סמינריון - הרס מצוק החוף בישראל. (ציון 85 , 13 עמודים)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 1777
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

תוכן עניינים :
תקציר ..
עמ' 3
מבוא –
עמ' 4
אופי מסלע המצוק וקצב נסיגתו –.
עמ' 5-7
גורמים לנסיגת המצוק —
עמ' 7-9
דרכי התמודדות עם תופעת נסיגת המצוק –..
עמ' 9-12
סיכום ..
עמ' 12
ביבליוגרפיה -…
עמ' 13
תקציר :
תופעת הרס ונסיגת מצוק החוף הינה תופעה ידועה, אשר מדינות רבות הגובלות בים/אוקיינוס, ובכללן מדינת ישראל, מתמודדות איתה. הרס מצוק החוף בארץ, הוא תהליך טבעי, ארוך טווח, המושפע ממכלול של גורמים הפועלים יחדיו, ואשר גורמים למצוק לסגת באופן עקבי.
בין הגורמים הללו ניתן למנות את מאזן החול בחופים, עוצמת אנרגיית גלי הים, נגר עילי, גשמים, רוחות וכמובן השפעה שלילית של האדם הבאה לידי ביטוי בעיקר בבנייה ימית, שאינה מתוכננת כהלכה ולא מביאה בחשבון את כלל הפגיעות האפשריות לחופים ולמצוקי החוף. עם התגברות המודעות לתופעת נסיגת המצוק, לסכנות ולנזקים הכלכליים הטמונים בה, החל האדם לפתח שיטות לבלימת והאטת הנסיגה. בינהם : בניית שוברי גלים – להחלשת פגיעת גלי הים.
ניקוז נגר עילי – למניעת חלחול המים בראש המצוק והחלשתו.
בניית חומות סלעיות בצמוד למצוק, על מנת לספוג את מפץ גלי הים ובעקבות כך מניעת היווצרות צנירים בבסיסו של המצוק.
הזרמת חול לחופים המרחיבה את קו ההגנה מפני גלי הים. כמו כן, נחקרות שיטות נוספות כגון, בניית ריף מלאכותי ע"מ להאט את קצב נסיגת המצוק.
בעשור האחרון חלה התקדמות נוספת בדמות חקיקת חוקי איסור בנייה כ – 300 מטרים מקו החוף, וכן אושרה בממשלה תוכנית למיגון מצוק החוף בעלות של 23 מיליון שקל לשנה ל- 20 השנים הבאות.
מבוא
:
אורכו של חוף הים התיכון במדינת ישראל הוא כ – 175 ק"מ. לאורך כ – 55 ק"מ, מחופי אשקלון בדרום ועד חופי קיסריה בצפון, מתנשא מצוק חופי שגובהו הממוצע הוא כ – 16
מטרים מעל פני הים.
את מצוק החוף במדינת ישראל ניתן לחלק ל – 5 אזורים אשר כל אחד מהם מאופיין באורך ובגובה ממוצע שונה. (ראה טבלה 1).   גובה ממוצע (מטרים) אורך הקטע (ק"מ) קטע החוף 7.5
1 0.5
שפך שקמה – פלמחים
1 0
1 0 ראשון לציון – שפך הירקון
1 2.5
4 .8
תל ברוך – הרצליה
2 7
2 5
הרצליה – בית ינאי
1 0 5
מכמורת – גבעת אולגה טבלה 1. תיאור אזורי המצוק לאורך החופי ישראל בחתך גיאולוגי של מצוק החוף, נחשף שיכוב סלעי מגוון, החל מסלעי כורכר תחתון בבסיס המצוק, שכבת פוליאוסול חיוורין מעל, שכבה נוספת של כורכר עליון ומעליה אדמת חמרה.
חלק ממצוקי החוף בישראל נתונים בסכנת התמוטטות, עקב תופעת נסיגת המצוק.
תופעה זו, שהינה תהליך טבעי, מתרחשת במקומות רבים בעולם מסיבות שונות, ובינהן :
אופי המסלע, כרסום הגלים בבסיס המצוק ופעולת הנגר העילי.
מטרת עבודה זו היא להציג את תופעת נסיגת המצוק בחופי ישראל, הסיבות לתופעה, קצב הנסיגה, השפעת האדם על התהליך הטבעי של הנסיגה ודרכי ההתמודדות עימה.