פסיכולוגיה בחינוך - - ציון: 94

תקציר העבודה

            ממ"ן 13
קורס 101
5 – פסיכולוגיה בחינוך גורמים חברתיים שאלות המטלה שאלה 1     (
5 נקודות) קראו את הכתבה "דור האקמול" וענו על השאלות שבעקבותיה (10 נק') א.
הגדירו את הגורמים החברתיים הבאים: קבוצה פסיכולוגית, נורמות, שיתוף פעולה, לכידות.
(20 נק') ב.
עמדו על ההשלכות האפשריות של הממצאים המתוארים בכתבה על כל אחד מהגורמים אותם הגדרתם בסעיף א'. בססו דבריכם על שני ממצאים לפחות מתוך חומר הלימוד העוסק בגורמים אלה.
שאלה 2    (30 נקודות) (10 נק') א.
הסבירו, בהתבסס על שלושת מימדי העמדה, כיצד ניתן להסביר את העמדות של בני נוער כלפי שימוש אינטנסיבי במחשב.
(20 נק') ב.
בהתבסס על חמש הטכניקות העיקריות לשינוי עמדות, הציעו חמש דרכים לשינוי העמדות של בני נוער כלפי שימוש במחשב. הסבירו את הקשר בין כל עצה לבין הטכניקה עליה מתבססת העצה. שאלה 3    (40 נקודות)                                                        קראו את הקטע הבא וענו על השאלה שבעקבותיו:
"עד היום הופנו נערים שמשתמשים בסמים לגופים חיצוניים. ל-ynet נודע: בשבועות הקרובים יחלו לפעול בתוך בתי הספר קבוצות תמיכה ל"משתמשים מזדמנים" בסמים ואלכוהול. פסיכולוג חינוכי ל-ynet: "בית ספר שמכניס את התוכנית לא מכחיש שיש אצלו תלמידים שמשתמשים בסמים ומצהיר כי הוא מוכן לטפל בבעייה" משרד החינוך והרשות למלחמה בסמים יחלו להפעיל בשבועות הקרובים קבוצות תמיכה וסיוע קבוצתיות למשתמשים מזדמנים בסמים, ואלכוהול בקרב תלמידים שהתנסו בכך בבתי הספר. הקבוצות מיועדות לתלמידים בחטיבות הביניים ובבתי הספר העל-יסודיים שמשתמשים בסמים מסוגים שונים ובאלכוהול וכתוצאה מכך נמצאים בסיכון וזקוקים לעזרה. בכל קבוצה ישתתפו עד עשרה תלמידים "משתמשים מזדמנים" ב-10 פגישות, שכולן ייערכו בהנחיית יועץ מהשירות הפסיכולוגי-ייעוצי במשרד החינוך. (מתוך ynet – ידיעות אחרונות – 2/2/2005).
(40 נק') באיזו מידה עשויה התכנית להצליח?
דונו בסוגיה בהתבסס על הממצאים השונים מתוך המאמר:
"הצורך להשתייך – הצורך בקשרים בינאישיים כמוטיבציב אנושית בסיסית" – באומייסטר ולירי.

1 א קבוצה פסיכולוגית – קבוצה אשר חבריה מכירים אחד את השני, והם מקיימים בניהם יחסי גומלין. בקבוצה פסיכולוגית, להבדיל מקבוצה מקרית או מקבוצה סוציולוגית רחבה, התנהגותו של חבר קבוצה משפיעה על שאר חברי הקבוצה. ניתן להתייחס לקבוצה פסיכולוגית כאל גוף אחד מורכב. דוגמאות לחקבוצה פסיכולוגית: כיתה לימוד, וועד עובדים, משפחה ועוד.

1 ב להלן שניים מממצאי הכתבה אודות "דור האקמול" (מאי 2005):
א-     "כאבי ראש, עיניים אדומות, עייפות, קשיי שינה וריכוז" ב-      "קשיים חברתיים כמו בדידות וניתוק חברתי" ננסה לבחון ממצאים אלה בהתאם לגורמים החברתיים שצויינו בסעיף בקודם "קשיים חברתיים כמו בדידות וניתוק חברתי"- לממצא זה יש השפעה קשה על הגורמים החברתיים הללו. כפי שנאמר אופיה של קבוצה פסיכולוגית הינה קיום יחסי גומלין בין החברים. בדידות וניתוק חברתי יכול
2 א ממד קוגנטיבי- על מימד זה, הנבנה משיקולים וטיעונים שונים, יכולים הילדים שהשתתפו במחקר לטעון כי השימוש במחשב מועיל להתפתחותם ע"י לימוד נושאים שונים באמצעות האינטרנט, מקדם אם השלום ע"י שיחות
2 ב על מנת להפחית את ההתמכרות של הדור הצעיר לשימוש במחשב, ראשית על האדם המנסה לשנות את עמדות הצעירים להיות סמכותי ככל האפשר. בכתבה מטפלים בבעיה 35 עובדי סיעוד מלשכות הבריאות
3 בכתבה שפורסמה באתר YNET דובר על קבוצות תמיכה שיוקמו בתוך כותלי בית הספר שיעזרו ויתמכו בתלמידים הנוהגים להשתמש באלכוהול וסמים וזאת להבדיל מתקופות קודמות בהם עסק בית הספר במניעת השימוש באלכוהול וסמים ובהפניה לשיקום אצל גורם חיצוני. שינוי מעין זה מעיד כי בית הספר שם את התלמיד במקום הראשון ולא את יוקרתו ושמו הטוב של המוסד. אולם נשאלת השאלה, האם תוכנית זו של משרד החינוך והרשות למלחמה בסמים עשויה להצליח להקטין את הנזקים הנגרמים משימוש בחומרים מסוכנים אלה?  לשם בירור יתרונותיה של קבוצת תמיכה בנושא נעיין במאמרם של  רוי פ' באומייסטר ומרק ר' לירי:
"הצורך להשתייך: הצורך בקשרים בין-אישים כמוטיבציה אנושית בסיסית" הסוקר את המחקר האקדמי אודות הקשרים הבין-אישים אותם הם רואים כצורך אנושי בסיסי ועל מנת להוכי זאת הם מוכיחים מספר תיאוריות שיכולות להועיל לנו בניבוי ההצלחה של השיטה עליה דובר בכתבה.