סיכום סטייה חברתית 10270+ דף למבחן

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע , , ,
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2012
מספר מילים 37219
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

סיכום קורס סטייה חברתית ***פרק 2 הגדרות של סטייה (בצירוף יחידת לימוד 1)*** הגדרות פשטניות/מטעות גוד מציג 5 הגדרות פשטניות לסטייה:
*אבסולוטית *אב-נורמאלית (פסיכוזה) *סטטיסטית *על פי נזק *על פי חוק.
לדעתו אין שום ערך להגדרות אלה מכיוון שהן צרות מידי וברובן הגדול אינו מצליחות לכסות את כל המקרים שחשוב לחקור אותם, אך בשיטת האלימינציה על ידי שלילת מה שלא – ניתן למצוא מה כן.
אבסולוטית מדברת על זה שהסטייה היא הפרה של אמות מידה מוחלטות – לפי הגדרה זאת (תכונות,אמונות) בגדר סטייה מעצם טיבעם ומהותם. מדובר בתכונה שלילית הטבועה בתוך התופעות הללו ואינה נתונה לשינוי.
בעיתיות – לא ניתן לבדוק יחסיות, סטייה אינה מתאימה לכל זמן ולכל חברה אב-נורמאליות (פסיכולוגיות) הסטייה מעידה על קיומה של הפרעה או של מחלה נפשית/פסיכולוגית.
בעיתיות – תחומים רחבים של סטייה חברתית לא ניתנים למחקר משום שאינם נופלים תחת הקטגוריה של סטייה פסיכולוגית סטטיסטית שכיח = נורמאלי/נורמטיבי הסטייה היא כל מה שנופל בקצוות, כל התנהגות שהיא נדירה מהבחינה הסטטיסטית היא סטייה.
כמו כן יש לו מעט התנהגויות שהן אולי נדירות אך לא בהכרח מגונות, כנ"ל ההפך – שכיח לא אומרת תמיד בהכרח נורמאלי.
שתיית אלכוהול בתיכון היא אולי שכיחה מאוד אך היא עדיין נתפסת כסטייה.
על פי נזק כל דבר אשר גורם לנזק ליחיד ולחברה.
בעייתיות – דברים שגורמים נזק ממשי לא נחשבים כסטייה כמו בעיות אקולוגיות ומצד שני יש דברים שאינם גורמים נזק ונחשבים כסטייה – נכות.
על פי חוק – התנהגות עבריינית כל דבר שנכנס למסגרת החוק הפלילי כהגדרת נזק בעיתיות – אנומליות פסיכולוגית – אזורים אפורים שאינם סגורים בחוק.
הגדרות מועילות אך חסרות (נורמטיבית ותגובתית נוקשה) יותר רוחביות מצליחות לדבר על מבנה משותף אך עדיין יש חסרונות שאינן מאפשרות להן להיות ההגדרה.
נורמטיבית לכל חברה יש נורמות וכללי התנהגות שמחייבים את אנשי החברה, וסטייה היא הפרה של חוקי הנורמות בחברה…
5 הגדרות פשטניות אך מטעות של סטייה:1האבסולוטיסטית:סטייה היא דבר המנוגד לחוק מוחלט, סופי ונצחי.היא מניחה כי אמות המידה לבחינת טוב ורע הן מוחלטות.מעשים ותכונות מסוימות מוגדרים כסטייה מעצם טבעם,ועל כן סטייה היא תכונה מהותית הקיימת בתוך אותן תופעות שליליות.בני האדם אינם קובעים מהי סטייה,כי אם אלוהים, הטבע או כוח מוחלט ונצחי אחר.אם תופעה מסוימת היא סטייה,היא תיוותר פסולה בכל זמן ובכל מקום.לסיכום, סטייה היא בעלת מהות שלילית הטבועה בה,אינה תלויה בשיפוט האנושי ובעלת קיום מוחלט ונצחי.2האבנורמלית פסיכולוגית:
סטייה נובעת מהפרעה נפשית ומוגדרת על ידה.כל סטייה היא הפרעה נפשית, וכל הפרעה נפשית היא סטייה.הפרט הסוטה מתפקד באופן לקוי ומפגין התנהגות חריגה, כפי שחולה שאינו מתפקד כהלכה, מפגין באמצעות סימפטומים שונים (חום גבוה, כאבי ראש וכו) את קיומה של המחלה.התנהגותו החיצונית הסוטה של חולה הנפש היא סימפטום לפתולוגיה נפשית.כמו כן, האנאלוגיה בין סטייה לבין פתולוגיה מניחה שאפשר להגדיר מראש מהו מצב נורמאלי, "בריא", כלומר: מהו מצב טוב ורצוי, שאין לסטות ממנו.3הסטטיסטית:
סטייה מוגדרת על סמך היותה נדירה מבחינה סטטיסטית. כל תופעה או תכונה נדירה ויוצאת דופן בשכיחותה, תוגדר כסטייה.במילים אחרות, סטייה היא מה שנדיר, ומה שנדיר הוא סטייה.לחלופין סטייה איננה מה שנפוץ, ומה שנפוץ ושכיח איננו סטייה.סוטים הם אנשים "שונים" משאר בני האדם: התנהגותם, אמונותיהם ותכונותיהם שונות שוני רב מאלו של האנשים המכונים "טיפוסיים". 4על פי נזק: מדגישה את הכרחיות מרכיב הנזק בכל סטייה.נזק הינו התכונה המגדירה סטייה. הסטייה תמיד גורמת נזק ליחיד ולחברה.כל מה שמזיק ליחיד או לחברה נחשב כסטייה, וכל מה שסוטה, בהכרח מזיק ליחד או לחברה.5הלגאליסטית: מעשה חייב להיות עברייני כדי שייחשב לסטייה.כל תופעה סוטה היא עבירה על החוק, וכל עבירה על החוק היא תופעה סוטה.מכאן יוצא, כי אין מעשים לא חוקיים שאינם נחשבים כסוטים, ויתרה מכך, אין תופעות סוטות שהן חוקיות.2 הגדרות מועילות אך לוקות בחסר 1הנורמטיבית:,סטייה היא דבר מה יחסי.זוהי הפרה פורמלית של הכללים והנורמות בחברה מסוימת.אך הסטייה אינה נובעת מעצם המעשים או המצבים במובנם המופשט, אלא מן העובדה שהם מפרים את הנורמות של התרבות שבה הם מתקיימים, במקום ובזמן שבהם הם מתקיימים.תומכי הגדרה זו מאמינים שסטייה יכולה להתבצע גם בסתר, על אף שאיש אינו יודע אודותיה פרט למפר הנורמה עצמו.כמו כן, אין צורך בגינוי הסטייה כדי שזו תחשב לסטייה. מסקנה חשובה היוצאת מגישה זו היא כי ניתן לחזות מראש אם תופעה תחשב לסטייה, כלומר תפר נורמות, כל עוד אנו יודעים מהן הנורמות של אותה חברהתרבות.ההגדרה 2התגובתית הנוקשה:
הסטייה היא יחסית.מה שמגדיר את הסטייה היא התגובה החברתית עליה, ולא המעשה עצמו.
לדידם, היסוד ההכרחי בכל סטייה הוא גילויים ממשיים של תגובה שלילית להתנהגות, לאמונות או לתכונות. במילים אחרות, כדי שתופעה תחשב לסטייה על אנשים אחרים לדעת אודותיה ולגנות או להעניש את מבצעי הסטייה.אם כך, אדם שביצע מעשה סוטה אך התנהגותו לא התגלתה לאיש מעולם, לא ביצע כל סטייה.בנוסף, גם מעשים ותכונות הידועים לאנשים אחרים אך אינם מעוררים תגובות של גינוי וענישה אינם מהווים סטייה.לכן, לפי גישה זו, לא ניתן לדעת מראש אם תופעה תחשב לסטייה כל עוד היא לא התבצעה ולא הייתה תגובה של קהלי צופים על התופעה.הגדרת הפשרה של גוד:זוהי הגדרה הלוקחת חלקים משתי ההגדרות האחרונות, ומציעה פשרה בין השתיים:סטייה היא תופעה