פרו"ס בקורס תת תרבות של צעירים ומוזיקה פופולארית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
ציון 92
שנת הגשה 2011
מספר מילים 4148
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

להקת הביטלס (The Beatles), הייתה להקה בריטית שזכתה להצלחה עולמית עצומה בשנות השישים של המאה העשרים, ומילאה תפקיד מרכזי בתרבות אותה התקופה. המוזיקה שיצרה הלהקה, הייתה בעלת השפעה מכרעת ומתמשכת על התפתחות המוזיקה הפופולארית ולא שויכה לתרבות משנה מסוימת, אלא לחלק מתוך התרבות הפופולארית של הזרם המרכזי. באותן השנים בהן פעלה הלהקה, הלכה והתפתחה ברחבי ארצות הברית ובמדינות נוספות באירופה, "תנועת ההיפים" או "תנועת ילדי הפרחים", אשר ביטאה במידה רבה את מחאת צעירי התקופה.  אחד המאפיינים הבולטים של תת תרבות ההיפים, הייתה מוזיקת הרוק. אלא, שבשונה מתת תרבויות אחרות של מוזיקת הרוק היו ההיפים מזוהים עם הניסיון להציג אידיאולוגיה חיובית (רגב, 1995).
בשל גילם הצעיר של חברי להקת הביטלס, מוצאם ממעמד הפועלים, ניסיונם לחבר בין תרבות גבוהה לתרבות פופולארית, הלך הרוח והמסרים שהפיצו, וכן גם בשל הצדדים הרדיקליים של הלהקה, רבים נטו לקשר בין להקת הביטלס לבין תרבות המשנה הקיצונית של ההיפים.
אחת הדוגמאות הבולטות לביטוי הקשר ניתן לראות ביצירת האלבום של הביטלס: Sgt.
Pepper's Lonely Hearts Club Band  (תזמורת מועדון הלבבות הבודדים של סרג'נט פפר) שהיה האלבום השמיני שהוציאה הלהקה בשנת
1 967, המשקף לדעת רבים בצורה האולטימטיבית את רוח התקופה  (קטורזה, 1999).  בעבודה זו אנסה לבחון את הקשר בין היצירה של הביטלס (תזמורת מועדון הלבבות הבודדים של סרג'נט פפר) לבין האידיאולוגיה של תת תרבות ההיפים בשנות ה-60, כאשר נקודת המוצא של הבחינה, תתבסס על שני גישות שונות הרואות את טיב הקשר בין הלהקה לבין האידיאולוגיה ההיפית באור שונה לחלוטין- בעוד שהיילברונר (2008) ראה בביטלס להקה שמרנית שאינה מזוהה עם הקיצוניות ההיפית, מקדונלד (2005) ראה בהם דווקא צדדים רדיקליים הרבה יותר.
בפרק הראשון של העבודה, אבחן באופן כללי מהי תת-תרבות, ואת הקשר בינה לבין מוזיקה ונעורים, תוך שימת דגש על המוזיקה כגורם המחבר בין החברים השונים בתת התרבות, ובינם לבין תת התרבות עצמה.
בפרק  השני, אסקור בקצרה את התפתחות תנועת  "ילדי הפרחים"- תרבות הנגד של שנות ה-60, ואתמקד במאפיינים הבולטים של חברי התנועה ובאידיאולוגיה המנחה אותם. בפרק השלישי, אתן רקע לעלייתם של להקת הביטלס ואתמקד ביצירת אלבומם "מועדון הלבבות הבודדים של סרג'נט פפר" ובמשמעויות השונות שהעניקו לאלבום הקהל והחוקרים. בפרק הרביעי, אבחן את הקשר בין היצירה של הביטלס "מועדון הלבבות הבודדים של סרג'נט פפר", לבין האידיאולוגיה של תת תרבות ההיפים. בכדי לעשות זאת, אבחן את הגישות השונות לטיב הקשר כפי שנחקרו על ידי מקדונלד (2005) וכפי שנחקרו על ידי הילברונר (2008), וכמו כן, אנתח מספר שירים מתוך האלבומים "מועדון הלבבות הבודדים של סרג'נט פפר" ו"ריבולבר" אשר יסיעו בהבחנה.