ביטחון סוציאלי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 1860

תקציר העבודה

ממ"ן
1 1

1 ) תוכנית בוורידג' הנה תוכנית לביטחון סוציאלי שהוגשה ב-1942 לפרלמנט הבריטי. היא נחשבת לנק' מפנה שהביאה להקמת הביטוח הלאומי במתכונתו המודרנית. התוכנית נועדה ליצור מערכת ביטחון סוציאלי שתלווה כל אדם "מהעריסה  ועד הקבר" ותבטיח לו הכנסת מינימום. לשם כך, הציעה התוכנית להילחם ב-5 "ענקים": מחסור, חולי, בערות, עוני ואבטלה ע"י ניהול מדיניות של תעסוקה מלאה ומניעת אבטלה, הקמת שירותי בריאות לאומי שיספק שירותי רופאה מונעת ושירותי שיקום שיהיו פתוחים לכל ותוכנית של קצבאות ילדים. הגשמת התוכנית נועדה להתבצע ע"י גביית דמי ביטוח. עיקר דגש התוכנית היה באספקת גימלאות כספיות ולא בהגשת שירותים בעין. עקרונות התוכנית הם:
*אוניברסאליות הביטוח: כל האוכ' משלמת דמי ביטוח לאומי וזכאית לגמלאות. *שלילת השימוש במבחן הכנסה כתנאי לקבלת גמלאות. *דמי הביטוח הם ברמה אחידה, וגם הגמלאות הן ברמה אחידה המספקת תנאי מינימום לקיום. *מימון הביטוח הלאומי הוא ע"י העובדים, המעסיקים והממשלה.  *ניהול כל מרכיבי הביטוח הלאומי בידי גוף מרכזי אחד. התוכנית התקבלה בהתלהבות ע"י הציבור אך בהתנגדות כלפי הממשל. הכלכלן קיינס היה זה שעזר בהתאמת התוכנית ועלויותיה הצפויות ליישום ריאלי ונבון.
לפי מאמרה של לאה אחדות, העוני מושפע בעיקר לפי ההכנסה הכלכלית הנובעת מהיקף השתתפות בשוק העבודה וממערכת הקצבאות לצמצום העוני. האוכ' הענייה הינה הטרוגנית ומאופיינת בד"כ בחוסר תעסוקה של ראש המשפחה או של בן/בת הזוג כתוצאה מאבטלה, אי השתתפות במעגל העבודה מתוך בחירה עצמית, סיבות בריאותיות או מפאת גיל.  כל אלה פועלים במשולב להעמקת העוני בקרב קבוצות אחדות כדוגמת המגזר הערבי והחרדי. ככל שיש יותר מפרנסים ורמת השכלה …