מבוא לאנתרופולוגיה!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 95
שנת הגשה 2011
מספר מילים 1596

תקציר העבודה

ממ"ן
1 4
שאלה
1 א. הפיקניקים במאמרה של כתריאל מתארים את המפגשים בין חיילים שנשארו בבסיס המהלך הסוף שבוע בין ההורים שבאו לבקר אותם. בנוסף כתריאל מייחסת חשיבות גם לתפקידו של הצבא במפגשים אלו.
ההורים מגיעים למפגשים לעתים בשיירות תחת ליווי צבאי כאשר הביקור הוא בבסיס באזור מסוכן. הביקור מתרחש בתוך שטחו הצבאי של הבסיס אך מחוץ לו, באזור מוצל בכניסה לבסיס.
במפגש, ברוב המקרים, המשפחות מרוכזות סביב הילד מרוכזות סביב הילד שלהם, ההורים מביאים לילדיהם צידניות וסלים מלאי אוכל שבדרך כלל הילד אוהב. בחלק מן המקרים המשפחה מדברת על המתרחש בבית כדי לתת לילד הרגשה שהוא חלק מן המשפחה, ובחלק מן המקרים נמנעים ההורים מלדבר על הבית כדי לא לגרום לגעגועים.
משתתפיהם של המפגשים הם מצד אחד הילדים/חיילים אשר אותם ההורים באים לבקר.
מצד שני ההורים שבאים לבקר את ילדיהם.
מצד שלישי הצבא אשר מעודד את הביקור כדי לתת מוטיבציה לחיילים ולגרום לסולידריות בין ההורים לפעולות הצבא.
ב. התיאוריות של בראון ומלינובסקי הן תיאוריות פונקציונליסטיות אשר טוענות שלכל היבטי התרבות יש תפקיד, אך בין התאוריה של בראון ומלינובסקי יש הבדל באופי התפקיד ואלו צרכים הוא אמור לספק.
התאוריה של רידקליף בראון אשר מתבססת על הגישה המבנית-תפקודית, מתמקדת בחברה ובצרכים שלה בסדר וסולידריות.
במקרה זה יטען בראון, שהמפגש מייצג את הצורך של המשפחה בסדר וסולידריות על ידי שהייה עם הבן החייל ואיחודו עם התא הגרעיני של המשפחה, ולתת לילד הרגשה שהוא עדיין חלק מהתא המשפחתי.
התאוריה של מלינובסקי  מתבססת על גישת הפונקציונליזם בין פסיכולוגי אשר רואה בתרבות מנגנון אשר מבטיח את סיפוק צרכיהם הביולוגים והנפשיים של היחיד בחברה.
לכן על פי גישה זו ביקור ההורים מועיל לחייל הבודד הכך שהוא מספק לו מזון ושתייה, וגם מפיג את בדידותו ואת תחושת האנונימיות אשר קיימת בעיקר בשלבים הראשונים לאחר הגיוס.