סמינריון על טיפול בילדים הסובלים מ ADHD, העבודה קיבלה 97

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 7457
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

תוכן העניינים
תקציר. 2
תוכן העניינים. 3
מבוא. 5
פרק 1 – הפרעות קשב וריכוז מסוג ADHD.. 7
מהי הפרעת ADHD   7
זיהוי הפרעת ADHD   8
גישות להסבר ADHD   10 הפרעת ADHD והשפעתה במסגרת ביה"ס  11
פרק 2 – סקירת שיטות טיפוליות במסגרת בי"ס. 14
מטרות הטיפול  14
טיפול תרופתי משפטים טיפול התנהגותי משפטים שיטת השיחה עם יועץ. 16
תרפיה באמצעות משחק  17
טיפול משולב  17
סיכום פרק זה  18
פרק 3 – יעילות השיטות לטיפול במסגרת בי"ס. 19
יעילות הטיפול התרופתי 19
יעילות הטיפול ההתנהגותי 20 יעילות הויסות העצמי 21
יעילות השיחה עם יועץ  23
סיכום פרק זה  23
פרק 4 – דיון
5 ביבליוגרפיה. 27
תקציר הפרעת קשב וריכוז מסוג ADHD הינה אחת ההפרעות הנפוצות ביותר בקרב ילדים המציגים קושי בקשב, התנהגות אימפולסיבית ותנועתיות יתר או פעילות יתר. ההערכה היא כי הפרעה מסוג זה מאפיינת סדר גודל של עד כ 3% מהאוכלוסייה ועד כ 18% מילדי ביה"ס.
ADHD פירושו – Attention Deficit Hyperactivity Disorder . הפרעה זו מוגדרת כהפרעה פסיכיאטרית החל מאמצע המאה ה 20 במדריך ההפרעות הפסיכיאטריות האמריקאי  ה -DSM. ילדים בעלי הפרעת ADHD נתקלים בקושי גדול בביה"ס. ADHD היא הפרעה פסיכיאטרית הנחשבת להפרעה נוירולוגית, הכוללת היבטים התנהגותיים, מחשבתיים ורגשיים. השפעתה גדולה בביה"ס, בעיקר בגלל יום הלימודים הארוך. כתוצאה מכך, ביה"ס ימצא עצמו בעמדה בה הוא הופך לספק שירותי בריאות נפשית לילדים (כגון פיקוח רפואי על נטילת תרופות וטיפולים התנהגותיים). על פי הערכות, בארה"ב בין 70-80% מהטיפול הנפשי לאוכלוסייה זו ניתן על ידי ביה"ס  (Scahill & Schwab-Stone, 2000).
עבודה זו תסקור את הנושא של טיפול בילדים הסובלים מתסמונת ה- ADHD במסגרת בית הספר. העבודה מורכבת ממספר חלקים. החלק הראשון מגדיר את הפרעת הקשב והריכוז מסוג ADHD. הגדרה זו תתמקד במאפיינים, בגישות להסבר התסמונת, אבחון וההשלכות הנובעות מכך על הילדים במסגרת בית הספר. החלק השני יסקור שיטות טיפוליות שונות להקלה על הסימפטומים ולשיפור התפקוד. בין שיטות אלו ניתן למצוא את התרופות שהן השיטה הנפוצה ביותר, טיפול התנהגותי המיועד לשנות דפוסי התנהגות ושילוב של שתי השיטות, הצורה המומלצת לטיפול בהפרעה זו. החלק השלישי יבחן את יעילותן של כל אחת מהשיטות בהסתמך על הספרות הנסקרת בעבודה זו. העבודה תסתיים בדיון שירכז את כלל הממצאים, יבליט נושאים שעולים מן המחקר וינסה להעריך את כיוון ההתקדמות של הטיפול בילדי ADHD במסגרת בית הספר. בעבודה זו נעשה מאמץ לשלב מאמרים מישראל בנוסף לזרם המאמרים המרכזי הקיים באנגלית. מהעבודה עולה כי ככל שעובר הזמן מתפתחות שיטות טיפול חדשות, המשלבות גם טכנולוגיה אך נשענות על הגורם האנושי. נכון להיום אין תחליף לטיפול התרופתי ביעילותו, אך טיפול זה לא "פותר את הבעיה" רק עם נטילת התרופות.