הקשר בין שילוב המשחק בהוראה ומוטיבציה ללמידה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 11303
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

בס"ד                                                                                       הקשר בין שילוב המשחק בהוראה למוטיבציה ללמידה מוגש ע"י בהדרכתה של ד"ר עבודה זו מוגשת כחלק מהדרישות לשם קבלת תואר B.A   באר שבע                                                                                    אוקטובר
2 009                                                                                                              תקציר משחק הוא שעשוע, התעסקות בדבר משעשע ומהנה. למשחק חשיבות רבה שכן הוא  מהווה פעילות אנושית, יסודית, ומהותית,לוין (2000) מציין  שפעילות זו מורכבת  מארבעה מרכיבים: משחק, למידה, עבודה, ויצירה כשבכל פעילות פועלים ארבעת המרכיבים יחדיו ומשפיעים זה על זה. כמו כן, בכוחו של המשחק על כל מרכיביו לעורר מוטיבציה ללמידה  (קבלסון, 2005).
מוטיבציה היא מושג המתאר מניעים motives. או כפי שהגדירו elliot & thrash (2001) : מוטיבציה היא מבנה תיאורטי שמשתמשים בו על מנת להסביר מדוע אנשים עושים מה שהם עושים. (ששון, 2006).
חוקרים מציינים כי שילוב משחק בלמידה מגביר מוטיבציה ועשוי לעורר בתלמידים חשק ורצון רב יותר להשקיע בלימודים. (קבלסון,2005).
בעבודה זו מובא חקר מקרה שמטרתו לבדוק האם יש בכוחם של משחקי הלמידה לעורר מוטיבציה ללמידה יותר מאשר בדרכי הוראה אחרות, סקירת הספרות המחקרית מצביעה על כך ששילוב המשחק בלמידה מעורר מוטיבציה ומתוך כך התלמידים מגיעים להישגים טובים יותר.(פריש ויהושע,
2 004).
בחקר מקרה הנוכחי הועברו שאלונים בין התלמידים שאלון א' בדק את רמת המוטיבציה בדרכי הוראה שונות ושאלון ב'  בדק את רמת המוטיבציה בשימוש במשחק, השאלון הועבר ל 30 תלמידים בכיתות ו-ז מתוכם משפטים בנים ו- משפטים בנות.
מתוצאות חקר זה נראה שמשחקי למידה תורמים להעלאת המוטיבציה ללמידה (מוטיבציה כללית ללמידהM=48
 מוטיבציה באמצעות משחק M=53.033ׂ) בהבדלים בין בנים לבנות, ממוצע כללי ללמידה בנות M=51.466 , מוטיבציה בדרכי הוראה באמצעות משחק M=57.0667 , ממוצע כללי ללמידה בנים M=44.533
מוטיבציה בהוראה באמצעות משחק M=50.6).
תוכן העניינים
מבוא –.4
פרק א' שילוב המשחק בהוראה  …6
פרק ב' מוטיבציה ללמידה –.17
פרק ג' הקשר בין שילוב המשחק בהוראה למוטיבציה ללמידה -29
פרק ד' חקר אירוע -..39
ממצאים טבלה מס' 1 …42
תרשים מס' 1 –.. ..43
טבלה מס' 2 .44
תרשים מס' 2 –…
45
דיון ומסקנות 46
ביבליוגרפיה .49
מבוא נושא עבודה זו "הקשר בין שילוב המשחק בלמידה למוטיבציה ללמידה נבחר על ידי מפאת היותי מורה ורכזת מתמטיקה בבית הספר. בתפקידי כמורה אני משתמשת לעיתים קרובות במשחקי למידה לצורך העברת החומר הלימודי .השיקולים המובילים אותי לשימוש במשחקים הוא הצורך לעורר בתלמידים הנעה ללימודים על מנת להביאם להשקעה ולהתעניינות רבה בחומר הנלמד וכן  לידיעות רחבות יותר ולהישגים טובים. ברצוני לבחון האם שילוב המשחק בהוראה אכן תורם להעלאת המוטיבציה, האם קיימת עדיפות לשילוב משחקי למידה בהוראה על פני שיטות הוראה אחרות, האם תלמידים מוצאים עניין רב יותר בלימודים בשילוב המשחק בהוראה. בעבודה זו אציג את הגדרת המושג : "משחקי למידה" אתאר את מאפייני המשחק, את המשחק ככלי ללמידה ואת תרומת המשחק להתפתחות הילד במישורים שונים. בנוסף, אבהיר את המושג: "מוטיבציה" אעמוד על סוגי המוטיבציה השונים, על המוטיבציה החיצונית והפנימית ועל ההבדלים בניהם .
יובאו מחקרים שנעשו בארץ ובעולם בדבר הקשר בין שילוב המשחק בהוראה למוטיבציה ללמידה, רב המחקרים מצביעים על תרומה משמעותית של המשחק לתחומי התפתחות רבים וכן להגברת מוטיבציה אצל התלמידים.
כמו כן, בעבודה זו אציג חקר מקרה שנעשה באחד מבתי הספר בארץ. מטרת חקר זה היא לענות על מספר שאלות:
האם בלמידה באמצעות משחק המוטיבציה גוברת ?
האם ילדים מחבבים משחקי למידה?
האם משחקי למידה עשויים לעודד ילדים ללמידה גם כאשר חומר הלימודים קשה ?
השערות המחקר: עפ"י סקירת מחקרים קודמים נראה שהמוטיבציה גוברת באמצעות משחקי למידה (ארבל, לחמן, אפשטיין וקאופמן, 2008 ) ילדים מחבבים בדרך כלל משחקים וגם משחקי למידה.  משחקי למידה עשויים לסייע בעידוד ילדים ללמוד חומר לימודי קשה וקל. במחקר הנוכחי אציג את הקשר בין משתנים אלו: משחקי למידה ומוטיבציה , תוך בחינת הממצאים לאור ממצאי  מחקרים אחרים.
נעזרתי במחקרים שונים  שנערכו בנושא, כמו כן, נעזרתי גם באיסוף חומר ממכון סאלד וכאן המקום להודות לצוות במכון סאלד על עזרתם והכוונתם, וכן למנחה שלא חסכה מזמנה וסייעה לי רבות בכתיבת העבודה.
ולסיום, אודה להנהלת בית הספר על האישור לעריכת המחקר וכן לתלמידים והתלמידות שהקדישו מזמנם ומלאו את שאלוני המחקר ואשר בלעדיהם לא היה נערך המחקר כלל.
אני תקווה שעבודה זו תתרום מעט לאנשי חינוך העוסקים בהוראה ובלמידה.