סיכום קורס התנהגות ארגונית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 6870

תקציר העבודה

סיכום התנהגות ארגונית:
הרצאה 1: מבוא:
התנהגות ארגונית חוקרת התנהגויות של פרטים, קבוצות וארגונים בתוך ובין ארגונים.
רמות ניתוח בהתנהגות ארגונית ויסודות הניהול:
·         רמת הפרט- מוטיבציה, תהליכי תפישה, רגשות, תפקידי המנהל.
·         רמת הקבוצה- מתעלמים מהפרטים שמרכיבים את הקבוצה, קבלת החלטות בתוך הקבוצה, קונפליקטים בקבוצה- בין הקבוצות השונות.
·         רמת ארגון- מתעלמים מהקבוצה ומסתכלים על רמת הארגון בשלמותו. אפקטיביות ארגונית, מבנה ארגוני, ניהול המשאב האנושי, תקשורת ותרבות ארגון.
משתנים תלויים:
·         היעדרות יש רמה מסוימת של היעדרות שאדם צריך בכדי למלא את האנרגיות לעבודה, צריך להשאיר היעדרות ברמה נמוכה אבל ברמה מסוימת כי היא נזקקת בכדי להמשיך בתפוקה.
·         תחלופה- לחלופה יש תרומה לארגון. תחלופה בארגון יכולה לתרום למרץ, גישות חדשות, פרספקטיביות שונה, כל ארגון ירצה לבצע את החלופה המתאימה לאופן ניהולו.
·         פרודוקטיביות- כמות הייצור, המכירות, לא פונקציה של שביעות רצון אלא של גורמים אחרים. בפרודוקטיביות ישנם 2 מוסגים עיקריים effectiveness  אפקטיביות– השגת מטרות, ו efficiency יעילות- מידת היעילות בה אדם מתפקד. ·         אזרחות ארגונית- תרומה מעבר לדרישות החוזה ומעבר לחוזה העסקי שבין העובד לארגון. כל הדברים אשר אדם עושה על מנת לתרום לארגון ולהרגיש שייך, ·         שביעות רצון- אין קשר בין שביעות רצון לפרודוקטיביות. שביעות רצון משפיעה על כל שאר המשתנים החשובים במקום עבודה ועל כן המנהל יתאמץ בכדי שהעובדים שלהם יהיו מרוצים. אומנם שביעות רצון משפיעה על המשתנים הנ"ל אך ללא קשר ישיר בניהם.
מגמות ואתגרים בניהול מודרני:
1.      גלובליזציה והטרוגניות/ גיוון של כוח עבודה- עבודה מול שווקים זרים ומדינות זרות, עבודה עם כוח אדם מגוון, רב תרבותי ורב לאומי. בכדי לנהל בצורה טובה צריך ידע וניהול על תרבויות שונות, עדות שונות, בשפות שונות, צריך לקחת בחשבון שיש דברים שאצלנו נראים שוליים אך באוכלוסיות ובמדינות שונות זה נתפס אחרת.
2.      יציבות ועקביות מול זמינות- כיום מנהלים צריכים להתמודד עם תחלופה הרבה יותץר גדולה, כוח אדם משתנה.
עובד יכול להיות קבלן משנה, עובד מהבית, יש סוגים שונים ורבים של עובדים. על המנהלים להיות פתוחים לשינויים ולשיטות אחרות של עבודה.
3.      שיפור איכות מול שיפור פרודוקטיביות- היום דוגלים בשיטה אשר שמה דגש על רצון הלקוח יותר מהייצור ויכולותיו, מכאן שהלקוחות הבינו כי גם איכות זהו פרמטר חשוב ולכן דורשים שירות ומוצר איכותי יותר.
4 .      דגש על אנשים מול דגש על טכנולוגיה- כיום על המנהל להבין ולדעת מה קורה בטכנולוגיה אך גם שהיעד הנ"ל לא יבוא על חשבון הידע על האנשים.
5.      שליטה ובקרה מול העצמה- כיום נוצר מצב בו על המנהל להיות מסוגל לשחרר את הכוח בידם ולתת גם לעובדים אפשרות החלטה ולקיחת אחריות. על המנהל להאמין בעובדיו ולהיות מסוגל לבצע העצמת סמכויות מולם על מנת שגם הם ייקחו חלק מקבלת החלטות.
6.      ההנהלה מול דילמות אחריות- בעבר השיקולים של החברה היו כלכליים בלבד, כיום השיקול כולל בתוכו את האדם, הציבור, איכות הסביבה. צריכה להיות למנהל אפשרות להתמודד עם החדשנויות הנ"ל.
הרצאה 2: מבנה ארגוני:
ארגון- שני אנשים או יותר שפועלים באינטראקציה הדדית להשגת מטרה משותפת.
נושאים מרכזיים:
חלוקת העבודה- מי מבצע מה חלוקת האחריות- אחראי על חלק מסוים בעבודה (מי קובע מה).
נטילת אחריות- נשיאת האחריות, אם קורה משהו באחריות מי זה? מי אחראי על כך שהדברים יבוצעו?
מרכיבי המבנה:
מחלקתיות- על בסיס מה יקובצו התפקידים ביחד? (האם מחולקים בצורה מסוימת?)
1 .      לפי מיקום- מיקום גראפי, ארצות, אזורים.
2.      לפי סוג לקוח- פרטי, עסקי, VIP.
3.      לפי סוג מוצר- לדוגמא בסופרמרקט- ירקות, בשרים, חלבי, חשמל, מוצרי גינה ועוד..
4.      לפי פונקציה…