סיכום התפתחות הילד מלידה עד שנתיים וחצי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 8359
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

התפתחות מוטורית, רגשית-חברתית וקוגניטיבית  בגילאים לידה – 6 חודשים התפתחות מוטורית התנועות והפעולות המוטוריות מתחלקות לשני סוגים: מוטוריקה גסה: כוללת פעילויות שנעשות ע"י מספר איברים או ע"י איברים "גדולים", והיא מהווה את הבסיס לתנועת התינוק במרחב – התהפכות, זחילה, ישיבה, הליכה ועוד.
מוטוריקה עדינה: כוללת פעילויות שנעשות ע"י איברים בודדים או "קטנים", והיא מהווה בסיס לתפקוד עדין של הידיים – אחיזת עיפרון, ציור, כתיבה ועוד (קורין, חסרה שנה).   לידה – 3 חודשים עיקרי יכולתו המוטורית הרצונית של התינוק בגיל לידה עד 3 חודשים היא בשליטה בשרירי הצוואר. הראש של התינוק צונח אם לא תומכים בו, והוא מזיז את ראשו מצד אל צד כדי להימנע מאי נוחות, או כדי למנוע חנק, וכן כדי לעקוב אחר דברים מעניינים. (קורין, חסרה שנה). בחודש הראשון בחיי התינוק, כל תנועותיו רפלקסיביות, כלומר, הן נעשות במהירות וללא שליטתו. התינוק חש מגע רך ומרקם מחוספס, חום, קור ורוח; הוא רואה אור חזק, צבעים (מעדיף צורות של שחור ולבן וניגודים חזקים), חפצים שונים ופנים של אנשים (מעדיף פרצוף אדם על פני צורות אחרות), מתמקד בראייה במרחק של 16-20 ס"מ; השמיעה שלו בשלה לחלוטין והוא יכול לזהות כיוון של צלילים וקולות מוכרים; הוא מריח ריחות שונים; תנועות ידיו של התינוק אינן מתואמות ואגרופיו קמוצים. לגירויים אלה מגיב התינוק ברפלקסים של מציצה, אחיזה, תנועות עיניים, שמיעה, תנועות לשון, בליעה, בכי ותנועות גוף גסות. שלב זה חשוב, כי הרפלקסים הם אבני היסוד של התפתחות הילד, והוא הולך ומשכלל אותם בהדרגה (האן-מרקוביץ, חסרה שנה). מהחודש השני לחייו של התינוק, הוא כבר הרבה יותר משוחרר, וחלק מהרפלקסים מתחילים להיעלם.
האיברים משתחררים מהכיווץ של התנוחה העוברית, והתנועה הופכת לתנועה רצונית שהתינוק שולט בה. קיימת הפרדה בין תנועותיו של התינוק, והוא שולט יותר ויותר בהפעלת חלקים מסוימים בגופו, בעוד חלקים אחרים בגופו עדיין אינם פעילים. הוא מסוגל לכופף וליישר לסירוגין את פרקי הגוף השונים, שעד לשלב זה היו מכופפים ומכונסים סביבו (האן-מרקוביץ, חסרה שנה; קורין, חסרה שנה).
לקראת גיל 3 חודשים מתחיל התינוק להתרומם על האמות בשכיבה על הבטן ולהרים את ראשו, כשידיו מאוגרפות. הוא מפעיל את יכולתו להתנגד לכוח המשיכה בעזרת שרירי היישור של הצוואר והגב. הוא מגלה את יכולתו לשלוט בשרירים, והוא משתמש ביכולת זו כדי להרים את ראשו ולראות מה נמצא סביבו (קורין).

3 חודשים – 6 חודשים בגיל 3 חודשים התינוק הופך לסימטרי. הוא משתחרר מהתנועה האי-סימטרית, והוא שוכב על הגב כשראשו מכוון היישר כלפי מעלה, ושתי ידיו נעות יחד בצורה שווה. הוא מותח את רגליו ובועט. השליטה הטובה ביותר של התינוק בשריריו מתבטאת בתנועות חלקות יותר של האיברים, ובשליטה טובה יותר בצווארו ובראשו.
בשלב זה מתחיל התינוק להסתכל ולהתמקד בפנים של אנשים, והוא מושיט יד לחפצים ולאנשים