תכנון, פיתוח ויישום ת"ל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
שנת הגשה 2012
מספר מילים 1943

תקציר העבודה

הנחיות לממ"ן 11
שאלה 1
סעיף א: יש להסביר בלשונכם את תהליך פיתוח תכנית לימודים על-פי טיילר מראשיתה.
כלומר, יש להתייחס לשיקולים לניסוח מטרות, למסננות ועד להגדרת המטרות הסופיות. וכן להמשך התהליך, לאחר שהוגדרו המטרות (אין להסתפק רק במודל להגדרת המטרות). רמז: 4 השאלות.
סעיף ב: שבח אדן הציג את המודל שלו כתשובה לביקורת שלו כלפי המודל של טיילר. לכן, על מנת להסביר את מערכת היחסים בין המרכיבים במודל של אדן, התבוננו בחצים ובכיווניהם. התייחסו בעיקר לשוני בין המודלים.
שאלה 2
סעיף א: ראשית, חשוב מאוד לשים לב, שכאשר אתם נשאלים שאלה על מאמר, יש להתמקד בשאלה ולא לסכם את המאמר כולו.
כאן נשאלתם על שינוי הדגשים בהגדרת הגבולות של "תכנית לימודים".
הקו שעליכם לנקוט בו הוא להצביע על המגמה שראשיתה בהגדרה צרה של המונח "תכנית לימודים"  ועד להרחבתו. כלומר, מן ההיבט של הזמן, מה היו הדגשים ומה השתנה?
סעיף ב: יש לקרוא בעיון כול אחד מן העקרונות שמציין נמרוד אלוני, ולבחון אילו צרכים מבטא או משקף כול עקרון: לומד, חברה או מקצוע? כמובן שייתכן שעקרון מסוים מבטא צרכים ביותר מתחום אחד. חשוב ביותר בשאלה זו הוא להסביר ולנמק את החלטותיכם ולא להסתפק בציון התחום. יש להתייחס לכל עקרון בנפרד.
שאלה 3
יש לבחור מקצוע או נושא לימודי רחב דיו. המיקוד כאן הוא בצורכי המקצוע לפי שוואב, כלומר במרכיבים של המונח "צורכי מקצוע", דהיינו, במבנה הסובסטנטיבי ובמבנה הסינטקטי. להזכירכם, המבנה הסובסטנטיבי מציג את מושגי היסוד, את העקרונות ו/או התיאוריות של מקצוע. כלומר את ה"מה", בעוד שהמבנה הסינטקטי מתמקד בשיטות המחקר או בשיטות ההוראה-למידה הייחודיות של המקצוע. כלומר בשאלה, איך יש לחקור אותו או ללמדו. רמז: הגיוני שצורכי המקצוע של הביולוגיה שונים מצורכי ההיסטוריה, ולכול אחד מהם שיטות הוראה אחרות.