פסיכולוגיה בחינוך

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 100
שנת הגשה 2012
מספר מילים 2352

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן)  13 – גורמים חברתיים הקורס:   101
5 – פסיכולוגיה בחינוך    – הציון של הממ"ן – 100 !! קראו את הכתבה הבאה שפורסמה ב'קו לחינוך'  ב-3/2/2008  וענו על שאלות 1
ו-2 שבעקבותיה:
50% מהתלמידים גולשים באינטרנט לפחות שש שעות בשבוע כ-50% מהתלמידים גולשים באינטרנט שש שעות בשבוע בממוצע, כך עולה מסקר שערך משרד החינוך לקראת השבוע הלאומי לאינטרנט בטוח, שיתקיים בין התאריכים 6-12 בפברואר. הסקר נערך בקרב
5 0 בתי"ס ברחבי הארץ. במסגרת ביצוע הסקר נדרשו התלמידים למלא שאלון אינטרנטי בן 30 שאלות, המתייחסות להרגלי הגלישה של הםברשת.   הסקר נועד לבדוק את הרגלי הגלישה של התלמידים בשעות הפנאי ואת אופן התמודדותם מול תרחישים שונים שהם נתקלים בהם ברשת.    חיבור לאינטרנט ונטייה לצריכה מופרזת על פי הסקר, יש כיום ל – 96.4% מהתלמידים ימחשב מחובר לאינטרנט. נתוני המדגם מצביעים על שעות גלישה רבות ועל צריכה מופרזת של זמן מחשב ואינטרנט: 48.6% גולשים 6 שעות ומעלה בשבוע ברשת, מהם 23.2% מעל 13 שעות. 70% מעדיפים לנצל את הזמן הפנוי לגלישה. מה עושים הילדים באינטרנט? כ– 70% מהנשאלים העידו כי הם נוהגים לגלוש באתרי משחקים, לחפש מידע ברשת ולהשתמש בה לצרכי לימודים.  60.4% מהנשאלים מורידים מוסיקה וסרטים מהרשת. כמחצית מהתלמידים משתמשים ברשת כאמצעי תקשורת להתכתבות ושיח עם חבריהם בכלים כמו: צ'אטים, תוכנות מסרים מיידיים, קבוצות דיון ודואר אלקטרוני.
סכנות בקשר עם זרים ברשת על פי הסקר נראה, שבקרב התלמידים המודעות לסכנות שביצירת קשר עם זרים ברשת האינטרנט אינה נמוכה כלל וכלל. 67.8% מהתלמידים מצהירים כי הם משתמשים בכינוי כאמצעי זהירות ברשת.
ואולם, ידוע כי אלו וגם היתר שאינם משתמשים בכינוי עלולים לבחור בכינויים המזמינים סכנה. כ- 70% מהתלמידים מתייעצים או בודקים לפני שמוסרים פרטים אישיים באתרים ברשת ומציינים כי הם יודעים שהאינטרנט לא מקום בטוח להכיר חברים חדשים.
חשיפה לתכנים המיועדים למבוגרים בלבד כ –
5 % מהתלמידים נכנסים לאתרים המיועדים למבוגרים בלבד, כך גם בקרב ילדים בכיתות ה'.
לדברי דורית בכר, המפקחת על מידענות ואתיקה ברשת במשרד החינוך: "נכון שישנה מודעות. אין ספק שלפעילותנו לאורך השנה יש תוצאות. לאחרונה גם התקשורת מסייעת מבחינה זו, אך עם זאת חשוב להמשיך בתהליכי חינוך לזהירות ברשת. מספיק אחוזים בודדים של ילדים שאינם נזהרים, מוסרים פרטים אישיים כדי שיקרה אסון".  פיקוח ובקרת ההורים נקודת חולשה שעלתה מתוך נתוני הסקר, היא העדר הבקרה והפיקוח של ההורים. שיעור גבוה בקרב ההורים אינו מודע ואינו מגלה מעורבות בנוגע למעשי ילדיהם ברשת.
65% מההורים מאפשרים לילדיהם לגלוש כמה זמן שהם רוצים, גם בכיתות הנמוכות, 40% מההורים אינם מתעניינים בגלישת ילדיהם ו – 66% אינם משוחחים עם הוריהם לגבי מה עושים ברשת. כל זאת בצירוף העובדה שלמעלה מ- 70% מהבתים אין חסימת אתרים – עלול להעמיד את הילדים בפני סכנה משמעותית .
שמירה על זכויות יוצרים נקודת חולשה נוספת התגלתה בסקר בתחום אי המודעות לצורך בשמירה על זכויות יוצרים:
2 7% סבורים שמותר להם להוריד כל יצירה ואף להפיצה, באחוזים דומים ציינו תלמידים כי תלמיד רשאי  להעתיק עבודות מהאינטרנט ולהגישה למורה. כ – 35.5% מהתלמידים סבורים שהאינטרנט הוא עולם פתוח וניתן להעתיק בו כל חומר הקיים ולעשות בו כל שימוש.
במסגרת אירועי שבוע האינטרנט הבטוח השנה, ייערכו בבתי"ס  ובאשכולות הפיס ברחבי הארץ בימות דיון בהן יעלו תלמידים טיעונים המציגים עמדות של 'בעד' ו'נגד' בנושאים הקשורים לקניין רוחני, זכויות יוצרים ברשת, פרטיות צנזורה ברשת ועוד. בשכבות הגילאים הצעירים יותר תשולב הפעילות עם יום המשפחה ותתמקד ביצירת שיח בין הילדים להוריהם בנוגע למה מותר ואסור, כדאי או מסוכן לעשות ברשת.הפעילות תתבצע באמצעות ערכת משחקים שפותחו במיוחד למטרה זו. כמו בכל שנה, יתקיימו גם מפגשים והרצאות חשיפה בנושא, להורים בשעות אחר הצהריים והערב.
לדברי דורית בכר:"פעילות ההסברה של משרד החינוך מקבלת משנה תוקף בעיקר לנוכח ריבוי המקרים בהם מעורבים ילדים ובני נוער באירועים הקשורים לגלישה ברשת האינטרנט:
שיחות עם פדופילים ועברייני מין, חשיפה לאתרי פורנוגרפיה, שטנה, סמים והימורים ועברות על חוקי קניין רוחני וזכויות יוצרים. עלינו לחנך את דור העתיד לניצול מושכל של יתרונותיה האדירים של רשת האינטרנט, לצד טיפוח מיומנויות להבנה וזיהוי של מצבי סיכון, שמירה על החוק וכללי האתיקה" הפעילות לגלישה בטוחה תתקיים בשיתוף עם משטרת ישראל, איגוד האינטרנט הישראלי, חברת מיקרוסופט ישראל ועמותת אשנ"ב . שאלה 1 (50 נק')  (12 נק') א.
הסבירו את המושגים עמדות, קונפורמיות, שיפוט מוסרי.
(28 נק') ב.
מה הקשר האפשרי בין כל אחד מהמושגים שהסברתם בסעיף א' לבין התהליך המתואר בכתבה? (למשל, כיצד המושגים משפיעים על התפתחות התהליך המתואר בכתבה או כיצד התהליך המתואר עשוי להשפיע על המושגים שהסברתם). הסבירו את הקשר ביחס לכל מושג בנפרד, ובססו כל אחד מההסברים על ממצא אמפירי מתוך חומר הלימוד העוסק במושגים אלה.
(10 נק') ג.
הסבירו מהו תפקיד האינטרנט כמסגרת חברתית ותארו שתי השפעות  של השימוש האינטרנט על התהליך המתואר בכתבה. בססו דבריכם על חומר הלימוד העוסק באינטרנט כמסגרת חברתית.
שאלה 2 (
5 נק') ענו על הסעיפים הבאים בהתבסס על המאמר 'הצורך להשתייך – הצורך בקשרים בינאישיים כמוטיבציה אנושית בסיסית'  של באומייסטר ולירי:
(7 נק') א.
מהו הצורך להשתייך ומהם מאפייניו המרכזיים.
(18 נק') ב.
הציגו, בהתבסס על המאמר שתי השלכות חיוביות ושתי השלכות שליליות של גלישה באינטרנט כפי שמתוארת בכתבה. בססו כל אחת מההשלכות על מושג או מחקר מתוך המאמר.
שאלה 3 (
5 נק') קראו עמודים 240-246
בספר הקורס וענו על השאלות שלפניכם (הלקוחות מתוך עמוד 117 במדריך הלמידה של הקורס):
(5 נק') א.
הסבירו בקצרה את המושגים תחרות ושיתוף פעולה.
(8
נק') ב.
תחרות ושיתוף פעולה מייצגים ערכים מנוגדים, המתבטאים במידות שונות בחברות שונות. הביאו דוגמא לשתי חברות קיצוניות, חברה תחרותית וחברה שיתופית. כיצד מתבטאים ערכים אלה בשיטות החינוך המקובלות בכל חברה? מהן דרכי ההתנהגות הצפויות מילדים בגיל בית ספר בכל אחת מהחברות הללו?
(6 נק') ג.
באיזו צורת עבודה, תחרותית או שיתופית תעדיף לעבוד קבוצה בעלת רמת לכידות גבוהה? נמקו דבריכם.
(6 נק') ד.
איזו שיטת ציונים, אישית או קבוצתית, תעדיף קבוצה לא מלוכדת? נמקו דבריכם.