק החיסכון הפנסיוני בארץ ובעולם.
ראשית, נגדיר מהו המבנה המקובל של הביטוח הסוציאלי במדינות המפותחות בעולם ע"י מודל שלושת הרבדים, בו נתמקד ברובד החיסכון הפנסיוני ונגדיר אילו סוגי חוזים ושיטות מימון קיימים בשוק קרנות הפנסיה. כמו כן, נתאר את הרפורמות שחלו בשוק הפנסיוני בישראל ב-1995 ו- 2003, ואת תהליך חקיקת חוק פנסיה חובה בישראל ונראה כיצד הוא נראה ויושם בפועל.  שנית, נפרט טיעונים כלכליים ממחקרים שונים שנעשו בארץ בעולם בעד ונגד התערבות ממשלתית בשוק הפנסיה באמצעות חקיקה. נדגיש הן היבטים כלכליים גרידא והן שילוב היבטים כלכליים יחד עם היבטים פסיכולוגיים אשר עשויים להשפיע על החלטות הפרט בבחירתו באפיק הכדאי בעבורו בתחום החיסכון לעת זקנה וכיצד כל ההיבטים הללו משתקפים בבחירות הפרט.
לאחר מכן, נרחיב על מודלים כלכליים אשר מצביעים כי כדאי לחוקק חוק פנסיה חובה בכדי להתמודד עם החלטות שגויות של הפרט ולשם שמירה על יחס תחלופה נאות. נוכיח מודלים אלו ע"פ נוסחאות מתמטיות ונדגים את יישומם בכל מקרה ומקרה. במסגרת חלק זה נבחן את הנושאים הבאים: פונקצית היוון היפרבולי, מודל מחזור החיים ומודל ההכנסה הפרמננטית.
לבסוף, לאחר שהתחלנו את העבודה מנקודת מבט אובייקטיבית, נביע את דעתנו בנוגע לסוגיית חקיקת חוק פנסיה חובה. וננסה להראות האם יתרונות החקיקה עולים על החסרונות.