שיוויון הזדמנויות ואיסור הטרדה מינית במקומות עבודה

סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 6067
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא –..3
פרק 1- הטרדה מינית -…
2
מבוא…………….………………………………………………………………….2
הטרדה מינית- הגדרה —
2
איסור הטרדה מינית במסגרת דיני השוויון בעבודה ..2            החקיקה בישראל – עקרונות ופסקי דין ..2
סיכום 2
פרק 2- אפליה מגדרית -.2
מבוא .2
אפליה מגדרית הגדרה –2
תיאוריות להסברת התופעה שנקראת אפליה מינית ..2
התפתחות מעמד האישה במדינת ישראל מכינונה ועד היום -..2
סיכום 2
פרק 3- כיצד הטרדה מינית מהווה אפליה מגדרית: הטרדה מינית כפוגעת בשיווין בין המינים -..2
סיכום ומסקנות ..2
ביביליוגרפיה -2
פרק 1: מבוא
הטרדה מינית הינה תופעה אשר קיימת בכל מקום, תרבות וזמן. כראיה אפשר למצוא לתופעה עדויות עוד מתקופת התנ"ך. אשת פוטיפר אשר הטרידה את יוסף ואיימה לפגוע בתפקידו ובמעמדו, אם יסרב להתמסר לה. מקרה זה מצביע על כך כי סחיטה באיומים לשם מעשים מיניים היו קיימים עוד בימי קדם, ותופעות אלו שזורות בהיסטוריה עד ימינו. למרות ההיסטוריה הארוכה, הצורך למניעת ההטרדה המינית זכה להכרה רק באמצע שנות השבעים וזאת כתוצאה מפעילותן של תנועות פמיניסטיות והתערבותם של פעילים באיגודים מקצועיים שחתרו למניעת הטרדה מינית בעבודה. בימינו אנו, עדיין נותרה הטרדה מינית במקום העבודה אחת הבעיות החמורות ביותר הניצבות בפני נשים עובדות. לא זו בלבד שמדובר בהשפלתה של העובדת ובחדירה למרחב האישי שלה, פוגעת ההטרדה גם בסיכויי העובדת להשתלב באופן שוויוני במקום העבודה. תופעת ההטרדה המינית בעצם קיומה מהווה תוצר והנצחה של מבנה חברה בלתי שוויוני המעמיד שאת נשים בעמדה משנית, ומכפיף את צורכיהן ועצם קיומן לזה של המין הגברי. אי שוויון זה מתבטא באופן קיצוני אף יותר בחברה הישראלית המושתתת על מיליטריסטיות. במרץ 1998 נחקק בישראל החוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח 1998, ונכנס לתוקפו בספטמבר אותה שנה.  מטרתו של החוק הינה לאסור הטרדה מינית בכדי להגן על כבודו של האדם, חירותו ועל פרטיותו ובכדי לקדם את השוויון בין המינים ולקבוע דרכים לטיפול בתלונה על הטרדה מינית. זאת הייתה הכרה משפטית ראשונה מסוגה בישראל, לכך שבמקומות עבודה המעסיקים גברים ונשים עשויות לצוץ בעיות ייחודיות שדורשות פתרונות ייחודיים בחקיקה. על-פי ופנר (1998), זו הייתה הפעם הראשונה בישראל שהחוק הכיר בכך, שלהטרדה מינית אופי מיוחד ושבמקרים רבים הנזק שנגרם הוא לכבודה של המוטרדת, לביטחונה העצמי, לזכותה לאיכות חיים סבירה במסגרת העבודה או בכל מסגרת אחרת. בקנה מידה עולמי מהווה החוק הישראלי תופעה יוצאת דופן. בעוד שברוב מדינות העולם מטופלת שאלת ההטרדה מינית בעזרת החוק האזרחי או החוק הפלילי הכללי ללא התייחסות מיוחדת, ייחודו של החוק הישראלי אינו רק בניסוחו כחוק ייעודי לטיפול בבעיה ובהגדרת העבירה, אלא בעונשים שקובע החוק לטיפול בנושא ההטרדה המינית. החוק החדש מטיל את האחריות להטרדה מינית לא רק על המטריד עצמו, אלא גם על המעביד והארגון אשר במסגרתו חלה ההטרדה. יחד עם זאת, שנוי החוק החדש גם במחלוקת, מחד ישנם שיטענו כי אין הצדקה להפללתה של הטרדה מינית באופן שבו עושה זאת החוק החדש ומאידך ישנם שיטענו כי אין די בכך. לא זו בלבד, אלא שקיימת מחלוקת גם סביב שאלת הנורמות החברתיות המשמשות רקע
לחוק ומידת קבילותן בחברה הישראלית. המהפך אותו מנסה החוק להנחיל אינו למעשה, מהפך חוקתי, אלא מהפך תפיסתי חברתי ונורמטיבי .
בעבודה זו אבחן את המצב החוקי הקיים כיום בנושא וכיצד משפיעה ההטרדה המינית על מעמדן החברתי של הנשים במדינת ישראל. הסקירה תתרכז בחוקים, התקנות ומצב הפסיקה בארץ, תוך התייחסות גם למצב בשאר העולם. תינתן התייחסות לשאלה, האם הפללת ההתנהגות מוצדקת? האם משיג החוק את מטרתו? לסיום, תבחן העבודה את המצב הקיים בשטח. האם הביא החוק החדש לשיפור הרצוי בהתמודדות עם הטרדה מינית ולשינוי תפיסות ונורמות חברתיות. שאלות המחקר הן:
·         האם הטרדה מינית פוגעת בשוויון בין המינים בעולם התעסוקה.
האם חוסר השוויון המגדרי בעולם התעסוקה משליך גם על התהליכים האובייקטיבים המתנהלים במציאות בנוגע לתפיסת מעמד האישה בחברה הישראלית. בפרק הראשון אוריינטציה כללית למחקר הנוכחי. בפרק זה יוצג הצורך במחקר זה תוך הצגת סקירה מחקרית קצרה הרלוונטית למחקר. בפרק השני הצגת איסור ההטרדה המינית במסגרת דיני שוויון בעבודה. תינתן הגדרה להטרדה המינית, יוצגו עקרונות ופסקי דין בחוק הישראלי, תוך השוואתו לחקיקה בשאר מדינות העולם המערבי. כמו כן, תוצגנה שתי תיאוריות לתפיסת ההטרדה המינית, וזאת על מנת לאפשר מסגרת תיאורטית לדיון מאוחר יותר בנושא. בפרק השלישי – תוצגנה גישות שונות לתפיסת האפליה מגדרית בעולם התעסוקה בפרט ובחברה בכלל. כמו כן יושם דגש על הצגת התפתחותו של מעמד האישה בחברה במדינת ישראל מכינונה ועד היום. על מנת להציג את התפתחותה של מעמד האישה יוצגו מספר קריטריונים אשר מאפיינים מעמד האישה בחברה. הפרק יסתיים הסקירה של הפרק הבא אחריו. בפרק הרביעי – בפרק זה יוצג האופן בו פוגעת ההטרדה מינית בשיווין בין המינים.
בפרק החמישי דיון ומסקנות