משימת אבחון של תת-מערכת- 3M ישראל

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 3158
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

תיאוריות, מודלים וכלים באבחון ובפיתוח ארגוני משימת אבחון של תת-מערכת קטנה I.
מטרה:
1.      יישום מושגי אבחון שנלמדו במהלך הקורס באמצעות ניתוח תת-מערכת ארגונית קיימת.
II. הליך:
העבודה תתבצע בצוותים של שלושה סטודנטים.
–      יש לבחור תת-מערכת (מחלקה, יחידה, ענף וכו') של ארגון גדול יותר.
–      יש לקבל את הסכמת המנהל/ת העומד/ת בראש תת-המערכת לביצוע האבחון, שיכלול ראיון עובדים ביחידה ובעלי עניין חיצוניים ליחידה.
–      יש להסביר לראש היחידה שהאבחון משמש כתרגיל לימודי אשר לא יופץ מחוץ לגבולות הקורס, ובנוסף ששמות הארגון והיחידה יישארו חסויים.
–      במידה ומנהל/ת היחידה י/תבקש משוב, אין לקיים שיחת משוב.
–     אין לבצע את העבודה במקום בו הינך עובד, אלא אם כן זו יחידה אחרת שאינך מכיר ולא מכירים אותך. III. תכולת האבחון:
1.
יש לבצע את העבודה על בסיס  מודלים רלוונטיים שנלמדו במהלך  הקורס, לדוגמא:
–  מערכת פתוחה (כולל התאמה לסביבה).
–  בעלי עניין –  גיליון ציונים מאוזן –  מודל  GD7, –   מודל הארגון כמערכת חברתית BEER.
* הבחירה במודל/ים צריכה להתבסס על התאמה להקשר ולמאפייני היחידה.

2 . הפרמטרים הנדרשים להיכלל באבחון:
         א. זיהוי בעלי עניין מרכזיים.
         ב.      מטרות היחידה כפי שמוגדרות ומוצהרות על-ידי בעלי העניין המרכזיים – המצב הרצוי.
          ג.  ביצוע דירוג המטרות.
         ד. אפקטיביות היחידה ביחס למטרות המוצהרות (פערים בין מצוי לרצוי).
    ה.  הסיבות לפערים, תוך התייחסות לגורמים הבאים  (לבחור מתוכם את     הרלוונטיים):
              – סביבה –  תרבות ארגונית –  מנהיגות –  מטרות ואסטרטגיה –  מבנה ארגוני –  ניהול התפעול –  תוצאות אנושיות וביצועם –  תוצאות ארגוניות
3 . האבחון צריך להיות אינטגרטיבי בהיבטים הבאים:
         א.     הקשר בין סימפטומים לסיבות.
         ב.      כיצד הם משפיעים זה על זה.
          ג.      כיצד הם משפיעים על היווצרות הפערים שנמצאו.
         ד.      המלצות להמשך.
היקף העבודה: עד 7 עמודים! רווח 1.5, גופן 12.
קריטריונים לאבחון המסכם – קורס אבחון א)     האבחון ×     שימוש במגוון מקורות לנתונים: ראיון בעלי עניין שונים    (עובדים, מנהלים, לקוחות), חומר כתוב (למשל מאזן), תצפיות .
×     שיטתיות בניתוח הנתונים ומתן עדות שהמסקנות אכן מבוססות על הנתונים.
×     יכולת להשתמש בצורה מושכלת בתיאוריות ומושגים מהקורס.
×     יכולת לעשות אינטגרציה: הסתכלות כוללת, הבחנה בין עיקר וטפל ב)     היומן האישי ×     יכולת התבוננות אישית מה קרה לך במהלך האבחון (מול הלקוחות ו/או מול חברי הצוות) – בעיקר בפן הרגשי.
×     מוכנות לחשיפה אישית דוגמא לראשי פרקים של אבחון תוכן-עניינים:
פרק א': מבוא ושיטת-עבודה                                                          פרק ב': אבחון       ¨         מחלקת גני ילדים – מפת על                                             ¨         סביבה                                                                                                        ¨         מטרות ואסטרטגיה                                                                      ¨         מבנה ארגוני                                                                                              ¨         ניהול משאבי אנוש                                                                       ¨         מנגנונים מסייעים                                                                                     ¨         ניהול התפעול       ¨         תרבות ארגונית       ¨         מנהיגות וניהול                                               פרק ג': המלצות וכיווני-פעולה                                    פרק ד': תקציר מנהלים                                                                   נספח:
מודל GD7 לאבחון ארגוני                                                   תוכן עניינים:
1.       חלק א'- מבוא ושיטה –1
1 .1.    רקע הארגון הנבדק -.1
1 .2.    מטרת העבודה –..1
1 .3.    שיטה –1
2 .       חלק ב' –אבחון M3 ישראל על פי מודל GD7 -.1
2 .1
סביבה -…1-2
2 .2
תוצאות –2
2 .3
אסטרטגיה .2-3
2 .4
מנהיגות -…3
2 .5 תרבות ארגונית –3-4
2 .6 מבנה ארגוני וטכנולוגיות –.4-5
2 .7 ניהול התפעול –..5-6
2 .8 התנהגויות וביצועים אנושיים -..6
3 . חלק ג'- מסקנות, המלצות וכיווני פעולה –..6-7
4 . ביבליוגרפיה –8
5. נספחים:
         א.         חוברת LA          ב.         פרסומת לקוח- מי גל           ג.          מצגת M3
         ד.         ראיונות עובדים          ה.         ארטיפקטים           ו.          לו"ז עובד חדש           ז.          חוברת לעובד חדש.
         ח.         תרשים המבנה הארגוני.

1 .
חלק א'- מבוא ושיטה רקע
הארגון הנבדק:  M3 ישראל הנה חברת בת של M3 העולמית, המשווקת בישראל את מגוון המוצרים של החברה בתחומי האלקטרוניקה, החשמל והתקשורת, צריכה ומשרד, תצוגה וגרפיקה מסחרית, בטיחות בתחבורה, אבטחה ומיגון אישי, בריאות ורפואת שיניים, תעשיה ורכב. באמצעות נגישות גלובלית, הבנה מקומית, מומחיות ופורטפוליו מגוון של טכנולוגיות ומוצרים, המותאמים לסביבות עבודה שונות, החברה מעניקה פתרונות מקיפים, מתקדמים ומעשיים ללקוחותיה בארץ.  השלוחה הישראלית של M3 בישראל נוסדה בינואר 1996 בבעלות מלאה של התאגיד. עד לזמן זה, הפעילות בישראל נעשתה על ידי חברה מקומית בשם Monarch. היא מונה 56 עובדים ועובדת מול מערך הפצה מסודר הכולל מפיצים מתמחים בכל אחד מתחומי העיסוק, וישירות מול לקוחות מפתח: התעשייה האווירית, מע"צ, חברת החשמל, בתי חולים ועוד עשרות אלפי עסקים קטנים. היא מוכרת כ-משפטים אלף מוצרים בישראל.   מטרת העבודה: אבחון M3 ישראל כתת מערכת של M3 העולמית,  איתור הבעיות והצעת פתרונות והמלצות.
 שיטה: אבחון הארגון יתבצע על פי מודל ה-7GD. לשם כך, נערכו מספר תצפיות וראיונות עם עובדים ומנהלים בארגון תוך שימת דגש על מרכיבי המודל. כמו כן, נתייחס לפרסומי החברה וארטיפקטים נוספים וכתבות אשר נערכו עליה. בחלק ב' נציג את הרקע התיאורטי ואת הביטוי שלו בחברת M3  ובחלק ג' ניתן המלצות וכיווני פעולה העולים מן האבחון.