למידה שיתופית בסביבה מתוקשבת

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2295
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

בס"ד מבוא:
בעשור האחרון חלה תפנית משמעותית בחינוך האקדמאי פדגוגי – שילוב האינטרנט ומאגריו השונים העניקו לחינוך פן חדש ודרכים חדשות להוראה. האינטרנט הרחיב את מאגר הלומדים ואת הסביבה הגיאוגרפית של הלומדים, וכך חשף את הלומדים בפני תרבויות חדשות, סביבות למידה חדשות ואינטראקציה עם קהל רחב יותר.
למידה שיתופית בסביבה מתוקשבת היא חלק משיטות הלמידה הקיימות בלמידה מרחוק. בשיטת לימוד זו חייבים הלומדים להתנהג כקבוצה ולשמור על עקרונות הלמידה השיתופית בשיטה המסורתית ורק כך יגיעו לאינטראקציה ושיתוף בין השותפים. (Royer, 1997; Ragoonaden, 2000).
כדי לעודד ולתת משקל ללמידה שיתופית בתוך הסביבה המתוקשבת, צריך להתייחס לשיטה זו ולראות בה כשוות ערך לשיטת לימוד בדרך המסורתית המקובלת ולהעניק לה ציון אשר ינבע מתוך מטלות שיתופיות המשקפות את הלמידה השיתופית והאינטראקציה בין הלומדים מרחוק. (Dillenbourg & Schnieder,
1 995).
ממחקרים שונים עולה כי כמו לכל דבר בחיים גם לשיטה זו בסביבה המתוקשבת ישנם כמה חסרונות הקשורים ללמידה האסינכרונית, בעיות אשר יכולות להקטין את המוטיבציה של הלומדים ואף לזלזל בשיטה זו. (Ragoonaden, 2000).
בספרות המקצועית בנושא זה ניכר כי למנחה ישנו מרכיב חשוב ביצירת למידה שיתופית מתוקשבת, הן ביצירת מטלות שיתופיות ללומדים והן בהכוונת הלמידה למקום אשר הוא רוצה להוביל את הלומדים על מנת שלא יסטו מן המטרה אליה הם צריכים להגיע.   (Tagg, 1994; Mason, 1997).
לצורך הבנת הנושא ראיינתי את מר דוד פיטוסי, מורה לפסיכולוגיה ומחנך כיתה י"ב בבית הספר "אורט ספיר" בירוחם. מר דוד הוא מורה 12 שנה ובשנים האחרונות דוגל בדרך הוראה של למידה שיתופית בסביבה מתוקשבת, ואף היה מהיוזמים בבית ספרו להכנסת שיטת הוראה זו לתוך מערכת בית הספר. (שיטת הוראה זו מופעלת כיום בבית ספר "אורט ספיר" בכיתות י"א-י"ב) בעבודה זו ישנה סקירה ספרותית המציגה את עקרונות הלמידה השיתופית, וכיצד היא משתלבת בסביבה המתוקשבת, יתרונותיה, חסרונותיה ותפקיד המנחה ומשולבים גם דבריו של המורה דוד פיטוסי מתוך הראיון שערכתי לו .
תוכן עניינים
                                                                                        מבוא   —
3
סקירה ספרותית                                                                                        .1 למידה שיתופית -4-5                           .2 למידה שיתופית בסביבה מתוקשבת -.6-7
   .3 יתרונותיה וחסרונותיה של למידה שיתופית מתוקשבת-…  8-9
   .4 תפקיד המנחה בלמידה שיתופית מתוקשבת –..10                  סיכום –11
ביבליוגרפיה .12