מבוא לסוציולוגיה!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 16
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
ציון 87
שנת הגשה 2011
מספר מילים 1459

תקציר העבודה

ממ"ן
1 6
שאלה
1 א. הגישה העילית-עוצמה של מילס גורסת שהשליטה במדינה נמצאת בידיים של קבוצה קטנה ומאוחדת שכוחה מרוכז בעיקר בתחום הכלכלי, פוליטי והצבאי.
חבריה של האליטה השולטת הם לרוב אנשים עשירים אשר קשורים זה בזה בקשרי משפחה או אינטרסים כלכליים וכך מכוונות את המדיניות הלאומית על פי האינטרסים האישיים שלהם.
 האליטות אף נודדות מתחום לתחום וכך מבססות את מעמדן ואת כוחן. לאנשים שמתחתיה אין שליטה על האליטה, כאשר ההחלטות המדיניות מתקבלות על ידי האליטה השולטת הכל התחומים העיקריים.
לדעת מילס גישה זו תביא להיעלמותה של הדמוקרטיה.
לעומתו, הגישה הפלורליסטית של רייזמן גורסת שאין אליטה שולטת, אלא השליטה מפוזרת בידי ארגונים רבים אשר אינם מצפים להשיג את כל מטרותיהם, אלא בעצם משמשים כקבוצות וטו אשר משמשים ככלי בלימה לארגונים אחרים.
בנוסף גישה זו טוענת שהעוצמה נובעת ממקורות רבים אך רק במקרים נדירים מתרכזת באותן ידיים, וכך ישנו פיזור נרחב של העוצמה.
לדעת רייזמן ריבוי של קבוצות וטו יחלישו את השלטון המרכזי ויביאו לשקיעתה של מנהיגות יעילה ויגיע עד למצב של אנרכיה.
ב. לדעתי הגישה של מילס מתאימה יותר למקרה המדובר.
אבי לוי, אחרי שנים של שירות צבאי ופרישה בדרגת תת אלוף, משייכת אותו לאליטה השולטת בתחום הצבאי. בעת שיחרורו מהשירות הצבאי, עמיתיו לצבא אשר חלקם עדיין שייכים לאליטה הצבאית וחלקם היו שייכים לאליטה הצבאית וניתן להבין מהכתוב שעכשיו הם ממלאים תפקידים בכירים בתחום הכלכלי, ייעצו לו בהמשך דרכו או במילים אחרות ,ייעצו לו על דרך לשמור על מעמדו באליטה השולטת רק בתחום אחר.
לבסוף כאשר שנים מעמיתיו אשר היו שייכים בעבר לאליטה הצבאית, קישרו אותו למועצת המנהלים של חברת היי טק ברעננה והכך עזרו לו לתפוס עמדה בכירה התחום הכלכלי.
אלמלא אבי לוי היה שייך לאליטה הצבאית, ייתכן שהוא לא היה מצליח לקבל את התפקיד החדש.
בצורה זו האליטה השולטת שומרת את אנשיה בתפקידים בכירים כאשר רק התחום בהם הם עוסקים משתנה.