תוכניות לימודים - - ציון: 92

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 1519
מספר מקורות 100

תקציר העבודה

            ממ"ן 14
קורס 10106 – תכנון, פיתוח ויישום תכניות לימודים שאלות המטלה שאלה
1      (30 נקודות) (10 נק') א.
הסבירו והדגימו מהי "בשלות רגשית".
(10 נק') ב.
ענו על תרגיל 3 ביחידה 7 (סעיף 7.3).
שימו לב: בתרגיל יש שתי שאלות.
1.    ע"פ התיאור בעמ' 6-7, מהם מניעי ההישג של בועז, שרית וטל?
2.    במי משלושתם תפגע ביותר שיטת הלימוד, המבטלת לחלוטין מתן ציונים ודירוג של תלמידים לפי ציונים?
(10 נק') ג.
הסבירו והדגימו את הקשר בין רמת היכולת ורמת הביצוע של תלמיד בעבר ובין השפעתן של רמות אלו על רמת הציפיות בעתיד.
שאלה 2 (45 נקודות) (משפטים נק') א.
קראו את המאמר של נירה חטיבה וזמירה מבורך הנמצא בסוף חוברת זו (כ"נספח א"), וציינו אלו שימושי מחשב נמצאים בהתאמה לאסטרטגיות ההוראה-למידה הבאות: הוראה למידה פרונטלית לפי דירוג של קבוצות גיל, והוראה-למידה בקבוצות קטנות. נמקו כל אסטרטגיה בנפרד.
(30 נק') ב.
קראו את המאמר של נירה חטיבה וזמירה מבורך ואת המאמר של ולנשטין, נ' במקראה "תכנון לימודים", וענו על:
1.       העקרונות שהוזכרו לעיל (עמ' 41 בחוברת) מתבססים על למידה ותיאוריות של התפתחות החשיבה.
יחידות 6-7 עוסקות בתיאוריות אלו. עיין בהן וכתוב, על אלו תיאוריות מתבסס כל אחד מן העקרונות הללו?
2.       ציינו שלושה הבדלים, לפחות, בין הגישה של סקינר ללמידה ובין גישתו של ויגוצקי. בססו תשובתכם על הכתוב ביחידה ועל המאמר.
שאלה 3 (
5 נקודות) קראו את המאמר של גבריאל סלומון "רציונאל לעיצובה של סביבת לימוד עתירת טכנולוגיה" הנמצא בסוף חוברת זו (כ"נספח ג"). במאמר טוען סלומון כי אין להצדיק "את המחשוב רק משום שהוא קיים ואפשר להשתמש בו בחינוך". לדבריו, "אנו זקוקים לרציונאל הבא מחוץ לתחום הטכנולוגי" (עמ' 53 במקור).
הסבירו טענה זו בלשונכם, והציגו את הנימוקים שמביא סלומון להצדקת הטענה.

1 א בשלות רגשית הינה נכונותו האמוציונלית של הלומד ללמוד. זוהי למעשה המוטיבציה (הנעה) שאותה יש לגרות באמצעים שונים ללומדים שונים. לשם כך יש לפתח שיטות הוראה וחומרי לימוד המתאימים לכך. מאפיין חשוב של חוסר בשלות רגשית הינו דוגמטיזם- התייחסות לנושא מנקודת מבט בודדת – דבר המפריע לתהליך הלמידה הדורש פתיחות וגמישות מחשבתית. מאפיין נוסף של הבשלות הרגשית הינו יכולתו של הלומד "לנתב" את ביטויי הרגשות שלו ולשם כך יש לשים דגש את פיתוח תוכניות לימודים הנותנות ללומדים ביטוי עצמי בתחומי הלימוד השונים.

1 ב
1 בועז- לתלמיד זה יש מניעי הישג בעלי מרכיב הכרתי. יש בו את ההנעה לרכישת ידע ועל ידי כך לקבל חיזוקים פנימיים בשל העובדה שהוא אוהב את החומר הנלמד. לא קיים אצלו המרכיב של העשרת האגו ולכן אין הוא מתעניין בחיזוקים החיצוניים אותם ניתן לקבל באמצעות ציונים. בשל כך יש לו הנאה מירבית מלימוד ההיסטוריה אך עם זאת בלימודי גיאורפיה שאין הם מעניינים אותו הוא חלש.

1 ג רמת היכולת ורמת הביצוע הינן הבסיס לרמת ציפיות ריאלית, משמע שככל שרמת הביצוע עולה – כך עולה גם רמת הציפיות, ולהיפך: ככל שרמת הביצוע יורדת כך רמת הציפיות יורדת. רמות יכולת וביצוע גבוהות מעודדים את הלומד להעלות את רמת הציפיות בצורה מתונה יחסית, אולם עם זאת אי עמידה ברמת היכולת והביצוע המבוקשות תגרום ללומד להוריד את רמת הציפיות שלו ותביא לתחושה של כישלון וייאוש.

2 א הוראה-למידה פרונטלית לפי דירוג של קבוצות גיל שימושי מחשב הנמצאים מותאמים לאסטרטגיית הוראה-למידה זו הינם לומדות התומכות במחשב כמעין "לוח" הממוקם בצורה פרונטלית ממול הלומדים. השימוש הינו ע"י מחשב המחובר לצג גדול או מוקרן על מסך המיועד לכך. בדרך זו המורה מפעיל את הלומדה המתאימה ושולט בה ובאמצעותה מציג מושגים ותהליכים בצורות אינטראקטיביות.

2 ב
1 למידה כהבניית ידע עקרון זה מתבסס על שלב החשיבה האינטואיטיסית המיוחס לגילאים 4-7. הילד מסיק מסקנות ע"פ שיפוט תפיסתי והתרשמות, אולם אין הוא עדיים מסוגל לבטא את פתרונו במילים מופשטות.

3 גבריאל סלומון במאמרו רציונאל לעיצובה של סביבת לימוד עתירת טכנולוגיה" טוען כי מערכת החנוך זקוקה לרציונל הבא מחוץ לתחום הטכנולוגי. מה שסלומון רוצה להביא במאמר הינו שיש לבחון את הכנסת אמצעים טכנולוגיים למערכת החינוך, אולם יש ראשית לבחון את המטרה שבהכנסתם.
אין להניח כי המטרה הינה טכנולוגית שהרי טיעון זה הינו מעגלי וכי לא מן ההגיון